View Single Post
  #195  
Vechi 27.04.2013, 02:51:37
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Numai Iisus Hristos s'a zămislit și s'a născut fără de pă­catul strămoșesc, numai din El s'a întins această izbăvire de păcat la toți. Dacă s'ar fi zămislit și Fecioara, s'ar fi întins și din ea, sau, dată fiind solidaritatea, unitatea adâncă a firii umane, mai degrabă din ea izbăvirea de păcat peste oameni.
În special, pentru trei motive s'a zămislit și născut Iisus Hristos fără de păcatul strămoșesc, din care niciunul nu poate fi invocat pentru concepția imaculată a Fecioarei Măria. Sunt două motive din care decurge organic nașterea lui Iisus fără de păcatul strămoșesc, libertatea Lui de legea nașterii sub pă­cat, nefiind necesară o întemeiere neorganică a ei ca în cazul Fecioarei Măria. Aceste motive sunt:
1).Zămislirea Lui fără sămânță bărbătească, adică fără stârnirea de poftă în Fecioara Măria. Iar aceasta se datorește faptului că acum nu se naște un subiect care nu exista nicidecum înainte, prin inițiativa unor subiecte omenești străine, ci un subiect divin se face și subiect al firii umane, își constituie și o fire umană prin proprie iniția­tivă, nu silit de o pereche de subiecte umane. Și numai așa se puteau petrece lucrurile, odată ce inițiativa mântuirii noastre S'a luat și a pornit a se realiza de Dumnezeu, nu de oameni. Numai prin faptul că Iisus Hristos vine pe lume prin întruparea unui ipostas din Treime, El nu mai e un produs al legii naturale de înmulțire a omenirii, nu mai aduce cu Sine păcatul legat de această legei Numai Dumnezeu se poate naște ca om fără păcat, pentrucă nu era un produs al sporirii naturale a omenirii, ci ve­nea de sus. Un om nu se poate naște în afară de legea naturala a înmulțirii oamenilor, deci fără păcatul legat de ea.
2). Dar și mai mult decât motivul amintit, ceeace înteme­iază lipsa de păcat a Mântuitorului chiar din prima clipă a ză­mislirii Sale, e faptul că purătorul firii omenești e Dumnezeu Cuvântul însuși și Dumnezeu nu poate avea păcat, odată ce păcatul e act sau stare contrară lui Dumnezeu. Apoi faptul că Cel ce se năștea fiind Dumnezeu, avea pe Duhul Sfânt nedespărțit unit cu El și Acesta a curățit dela început ceeace a luat din Fe­cioara Măria, curățind în același timp și pe Fecioara Maria. Aceasta o indică Teofan al Niceii, spunând despre Hristos că a fost curățit de pata păcatului universal în momentul conceperii prin plinătatea Duhului, nu și despre Măria. Mai mult, spune că El a fost curățit prima dată de această pată.
3) Al treilea motiv din care decurge organic necesitatea nașterii fără de păcat a Domnului, a fost misiunea Lui de a-și da viața pentru răscumpărarea oamenilor. Altfel El ar fi tre­buit sa moară pentru Sine și n'ar mai fi putut muri pentru oameni. Fecioara Măria însă n'a fost nici ipostas dumneseesc unit indisolubil cu Duhul Sfânt și născut ca om fără sămânță bărbătească, nici n'a avut să aducă jertfă de răscumpărare pen­tru neamul omenesc.
Teologii catolici aduc în sprijinul dogmei despre imaculata concepție a Fecioarei curățenia pe care mai ales din veacul V în­coace i-o atribue Părinții și scriitorii bisericești chiar dela naște­rea ei, înainte de-a se întrupa din ea Fiul lui Dumnezeu. Dar ei trec peste faptul că chiar scriitorii bisericești cari descriu în cele mai categorice accente sfințenia, curați Mariei dela naștere, vorbesc de o altă curățire a ei la zămislirea dumnezeescului ei Fiu, sau o socotesc doar un adaus de grație, și de strălucire supranaturală. Dar făcând abstracție de concepția celor mai mulți din acești scriitori, termenii sunt prea clari pentru a per­mite o astfel de interpretare. Maria curățită, sfințită în momentul zămislirii Cuvântului e deslegată de blestemul Evei. Dar de ce a avut Sf. Fecioară trebuință de curățire în momentul întrupării Cuvântului, dacă ea era curată de pata păcatului strămoșesc dela concepția ei? Căci toți, ortodocși și catolici sunt de acord că Maria n'a săvârșit nici un păcat personal de care să fi trebuit să fie curățită.
Prin aceasta se dă cel mai satisfăcător răspuns și la între­barea în ce a constat darul cu care a fost înzestrată Fecioara Maria dela naștere? Într'o putere deosebită care i-a ajutat să nu săvârșească păcate porscnale. Prin această putere, care nu excludea lucrarea personală, ea a ținut în frâu slăbiciunea naturii, ca pe o pură potențialitate. Numai în felul acesta Maria a câștigat și o vrednicie personală în fața lui Dumnezeu. Altfel ea n'ar fi avut niciun merit pentru sfințenia ei mai presus de a tuturor oamenilor. Contrastul categoric în care Părinții și scriitorii bisericești o situiază față de Eva, e întemeiat numai pe faptul că pe când Eva deși nu avea pata unui păcat moștenit s'a întinat, Maria cu toate că avea acea pata s'a păstrat într'o totală curățenie. Admițând un har ca putere de nepăcătuirepersonală, nu ne contrazicem cu cele spuse înainte. Numai harul mântuirii, al eliberării de păcatul strămoșesc, a venit prin Hristos. Un har în general, ca puterea dumnezeească, de diferite grade, spre a face binele și a evita răul, s'a dat adeseori în Te­stamentul Vechiu. Prorocii ui atins cu ajutorul acestui har cele mai înalte grade de sfințenie personală. Totuși n-au fost elibe­rați de păcatul personal.
Întrebarea catolicilor cum a putut coexista harul în Fecioara Maria cu pata, păcatului strămoșesc, vine din confuzia ce o fac între har peste tot harul mântuirii. Fecioara Măria a fost împodobită cu harul cel mai bogat în gradul suprem. Mai mult decât Moise, Ilie, Ioan Botezătorul. Dar totuși nu cu harul care șterge pata păcătului strămoșesc.
Ea a avut supremul grad de sfințenie la care nu s'a ridicat și nu se va ridica, nici odată nici un om. Ea a fost culmea cea mai înaltă la care s'a ridicat omenirea în întâmpinarea lui Dumnezeu. Dar aceasta a fost o curăție personală, nu curăția firii, care constituia fondul comun, transmisibil al umanități, care avea să fie curățit numai prin Iisus Hristos, când avea să în­ceapă mântuirea tuturor celor ce se împărtășesc de El. Faptul că ea la naștere primește darul unei astfel de sfințenii și că așterea ei înseamnă apariția muntelui cel mai înalt a scării însuflețite pe care avea să coboare Fiul lui Dumnezeu în firea omenească începând mântuirea noastră, fac pe Sf. Părinți și scriitorii bisericești să glorifice evenimentul zămislirii Fecioarei, dacă au ocazia să vorbească despre el, ca pe evenimentul care deschide epoca mântuirii în istoria omenirii. Și de asemenea, sfințenia personală unică a Fecioarei chiar înainte de momentul zămislirii Fiului lui Dumnezeu din ea, îi face să recurgă la cele mai avântate descrieri pentru a o reda în mod adecvat.
http://www.maicadomnului.ro/pr-dumit...ci_l33_p0.html

Last edited by Miha-anca; 27.04.2013 at 02:58:56.
Reply With Quote