View Single Post
  #2  
Vechi 20.03.2013, 21:10:19
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Continuare

PASTORALA SFÂNTULUI SINOD AL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE LA DUMINICA ORTODOXIEI DIN ANUL DOMNULUI 2013
Iubiți credincioși și credincioase,


Omul, fiind creat după chipul lui Dumnezeu cel Sfânt, are chemarea să ajungă, printr-o viață curată, la „asemănarea cu Dumnezeu", potrivit poruncii lui Dumnezeu: „Fiți sfinți, pentru că Eu sunt Sfânt" (1 Petru 1, 16). De aceea, Sfinții Apostoli îndeamnă pe creștini, zicând: „Ca fii ascultători, nu vă potriviți poftelor de mai înainte, din vremea neștiinței voastre, ci, după Sfântul Care v-a chemat pe voi, fiți și voi înșivă sfinți în toată petrecerea vieții" (1 Petru 1, 14-15). Sau: „Voia lui Dumnezeu aceasta este: sfințirea voastră..." (1 Tesaloniceni 4, 3). Prin urmare, icoanele pictate înfățișează nu chipul omului stricăcios, ci chipul omului luminat și sfințit prin harul lui Dumnezeu, dăruit oamenilor prin Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, și împărtășit de Duhul Sfânt, pentru ca oamenii să devină „fii ai lui Dumnezeu” (cf. Ioan 1, 12), după har.

Conținutul și mesajul icoanei ortodoxe mărturisesc, pe de o parte, adevărul că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om, iar pe de altă parte, adevărul că omul poate ajunge la înfiere și îndumnezeire prin harul dumnezeiesc. Sfinții Părinți ai Bisericii ne învață că Maica Domnului este mai presus decât toți sfinții și cea mai cinstită dintre sfinți, fiind „cea plină de har" (Luca 1, 28), întrucât a născut ca om pe Fiul lui Dumnezeu, pe Iisus Hristos. Chipul înnoit al omului sfințit și îndumnezeit prin har ni-l arată și icoanele sfinților. Din acest motiv, imaginea care nu transmite acest mesaj al sfințeniei nu este icoană, ci doar un tablou religios, chiar dacă este o imagine plăcută la vedere. Prin urmare, cinstirea icoanei lui Hristos ne apropie și mai mult de El, prin harul sfințitor al relației dintre icoană și Prototip. Icoana ne întărește credința în dumnezeirea și umanitatea lui Hristos și în comuniunea sau legătura Lui cu noi, chiar după Înălțarea Sa la Cer: „Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului" (Matei 28, 20). De asemenea, rugăciunile rostite în fața icoanei Maicii Domnului și înaintea icoanelor tuturor sfinților ne apropie și mai mult de Dumnezeu și de sfinții Lui, astfel încât putem spune, împreună cu psalmistul, că: „Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi" (Psalmi 67, 36).

Icoanele și picturile bisericilor și mănăstirilor ne înfățișează unirea firii umane cu harul dumnezeiesc într-o armonie sau măsură cumpănită. Această măsură cumpănită este o expresie liturgică a învățăturii de credință formulată de Sfinții Părinți de la Sinodul al IV-lea Ecumenic prin care mărturisim neîncetat: „pe Unul și Același Hristos, Fiu, Domn, Unul-Născut, cunoscut în două firi în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit, nedespărțit" (Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Definiția dogmatică de la Calcedon, în Ortodoxia, anul III, nr. 2-3/1951, p. 409). Potrivit acestei formulări, omul sfânt este om înduhovnicit și transfigurat, așa cum este reprezentat în picturile murale și icoanele ortodoxe de tradiție bizantină, iar nu redus la estetica trupului material nespiritualizat, așa cum este redat adesea în arta religioasă a Renașterii. Trebuie însă precizat că o icoană devine pe deplin icoană numai prin actul sfințirii ei, care „schițează un hotar de netrecut între un tablou religios - fie el chiar unul superior după cuprinsul lui religios și realizarea lui artistică - și o icoană, oricât ar fi ea de modestă în această privință. Sfințirea este acțiunea tainică a Bisericii în timpul căreia „se sfințește icoana aceasta cu harul Sfântului Duh" [...]. De aceea, trebuie să spunem că nu orice reprezentare, nu orice icoană are puterea iconicității, ci numai cea sfințită" (Pr. Serghei Bulgakov, Icoana și cinstirea sfintelor icoane, trad. de Ierom. Paulin Lecca, Ed. Anastasia, București, 2000, pp. 148, 153).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote