Citat:
În prealabil postat de ioanna
"Reconciliere istorica" mi se pare un termen mult prea pretentios pentru o vizita la Roma, facuta in nume personal. Eventual intalnire istorica, dar nu reconciliere, ce presupune altceva.
|
Nici eu nu îmi pot da seama despre ce "reconciliere" istorică ar fi vorba în acae vizită; titlul threadului mi se pare și mie exagerat, în comparație cu realitatea fenomenului, și văd că nici inițiatorul threadului nu a explicat mai departe pe ce baze susține titlul acestui thread.
Nu poate exista în realitate o reconciliere istorică între ortodocși și eretici atâta vreme cât ereticii nu intră, măcar și gradual, treptat, în sobornicitatea Bisericii lui Hristos. Însă nu este previzibilă nici o astfel de mișcare și asta pentru că ortodocșii nu au nici un fel de misiune, de propovăduire, de prozelitism chiar, printre catolici. Chiar am văzut la un moment dat o parte dintr-un interviu luat patriarhului Bartolomeu, în care acesta spunea că patriarhia lui nu practică prozelitismul printre catolici, deși ar putea să îl facă, adică i-ar sta în putere. În astfel de condiții, în care nu există o misiune agresivă între catolici a ortodocșilor, pentru ca să încerce readucerea ereticilor și schismaticilor la unitatea și sobornicitatea Sfintei Biserici, nu poate exista un orizont de așteptare pentru o reconciliere istorică, ba mai mult se întreține o stare a lucrurilor în care se poate ajunge la o nouă falsă reconciliere, la o nouă falsă unire, și asta ar putea avea loc numai în condițiile căderii ortodocșilor de la dreapta credință, sau în condițiile unei (noi) mișcări diavolești din partea Vaticanului (și posibil și din partea unor organizații secrete, ca de exemplu francmasoneria) pentru infiltrarea de conducători apostați, eretici între ortodocși, care să saboteze Biserica din interior și să forțeze, împotriva păstrătorilor credinței celei adevărate, ortodoxe și a Bisericii celei adevărate a lui Hristos, o falsă reconciliere, o falsă unire, o nouă captivitate a Bisericii.
Spre deosebire de alte organizații, Biserica Ortodoxă, ca Trup Mistic al lui Hristos, are o unitate, monolitică aproape, foarte dură, între dogmatică, morală, spiritualitate, liturgică, etc, toate fiind între ele conexate și legate, sudate într-un chip mistic de Duhul Sfânt, și asta face ca ecumenismul autentic al Bisericii Ortodoxe să nu poată consta în realitate decât prin integrarea ereticilor, schismaticilor, rătăciților, fie chiar și gradual, treptat, în unitatea și sobornicitatea Bisericii lui Hristos; este valabil și pentru catolici, și pentru protestanți, și pentru pocăiți, și pentru oricine altcineva, că a putea să intre în unitatea și sobornicitatea Bisericii nu se poate decât în condițiile ortodoxizării treptate, căci altfel nu se poate, totul ar sfârși într-un teatru ieftin, în niște forme fără fond, într-o rătăcire și cădere de la Adevăr. Ori tocmai aici este una dintre problemele și provocările majore ale Bisericii lui Hristos, anume aceea a necesității misiunii ortodoxe între rătăciții de la dreapta credință și de la dreapta cunoaștere a lui Dumnezeu; din nefericire tocmai asta este ceea ce nu se face, adoptându-se de multe ori un conciliarism, un împăciuitorism eretic, fals, rătăcit de la Adevăr, și care poate avea consecințe foarte grave pentru Biserica Ortodoxă. Această necesitate a pătrunderii altora de Duhul ortodox vine din aceea că, pe când
unitatea celorlalți este mai mult formală, exterioară, la catolici dată în primul rând de mărturisirea de cele mai multe pur formală a unei credințe și de ascultarea de un om care s-a suit pe un tron înalt la Roma, pretinzând că nu el este cel ce s-a pus pe acel tron înalt, ci Dumnezeu l-ar fi pus (ca să Îi țină locul), iar la protestanți fiind mai mult o figură de stil unitatea,
în cazul Bisericii Ortodoxe unitatea este una mistică, interioară, duhovnicească, "transcendentă", sobornicească, de origine și instituire dumnezeiască, chiar dacă uneori la suprafață apar fricțiuni și chiar dacă de multe ori cei care se pretind sau ar trebui să fie ortodocși nu sunt în fapt ortodocși. De aceea, în fapt, unitatea cu ortodocșii (cu ortodocșii care nu apostaziază de la ortodoxie) nu este posibilă decât prin intrarea în unitatea sobornicească, mistică, dogmatică, etc dată de Duhul Sfânt Bisericii lui Hristos.