Subiect: Al 3-lea ochi
View Single Post
  #33  
Vechi 15.03.2013, 14:44:23
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Adaug și predica din '98, pentru că am constatat că aici e vorba mai mult despre lumină. Începe cu o afirmație menită parcă să ne pună mai mult pe gânduri:
„Preaiubiților, îndeosebi trei idei ne dezvăluie dumnezeiasca Evanghelie de astăzi. Mai întâi: lumina lăuntrică, lumina conștiinței. Luminătorul trupului este ochiul; Sf. Ioan Gură de Aur spune că ochiul e pe fruntea omului, luminând asemenea Soarelui pe bolta cerului. Dar Mântuitorul are aici în vedere rădăcina luminii, izvorul ei, și trupesc, și sufletesc; și, mai adânc, cel sufletesc. Doamne, câtă legătură este! Lumina trupească este mărturia luminii lăuntrice.”

Ar trebui văzut unde anume spune Sfântul Ioan Gură de Aur că ochiul este în mijlocul frunții. Din continuarea comentariului părintelui Galeriu pare că sfântul s-a referit la ochii obișnuiți, ai vederii fizice.

Important este să nu uităm că Hristos Însuși este Lumina lumii, și că pe El vrem să-L vedem, în Duhul Sfânt. Așa vom înțelege ce fel de ochi ne trebuie pentru asta, respectiv că el nu este unul fizic, trupesc, căci cu organele materiale le vedem/simțim pe cele materiale iar cu cele duhovnicești realitățile duhovnicești
"Dar Mântuitorul aici ochiul însuși îl numește lumină, înțelegând prin ochi și ochiul firesc (trupesc), și ochiul minții (cu care vedem rosturile lucrurilor), și ochiul din adânc al credinței, cu care contemplăm lumina dumnezeiască."

Da, tîlcuirea acestui text poate fi mult mai profundă decît pare la prima vedere. Espe posibil, așa cred, că versetele acestea au mai multe sensuri paralele. Poate fi vorba și de ochii cu care noi privim, și de ochiul minții ascuns în mijlocul creierului (în dreptul mijlocului frunții) care în chip natural este construit ca organ de comunicare cu lumile supranaturale ce ne înconjoară și cu Dumnezeu Însuși, și metaforic de ochiul prin care lumina credinței ne servește în lumea aceasta pentru a ne apropia de Dumnezeu.

Am întîlnit în Filocalie de mai multe ori, o dată la Sfîntul Maxim Mărturisitorul, că unele pasaje biblice au mai multe înțelesuri simultane și diferite. Așa poate fi și aici, doar că nouă ne scapă înțelesurile subtile, adînci, gîndindu-ne numai la ochii ce văd culorile lumii acesteia.

Să nu uităm că după Parusie vom primi același trup de acum, care, deși pnevmatizat, va avea designul celui de acum. Probabil că avem încă din lumea aceasta organe de comunicare cu lumile spirituale, doar că sînt inactive pentru majoritatea dintre noi, fiind folosite în mare măsură de Drepții și de Sfinții Lui Dumnezeu. Altfel, să-mi explice cineva ce semnifică aceste statuete-simbol prezente atît în Biserica Ortodoxă, cît și în cea Catolică. Pînă acum nu am găsit nici un preot care să știe de ce sînt plantate în acele locuri.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote