View Single Post
  #11  
Vechi 14.04.2013, 00:18:52
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Dinoysie Pseudo-Areopagitul se bazează pe Tradiția Apostolică și pe Sfintele Scripturi, de aceea în primul rând nu apare cinstirea sau preacinstirea Mariei; pur și simplu aceasta nu făcea parte din credința apostolică. Chiar și Pavel spune în epistola către Galateni că Fiul S-a născut din femeie, dar nici nu se obosește să îi pomenească numele, așa de preacinstită (ca și cult mă refer, nu ca persoană, evident că au cinstit-o și au respectat-o pe Maria în timpul vieții ca pe maica Domnului, fără a îi aduce cult acesteia) era în credința apostolică. Faptul că avem de a face în mod evident cu inovații nu înseamnă în mod necesar că ar fi vorba despre vreo erezie; nu vorbeam de inovație în sens de erezie, dar este evident că nu făcea parte din credința apostolică. Nu știu când și cum a apărut acest cult nefundamentat pe credința apostolică.

Eu nu sunt deloc împotriva îmbogățirii revelației, împotriva dinamicii Tradiției, ba dimpotrivă am susținut asta chiar și folosindu-o ca argument în alte chestiuni, dar aici când vorbim despre revelație și despre descoperirea celor viitoare Hristos se referea în mod special la cunoașterea lui Dumnezeu și a realităților dumnezeiești, a planului dumnezeiesc. Cultul Crucii exista într-un anumit sens, teologia paulină este plină de Cruce în ea, sunt atâtea epistole în care se vorbește despre mântuirea prin Cruce, despre răstignirea răscumpărătoare a lui Hristos, despre cuvântul crucii care este în esență evanghelia, despre răstignirea de sine față de lume și a lumii față de sine, dar aproape nimic nu pomenește Pavel despre vreun cult al Fecioarei. Și nici măcar un cult al Crucii nu exista, cult care fie vorba între noi nu are o necesitate absolut obligatorie, te poți mântui și îți porți purta crucea urmându-L, imitându-L pe Hristos și fără ca să te închini unui lemn și fără să îi aduci ode, așa cum se face la "ortodocși" care personifică crucea în acatiste.


<<178. Cine a fost Fecioara Maria?

A fost o fecioara din semintia lui David, din care trebuia, dupa fagaduinta dumnezeiasca, sa Se nasca Mantuitorul. Ea traise in curatie desavarsita si era logodita cu Iosif, un barbat batran din aceeasi semintie, dar ea avea de gand sa traiasca in feciorie, caci se fagaduise lui Dumnezeu sa duca o viata de fecioara.

De aceea, cand ingerul ii aduce vestea ca va naste pe Fiul lui Dumnezeu, ea intreaba: "Cum va fi mie aceasta, de vreme ce nu stiu de barbat?" (Luca 1, 34). Desi ingerul nu spusese cum va naste, ca sa poata intelege ca aceasta se va intampla in viitor, ea totusi se mira, pentru ca era hotarata ca si in viitor sa nu stie de barbat.

Ea zamisleste pe Fiul lui Dumnezeu ca fecioara. Sfanta Scriptura ne spune ca dupa ce "S-a aflat avand in pantece", Iosif se gandea s-o para-seasca, dar ingerul Domnului i s-a aratat in vis spunandu-i sa nu-i fie teama sa ia pe logodnica lui, "caci ceea ce s-a zamislit intr-insa de la Duhul Sfant este" (Matei 1, 20). >>

<<181. De ce cinstim pe Sf. Fecioara Maria si-i inchinam zile de sarbatoare?

Pentru ca insusi Dumnezeu a invrednicit-o de cinstea cea mai mare, de a naste pe Mesia, si a vestit lucrul acesta prin profeti (Fac. 3, 15; Isaia 7, 14; ler. 23, 5-6; lez. 44, 1-3).

A cinstit-o ingerul bunei-vestiri, inchinandu-i-se si numind-o: "plina de har" si "binecuvantata intre femei" (Luca 1, 28).

A cinstit-o Elisabeta, mama lui Ioan Botezatorul, numind-o: "bine-cuvantata intre femei" si "Maica Domnului" (Luca 1, 40-43).

A cinstit-o Fiul ei, Care in copilarie ii era supus (Luca 2, 51), iar mai apoi, pe Cruce fiind, S-a ingrijit de ea, dand-o in seama Apostolului Ioan (Ioan 19, 26-27).

Au cinstit-o oamenii din multime, fericind-o pentru a fi nascut pe Fiul lui Dumnezeu. Iar Fiul ei a intarit aceasta cinstire, zicand: "asa este" (Luca 11, 27-28).

Ea insasi a grait sub insuflarea Duhului Sfant, ca "I-a facut marire. Cel Puternic" si ca de acum "o vor ferici toate neamurile" (Luca 1, 48-49).

Iata de ce se cuvine ca si noi, cu atat mai mult, sa cinstim pe Sf. Fecioara Maria.


182. Este mai mare cinstirea Sf. Fecioare Maria decat cinstirea adusa altor sfinti?

Da, este mai mare, pentru ca ea este cea dintai intre sfinti. Iata de ce cinstirea adusa ei o numim preacinstire, iar pe ea, Preacinstita.

183. De ce Sf. Fecioara Maria este cea dintai intre sfinti?

Este cea dintai intre ei, pentru ca a primit de la Dumnezeu cinstea cea mai mare, de a naste pe Mesia. Zamislind in pantecele ei pe Mesia, de la Duhul Sfant, ea a fost curatita de pacate, ca nici un alt om, oricat de sfant ar fi fost acesta.

Ea a fost apoi vestita de Dumnezeu si de profeti ca va avea o deosebita cinste, cum nu s-a mai spus despre nici un alt sfant.

Despre Ioan Botezatorul stim ca a fost cel mai mare intre profeti (Luca 7, 28), deoarece insasi venirea lui a fost profetita de alti profeti (Matei 3, 1; Isaia 44, 3).

Sf. Fecioara Maria este insa cea dintai intre sfinti, de aceea si cinstirea ei este preacinstire. >>
http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism09.html
Reply With Quote