Citat:
În prealabil postat de Decebal
Păi nu a contrazis ci a mers mai departe pe linia Părinților Răsăriteni în doctrina cărora Duhul purcedea numai de la Tatăl;
|
Toti Sfintii Parinti Rasariteni de dinaintea Sf Ioan Damaschin sustin dogma Filioque si niciunul nu sustine eroarea heterodoxa dupa care Duhul ar purcede numai de la Tatal, eroare afirmata de multi credinciosi ai Bisericilor autointitulate "ortodoxe" si pe care, din considerente de politete, Sf Biserica le numeste tot asa. Sa luam cate un exemplu de la fiecare scoala mai importanta, dintre scolile rasaritene ale Bisericii Universale:
-Scoala siriaca (antiohiana). Iata ce sustine, in anul 374, Sf Epifanie al Salaminei (Omul bine ancorat, 71, in PG 43:148B): "Dar cineva va spune: "Prin urmare, afirmam ca exista doi Fii. Si atunci cum este Unul Nascut ?". Vom raspunde: "cine esti tu ca sa dai replica lui Dumnezeu (Rom 9:20)?" Fiindca, daca El numeste pe Acela care este din El "Fiul" si pe Acela care este din amandoi "Sf Duh", lucru pe care il intelegem numai prin credinta, de la sfinti (...)."
Acelasi lucru spune acest Sf Parinte si in alt capitol (73) al aceleiasi lucrari (
PG 43: 153A):
"Asa cum "Nimeni nu-l cunoaste pe Tatal, afara de Fiul, nici pe Fiul, afara de Tatal" (Mt 11:27), asa indraznesc sa spun ca nimeni nu il cunoaste pe Duhul afara de Tatal si de Fiul, adica acela care il produce si acela prin care il primeste, precum si ca nimeni nu cunoaste pe Tatal si pe Fiul afara de Duhul Sfant, Cel care glorifica, Cel care invata toate, Cel care este din Tatal si din Fiul"
-Scoala capadociana. Iata ce sustine Sf Grigore de Nyssa, explicand cu lux de amanunte doctrina catolica "Filioque", in "Lui Ablabius: despre trei dumnezei" (PG45:133 BC): "in vreme ce marturisim identitatea in privinta naturii, nu negam diferenta in privinta cauzei si a ceea ce este cauzat, prin acestea singure percepem ca o Persoana se deosebeste de alta. Adica, una este Cauza, iar alta este Cauzatul; si iarasi in ceea ce este Cauzatul recunoastem o alta deosebire; caci una este direct din Cauza, iar alta este prin ceea ce este direct din Prima Cauza. Astfel, atributul de a fi Unul nascut este fara indoiala al Fiului, iar mijlocirea Fiului, in timp ce ii pastreaza Acestuia atributul de a fi Unul nascut, nu ii inchide Spiritului relatia de natura cu Tatal."
-Scoala alexandrina, prin Sf Chiril, sustine acelasi lucru in numeroase scrieri, pe care va las bucuria de a le descoperi.