Așa zisul Crez atanasian nu are nici cea mai mică legătură cu Sfântul Atanasie al Alexandriei, cel Mare. Este un text compus de latini și pus pe seama Sfântului Atanasie pentru a se crea falsa impresie că un sfânt părinte răsăritean de înălțimea și autoritatea teologică a lui Atanasie ar fi susținut filioque. Chiar și în acea pagină de pe "enciclopedia liberă" wikipedia se spune clar: "Literatura de dată mai nouă a stabilit că textul original este cel latin". Că sfântul Atanasie nu este autorul acelui așa zis crez și că este deci în mod eronat, fals și tendențios pus pe seama lui vedem și de pe pagina franceză a wikipedia: "Le symbole d'Athanase, est aussi appelé Quicumque, de son premier mot, pour éviter la mention d'Athanase qui n'en est pas l'auteur mais à qui il fut attribué en domaine latin dès le VIe siècle et tout au long du Moyen Âge." Pe lângă acestea și pagina engleză wikipedia confirmă că așa zisul "crez atanasian" nu a fost și nu este opera sfântului Atanasie: "This traditional attribution of the Creed to Athanasius was first called into question in 1642 by Dutch Protestant theologian G.J. Voss, and it has since been widely accepted by modern scholars that the creed was not authored by Athanasius." Alte argumente că așa zisul crez atanasian nu este al lui Atanasie și nu are nici o legătură propriu-zisă cu el: textul în original a fost scris în limba latină, pe când Atanasie a scris în greacă; nici sf Atanasie, nici vreunul dintre contemporanii săi nu fac nici cea mai mică referire la așa zisul simbol atanasian; abordează probleme teologice care s-au dezvoltat după adormirea lui Atanasie, spre exemplu filioque, de unde vedem și că Atanasie nu a fost un susținător al filioque; a circulat în principal între creștinii apuseni, "paradoxal" nefiind recunoscut și acceptat în creștinismul răsăritean; vehiculează începând undeva cu sec. VI, locul de origine fiind considerat sudul Galiei, teologia "simbolului" fiind considerată profund înrădăcinată în tradiția augustiniană.
|