Doctrina lui Apóstolos Makrákis* deforma identitatea și integritatea Bisericii. Papadiamántis scrie un articol prin care înfierează atitudinea lui Makrákis, care a reclamat doi preoți pentru că aceștia s-au adresat credincioșilor spunându-le că
sunt liberi să asculte pe Makrákis, dar să știe că acesta fusese excomunicat de Sfântul Sinod ca eretic și nesupus. Și în continuare scrie:
Domnul Makrákis a căzut din Biserica Ortodoxă. O știe și el însuși, dar se preface că nu știe
Erezia nu ține doar de spațiu și timp, nu vine doar din America sau din Anglia;
erezia stă în părere și în cuget iar domnul Makrákis, care cutreieră orașele și satele tâlcuind după propria-i fantezie Sfintele Scripturi, fără nici o autoritate, fără permisiune și fără aprobare bisericească tâlcuiește ce îi șoptesc la ureche demonii arhoni, cei mai vicleni și mai îndărătnici dintre demoni! Care mitropolit, care Sinod ar putea vreodată să îl recunoască pe domnul Makrákis ca ortodox, dacă el nu se înfățișează cu simplitate și curăție, cu smerenie, fără sofisme și fără gânduri ascunse, dacă nu imploră iertarea Bisericii și nu spune am păcătuit,
dacă nu leapădă învățătura despre trihotomia omului și orice altă erezie, și nu spune că se căiește sincer? Ca de la egal la egal, el îndrăznește să poarte tratative cu Biserica, sau încă mai obraznic, ca pe o slujnică vrea să folosească Biserica dialecticianul repede-schimbător,
prea rătăcitul orator, care se consideră vrednic ca Biserica să mărturisească că a greșit, că l-a excomunicat pe nedrept. Nu socotește că se cuvine ca el să mărturisească Bisericii că a greșit! Ce cădere peste măsură de mare! În ce prăpastie![20].
Și când acoliții lui Makrákis s-au împotrivit, Papadiamántis i-a dezarmat cu argumentele sale, care nu erau speculative, ci bisericești:
Ce mă provocați să discutăm dacă sunteți sau nu eretici? Biserica v-a afurisit. Asupra a ceea ce s-a judecat nu mai încape loc de discuție[21].
* Apóstolos Makrákis (1831-1905), intelectual grec, care a inițiat o mișcare schismatică în Biserica Greciei. Susținea că are misiunea dumnezeiască de a îmbunătăți starea Bisericii și a societății elene și că este un martor înviat al primilor ani ai creștinismului. Miezul învățăturii lui este că Hristos este Arhiereu, Învățător și Împărat.
Învăța că omul este trihotomic, alcătuit din trup, suflet și duh. Susținea că Sfintele Scripturi învață caracterul trihotomic al omului, și refuza recursul la gândirea patristică asupra acestei teme, susținând că Părinții nu erau unanimi în această privință. Avea o viziune occidentală, protestantă și pietistă. (n.tr.)