Cine și ce este Ortodoxia? -Pr. dr. Dragoș Ungureanu
Iată o întrebare care apare pe buzele tuturor credincioșilor, întrebare la care au fost oferite diferite răspunsuri în funcție de perspectiva abordării acestui subiect. Cert este faptul că, Ortodoxia reprezintă mult mai mult decât poate fi cuprinsă în câteva cuvinte, concepte sau definiții, ceea ce îi conferă o prospețime și o viziune mereu înnoitoare. De aceea, mă voi referi mai jos doar la câteva aspecte menite să ne reamintească adevărata identitate a noastră, dar și la posibilitatea de a regăsi „casa” Ortodoxiei.
Știm că noțiunea de Ortodoxie înseamnă dreaptă credință sau dreaptă slăvire, închinare adevărată și sobornicească, iar dacă ar fi să privim acest termen în context teologic, trebuie spus că Ortodoxia este cea care a păstrat și păstrează în continuare, prin Tradiția dinamică eclesială, adevărata învățătură a Bisericii celei Una. Nu putem vorbi de identitatea învățăturii de credință fără să ne raportăm la ortodoxia ei, și anume la dreapta sa formulare și receptare în spațiul eclesial, așa cum au făcut-o sfinții, adică cei care au mărturisit și au transpus în viața lor personală dreapta existență și dreapta credință în Biserica lui Hristos, pelerină în timp și spațiu, fără să fie constrânși de receptarea ei rigidă sau de vreo anumită obligație, ci înțelegând-o și trăind-o într-un dinamism liber și identitar.
Ortodoxia nu propune un Hristos adaptat timpurilor
Ortodoxia înseamnă fidelitate față de învățătura de credință revelată a Bisericii - unitatea doctrinară, cultică și morală, iar din acest punct de vedere a analiza Ortodoxia înseamnă a vorbi despre un inepuizabil și veșnic mister, în sensul că ea este cea care vorbește și mărturisește pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Dacă ne raportăm la textele biblice, vom vedea că Ortodoxia este rezultatul iubirii Tatălui, arătată în Fiul Cel răstignit și înviat, prin Duhul Sfânt Cel dătător de viață (Ioan 3, 16), sau este scăldătoarea Vitezdei în care se vindecă și cei care au, dar și cei care nu au „om care să-i arunce în apă” (Ioan 5, 1-15). În această apă sfințită de teologia, ortodoxia și doxologia credinței, Ortodoxia conține „adevărul care ne face liberi” (Ioan 8, 32) și „dragostea care nu cade niciodată” (I Corinteni 13, 8), ea fiind „Calea, Adevărul și Viața” (Ioan 14, 6), iar cel care vrea să înainteze către Dumnezeu trebuie să meargă pe drumul Ortodoxiei, având drept călăuză Lumina lumii, adică pe Hristos (Ioan 8, 12).
Ortodoxia este și reprezintă un mod de viață, și anume viața în Hristos pe care o aflăm în ortodoxia și teologia Bisericii, ele oferindu-ne ceea ce este necesar pentru a realiza condiția de oameni credincioși. Toată practica liturgică a Ortodoxiei reprezintă o relație duhovnicească, în care Dumnezeu și omul își vorbesc reciproc prin slujbele Bisericii, dialog prin care viața noastră este mereu prezentă și vie în Hristos. Ortodoxia nu concepe și nu propune un Hristos adaptat timpurilor și discuțiilor sondajelor sociologice, ci un Hristos actualizat prin prezența Duhului Sfânt în Sfintele Taine. Din această perspectivă, Ortodoxia, prin cultul său liturgic, oferă mărturie autentică despre modul cum trebuie exprimată trăirea religioasă și cum trebuie să ne pregătim pentru întâlnirea cu Hristos - Izvorul vieții, în cadrul cultului divin.
Ortodoxia este Biserica Mântuitorului, „Biserica Mea” (Matei 16, 18), spațiul unde oamenii își pot regăsi dragostea față de Hristos prin mărturisirea în Învierea Sa din morți. Ortodoxia este și reprezintă sensul vieții noastre în și spre Hristos, țelul vieții umane, un alt mod de a fi, este „locașul tuturor celor ce se veselesc” (Psalm 86, 6) sau „casa” în care ne revenim în fire. Astăzi, Ortodoxia este confruntată cu o societate în continuă schimbare și căutare de sens, în care intensitatea secularizării, pluralismul religios și cultural, mișcarea ecumenică sau globalizarea reprezintă tot atâtea provocări pentru întreaga Ortodoxie, fapt pentru care misiunea imediată a Bisericii este să intre acolo unde suferința și incertitudinea s-au instalat, acolo unde credincioșii resimt lipsa de identitate în Hristos și unde viața comunității eclesiale se degradează sau se diluează.
„Ortodoxia este o provocare continuă”
Deși nu se poate cuprinde în succinte cuvinte semnificația Ortodoxiei, foarte elocventă este mărturia părintelui Timotheos Kilifis, care a realizat o scurtă, dar interesantă sinteză, cu privire la subiectul de față. În acest sens, referindu-se la cine și ce este Ortodoxia, spunea: „Ortodoxia înseamnă revelație; este experiența spirituală a Bisericii; este «dorința de nemurire»; este Divinitatea. Nemărginirea. Lumina necreată; este rodul comuniunii dintre natura «creată» (umană) și cea «necreată» (divină). Este transfigurarea. Îndumnezeirea în Împărăția lui Dumnezeu; este o provocare continuă pentru tot ce este creat, care poartă în sine moartea; este legătură și comuniune; este adunarea păcătoșilor în Biserică. Ortodoxia nu «taie» capete. Ea iartă totdeauna și transfigurează continuu; este devenirea continuă a persoanei umane, între finit și veșnic; este împlinire a vieții, care se exprimă prin adorație și prin tainele Bisericii; prin asceză hristocentrică; prin monahism întru Hristos; prin arta bizantină activă - arhitectura, muzica, icoanele; prin trăsăturile și datinile sfintelor tradiții care exprimă un caracter înălțător. Adică iubire, adevăr, libertate, democrație”.
Mesajul permanent al Ortodoxiei este unul singur, și anume acela al căutării și regăsirii identității noastre creștine în „casa” Bisericii, unde locuiesc iubirea și adevărul lui Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|