Iar Sf. Efrem Sirul, invocat de catolici ca cel mai prețios martor în sprijinul imaculatei concepții, alăturea de Ambrosie și Fericitul Augustin, zice: «Hristos s'a născut dintr'o natură supusă întinăciunilor, pe care Dumnezeu trebuia s'o curețe, cercetându-o... Astfel Hristos a curățit pe Fecioara și așa s'a născut, pentru a arăta că Hristos efectuiază toată curăția acolo unde se găsește. El a curățit-o în Duhul Sfânt pentru a o pregăti (spre a fi Maica lui Dumnezeu) și așa a fost conceput din-tr'un sân curățit». Iar în alt loc o înfățișază pe Fecioara zicând Domnului: Te voi numi Fiu, Frate, Mire și Domn, pe Tine care ai renăscut pe Maica Ta prin noua naștere al cărei izvor e apa? Sunt sora Ta, pentrucă amândoi avem pe David ca strămoș; de asemenea Maica Ta, pentrucă Te-am zămislit; mireasa Ta, fiind sfințită prin harul Tău; slujnica Ta și fiica Ta, născută din apă și din sânge, pentrucă m'ai răscumpărat cu sângele Tău, cu prețul vieții Tale și pentrucă a trebuit să mă naști prin botez. Cel pe care l-am născut, m'a renăscut la rândul Său printr'o nouă naștere, El care a împodobit pe Maica Sa cu un veșmânt nou și i-a încorporat carnea ei, în vreme ce ea însăși a îmbrăcat strălucirea, măreția și demnitatea Fiului ei.
Bachelet spune că aci ar fi vorba pe deoparte de o sfințire în momentul întrupării, care, deși nu se știe în ce constă, nu e în niciun caz curățirea de păcatul strămoșesc, odată ce Sf. Efrem Sirul o numește și înainte curată și sfântă, pe de alta de un botez ulterior al Maicii Domnului, după chipul altor botezuri de oameni justificați. Dar acestea sunt interpretări forțate. Am arătat înainte un mod mai just de armonizare a celor două curățiri. Iar de un botez dat după justificare nu știm nimic. Fecioara vorbește clar de renaștere printr'o nouă naștere. Aceasta înseamnă o naștere după nașterea fizică, nu deodată cu ea.
Locurile acestea ale Sfântului Efrem arată cum trebuesc
înțelese epitetele ce le dă el, și după el toți scriitorii din Răsărit, Fecioarei, chiar înainte de a zămisli pe Fiul ei: preaneprihănită, preacurată. Ele nu pot fi traduse prin cuvântul imaculată, în sensul lui tehnic catolic: fără păcatul strămoșesc, cum traduc
teologii catolici.
Alți Părinți declară apriat că Măria s'a născut cu păcatul
strămoșesc. Așa, Ciril din Alexandria spune că, afară de Iisus, niciun om, nici Maria, n'a făcut excepție dela legea nașterii cu păcatul strămoșesc. Ca și Irineu, Origen, Teitulian, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Ioan Gură de Aur, Ieronim, Ilarie, îi atribuia anumite slăbiciuni, neînțelegeri, etc.
Sinodul ecumenic din Efes a dat un mare avânt cultului Maicii Domnului și unui scris care elogia curăția și slava ei. Dar nu se poate demonstra nici prin scrisul acesta că Măria ar fi fost socotită ca născută fără păcatul strămoșesc.
Teologii catolici aduc, ca prim pretins martor după Efes al concepției imaculate pe Teodat din Ancira, membru marcant al sinodului din Efes, care o opune pe Maria Evei, o numește neprihănită, liberă de viclenia Evei, ca un crin odrăslit în mijlocul mărăcinilor. Dar tot Teodot zice altădată: «Adversarii maternității divine n'au voit să înțeleagă învățătura alor noștri, privitor la transformarea spre sfințenie a Fecioarei. Dar asemănări împrumutate dela lucrurile pipăibile ne pot da o ideie despre taină. Dacă o bucată de fier cu totul neagră și încărcată de pete se curăță de corpurile străine când e aruncată în foc și primește într'o clipă puritatea naturii sale; dacă, câștigă asemănarea cu flacăra care o curățește, devine inaccesibilă atingerii și consumă orice materie ce se apropie de ea, ce e de mirat dacă Fecioara preaneprihănită a fost dusă la o curăție desăvârșită prin contactul cu focul divin și imaterial; dacă ea a fost curățită de tot ce era material și străin naturii παρὰ φύσιν și așezată în toată strălucirea frumuseții naturii, încât de aci înainte să fie inaccesibilă și închisă și sustrasă la toate falsificările trupești σαρκικοῖς παρανοθεύμασι. Și precum acela care se așează sub o cascadă este muiat deja cap până la picioare, la fel Fecioara, Maica lui Dumnezeu, a fost, aceasta e convingerea noastră, unsă în întregime de sfințenia Sfântului Duh, care s'a pogorît peste ea; apoi a primit Cuvântul lui Dumnezeu cel viu, în camera cu totul înmiresmată a fecioriei ei M. Jugie declară că acest pasagiu nu cadrează cu doctrina lui Teodot din Omilia a șasea. De aceea pentru el nu rămân decât două ipoteze: sau autorul acestei Omilii nu e identic cu autorul Omiliei a șasea, sau gândirea lui Teodot referitoare la curăția Mariei a suferit o anumită evoluție. Dar acestea sunt ipotezele disperării. Noi trebue să acceptăm deopotrivă ambele categorii de expresii pe cari le folosesc aproape toți scriitorii răsăriteni, despre Maria, chiar dacă ni se par contradictorii doctrinelor lor, căutând să înțelegem această aparentă contradicție, nu să le sacrificăm pe unele. Și punctul de vedere care le armonizează pe toate e că toți atribuiau Mariei o curăție și înainte de întruparea Cuvântului, dar nu o curăție de natură (am văzut că și Sf. Efrem Sirul spune că Iisus s'a născut dintr'o «natură supusă întinăciunilor, ci una personală. De aceea pot vorbi de o altă curăție în momentul întrupării. Aproape toți folosesc cele mai avântate cuvinte despre curăția Mariei, dar în același timp spun că la întrupare a fost mântuită, eliberată, firea. Teodot spune și el că la conceperea Cuvântului, firea a fost ridicată din starea contrară firii, prin ceea ce în general Sf. Părinți înțeleg păcatul originar.
Aceeași exprimare contradictorie, plină de sens pentru noi, dar neînțeleasă, de catolici, o găsim la Proclu, patriarhul Constantinopolei (V446), invocat și el de M. Jugie pentru teza catolică. Pe de o parte spune că Dumnezeu a creiat-o pe Fecioară fără de ocară, pe de alta că a înnoit-o când s'a întrupat din ea și de aceea nu s'a întinat prin întrupare: Cuvântul nu s'a întinat locuind în sânul pe care El însuși l-a creiat fără ocară ἀνοβριστως ἐδημιούργησεν, căci lutul nu murdărește pe olar, când aceia înnoiește vasul pe care l-a făcut οὐ μιαίνει τὸν κεραμέα ἀνακαινίζοντα ὅπερ ἔπλασε σκεῦος. Vasul aci nu înseamnă toată natura omenească, pe care, după ce a făcut-o la început, a înnoit-o la nașterea Fecioarei, cum interpretează, împotriva textului, M. Jugie. Ci e persoana Fecioarei Maria, e sânul creiat fără ocară la nașterea ei. Dar acest vas pe care l-a făcut la nașterea ei, l-a reînnoit după ce l-a făcut. Și numai așa acest sân nu l-a murdărit, așezându-se în el.
Isichie, preot din Ierusalim (mort la 450), un alt martor invocat de M. Jugie pentru imaculata concepție, deși spune că Dumnezeu a păstrat pe Maria curată de toată întinăciunea, interpretează sabia care a trecut prin ea, ca și Părinții din sec. IV, ca chinul gândurilor contradictorii și al nesiguranței la vederea patimilor Mântuitorului.
|