Topicul de față se concentrează asupra denumirii "Născătoare de Dumnezeu" sau asupra calității intrinseci a Pururea Fecioarei de a fi Născătoare de Dumnezeu?
În Biserică, orice denumire și orice expresie sunt subordonate unei realități ontologice, unor fapte vii, unor evenimente care sunt legate de Planul lui Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor.
Noi nu facem teorii rupte de realitatea Bisericii. Nu luăm o carte și facem analize de text, speculații și interpretări, mai mult sau mai puțin savante, ci, avînd Biblia ca reper permanent, noi facem un întreg din Scriptură și Tradiție. Deoarece Predania noastră este cel mai bun reper în orientarea vieții noastre concrete, împreună cu îndreptarul Scripturii.
Predania înseamnă viața concretă a Bisericii lui Hristos de-a lungul mileniilor, șuvoiul ei statornic, central, care curge an după an mai departe către deznodământul istoriei mântuirii.
În cursul istoriei Bisericii s-au petrecut multe fapte minunate, așezate deasupra capacității noastre de înțelegere, de trăire efectivă. Aceasta deoarece noi nu suntem oameni care viețuim omenește ci, omenește viețuind noi suntem ridicați dincolo de limitele neputințelor noastre prin harul lui Dumnezeu, prin Duhul, prin sfinții noștri din Biserica Triumfătoare precum și prin frații și surorile din Biserica Luptătoare, de aici, de pe pământ.
De ce vrem uneori, noi oamenii, să reducem Taina Bisericii la micuța noastră minte? Cum vreți, oameni buni, să îndesăm Oceanul în picătură? Cum oare năzuim noi, cei ce voim mereu înțelesuri pe sub fesuri, să pricepem Ne-Priceputul? Oare Domnul e după măsura înțelegerii noastre sau noi suntem sub Măsura Înțelepciunii Lui?
Am extras din cartea "Viața Maicii Domnului" câteva pasaje tocmai cu năzuința de a regăsi noi duhul în care Biserica își contemplă conținutul. E o colecție de întâlniri realizate între neputința omului de a pătrunde cu gândul în Taine și faptele minunate ale Dumnezeirii.
Viața Preasfintei Născătoare de Dumnezeu este peste putința noastră de a pricepe, de a ordona, de a semnifica, de a analiza și sintetiza. Mintea umilită și smerită se oprește înaintea Dumnezeirii, își recunoaște Hotarul și Odihna. Contemplă tainele cele Dumnezeiești și dă Slavă lui Dumnezeu!
Noi înțelegem că iscodirea este o aroganță sterilă a duhului pământesc și ne ferim ca de șarpe să facem aceasta. Am învățat prin Domnul și prin Sfinții Lui să ne ținem mintea la smerita cugetare, cerînd ca umilele noastre fapte nevrednice să fie purtate și spălate de rugăciunile celor vrednici, pentru mântuirea noastră în Împărăția lui Dumnezeu.
Viața Preasfintei Născătoare de Dumnezeu este, pentru noi creștinii care facem parte din șuvoiul Predaniei, o necontenită mirare și prilej de uimire. Ne alăturăm îngerilor care s-au minunat și ei de neînțeleasa Taină a viețuirii Pururea Fecioarei printre noi, oamenii creștini.
Last edited by cezar_ioan; 24.03.2013 at 15:32:12.
|