Citat:
În prealabil postat de catalin2
Noi vorbim de harul interior, nu are rost sa ne contrazicem pe cuvantul exact, care e acelasi lucru. Prin "plina de har" dvs. spuneti ca e vorba de harul interior, iar eu de harul exterior, despre asta discutam.
|
E părerea dumitale că nu are rost să ne contrazicem; ba are și ne vom contrazice până când va ieși la iveală adevărul. Chiar și tu spui mai jos că de fapt har poate însemna și altceva decât "har interior" și "har exterior".
Apropo, poți să ne spui și nouă care este definiția celor două, a "harului interior" și a "harului exterior", și care este diferența între ele? Sper să nu mă înțelegi greșit; nu e vorba de a te "scoate la tablă" să dai vreun răspuns, ci o încercare de a te ajuta.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Eu nu contrazic pasajul din Sfanta Scriptura, Sfanta Fecioara era plina de har. La fel era si Sfantul Ilie si Sfantul Elisei, toti proorocii si sfintii Vechiului Testament. Dar nu era vorba de harul interior, trimis de Mantuitor abia la Cincizecime, ci de cel exterior. In pasajul cu Sfantul Ilie se spune de harul care este in el, s-ar intelege ca e vorba de harul interior, dar e tot harul exterior.
|
În primul rând că în Evanghelia după Luca nu vorbește nimeni de vreun har exterior sau interior. Mai mult îngerul afirmă foarte clar că
Maria aflase har la Dumnezeu (Luca 1, 30), iar mai apoi explică și care este harul pe care îl aflase: să Îl primească în pântece și să Îl nască pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu. Har înseamnă aici un dar de la Dumnezeu, un dar gratuit, o favoare specială pe care numai Maria a avut-o. Am mai scos și cu altă ocazie în evidență faptul că harul are o multitudine de sensuri, și astfel că nu reduce la schema reducătoare și simplistă a "căii cu cele două ramuri": harul interior și cel exterior.
În al doilea rând mai apare o problemă, pe care o intuisem și eu, dar pe care nu am ținut să o scot neapărat în evidență. Dacă așa cum spui tu "harul interior" e dat de Mântuitorul la Cincizecime, atunci se poate spune că de fapt nici Maica Domnului, Fecioara Maria, nu a primit "harul interior" decât după Cincizecime și nu atunci când Iisus a fost zămislit de la Duhul Sfânt în pântecul Mariei. În această situație, practic nu mai putem vorbi despre ștergerea păcatului strămoșesc pe care ortodocșii, sau măcar unii dintre ei, deși nu știu dacă e stabilit dogmatic, susțin că l-ar fi moștenit, odată cu umbrirea Fecioare de către Duhul și zămislirea lui Iisus de la Duhul Sfânt. Aici poate că este și un punct posibil vulnerabil în discursul lui Stăniloae, dacă ceea ce susții tu este adevărat. Și chiar și dacă ar fi valabilă ștergerea păcatului strămoșesc, este îndoielnică foarte starea de plenitudine de har mântuitor, că doar harul interior vine doar după Cincizecime, nu-i așa, Cătălin?
Și ca să revin la intuiția de care vorbeam, este extrem de discutabil că Maica Domnului ar fi putut avea plenitudine de har, de data asta chiar mântuitor, înainte de întruparea, jertfa, moartea, învierea Domnului Hristos și înălțarea la cer, la dreapta Tatălui, și trimiterea Duhului Sfânt. Cred că în această problemă Sfintele Scripturi și Sfânta Tradiție afirmă că Maica Domnului nu putea avea plenitudine de har mântuitor înainte de lucrarea de mântuire a Fiului lui Dumnezeu. Și aceasta, pe urmele tale, Cătălin, cred că poate fi considerat încă un argument împotriva acelei interpretări nefundamentate, nejustificate, abuzive dată de vaticani la kecharitomene (tradus în unele variante cu "plină de har").
Dacă lucrurile stau așa cum spui tu, Cătălin, și nu neg că poți avea partea ta de adevăr (deși nu știu cât înțelegi tu din acest adevăr), adică dacă "harul interior", care este propriu-zis harul mântuirii, nu poate fi comunicat înainte de jertfa și de învierea Mântuitorului (pentru că poate ar trebui să ținem cont și de comunicarea de Duh Sfânt de care ne vorbește Evanghelia după Ioan la cap. 20, după învierea Mântuitorului), atunci această linie de gândire ar duce la concluzia că nici Maica Domnului nu putea să aibă plenitudine de har mântuitor nici la zămislirea ei (considerată fără de păcat originar de către papistași), și nici măcar la zămislirea lui Iisus de la Duhul Sfânt în ea la Buna-vestire. Și după cum am mai spus, este posibil ca aceasta să fie de fapt poziția Sfintelor Scripturi și a Sfintei Tradiții.
Într-un astfel de context, practic și discursul lui Stăniloae nu mai este atât de departe de cel al papistașilor; unirea cu Hristos de care vorbește Stăniloae și lucrarea Duhului Sfânt la zămislirea lui Iisus în Maria sunt înainte de jertfă, înviere și pogorârea Duhului, iar după varianta ta, Cătălin, sunt înainte deci de dăruirea harului interior.
Iar varianta "catolicilor" este cu atât mai puțin de luat în calcul, dacă ținem seama că acolo nici măcar nu mai este vorba despre unirea cu Hristos, ci despre "un avans" de har, bazat pe meritele mântuitoare ulterioare ale lui Hristos, înainte adică nu numai de lucrarea de mântuire a Fiului dar și chiar de Întruparea dumnezeiască,
Fecioara Maria primind mântuirea printr-un artificiu tehnic în contabilitatea lui Dumnezeu. Critica ortodoxă pe care o face Părintele Stăniloae cred că este foarte întemeiată, având în vedere că în teologia ortodoxă mântuirea ține de ontologie, nu de contabilitate, mântuirea comportând o transformare ontologică a omului, nu o mânărie fabulatorie de sume, merite, cantități, măsuri, manevrate de o mână invizibilă, în contabilitatea fictivă pe care "catolicii" o țin lui Dumnezeu.
Mântuirea are deci loc în cazul Mariei, după "catolici", înainte ca în general să aibă loc vreo mântuire, pe baza unor transferuri de merite înainte ca meritele să existe, înainte de transformarea ontologică pe care firea umană a primit-o prin toată lucrarea de mântuire a Fiului lui Dumnezeu. Mântuirea are deci loc înainte propriu-zis de a exista mântuire; cum ar spune un coleg de forum: "Nimic mai simptomatic". În această situație David Copperfield și alții ca el sunt "copii mici" în materie de
iluzionism în comparație ca romano-catolicii, cu dogma și cu contabilitatea lor. Nu mă îndoiesc că catolicii vor veni să spună că la Dumnezeu toate sunt cu putință, inclusiv să manevreze o mântuire, sau chiar și numai merite, deși mântuirea nu se referă doar la merite, înainte ca acea mântuire să dobândească realitate ontologică, adică să nu mai fie doar la nivel de plan al lui Dumnezeu, și că vor aduce marele lor "argument":
"Roma locuta, causa finita".
Iar dacă mai ținem cont și de o dogmă de la Sinodul unionist florentin, la care papa spunea
ex-cathedra că
nimeni, conceput din bărbat și femeie, nicodată nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos, Mijlocitorul între Dumnezeu și oameni
Citat:
It firmly believes, professes and preaches that never was anyone, conceived by a man and a woman, liberated from the devil's dominion except by faith in our lord Jesus Christ, the mediator between God and humanity, who was conceived without sin, was born and died. He alone by his death overthrew the enemy of the human race, cancelling our sins, and unlocked the entrance to the heavenly kingdom, which the first man by his sin had locked against himself and all his posterity.
sursa: Sinodul de la Florența, sesiunea a XI-a, bula papei Eugeniu IV de unire cu copții (1442)
|
vedem acum că absurditatea așa ziselor dogme ale "catolicilor" este cu mult mai mare. Conform
acestei dogme, pronunțată ex-cathedra de papa Eugeniu IV la Sinodul de la Florența, este evident că Fecioara Maria nu putea să dobândească vreun har mântuitor la zămislirea ei și că
inovația dogmatică a neprihănitei zămisliri definită în secolul al XIX-lea de papa Pius IX este o erezie din punctul de vedere al dogmelor romano-catolice, nemailuând în seamă și alte critici fundamentate teologic.
Și cu această ocazie este spulberat încă o dată mitul infailibilității papale.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
In pasajul al doilea vedem un alt inteles al cuvantului har, care poate insemna si "binecuvantare" sau o stare de spirit speciala. Asadar, "plina de har" nu e neaparat sa insemne harul interior, si in cazul harului exterior se poate folosi aceasta sintagma.
|
Până acum ne vorbeai despre două sensuri ale harului; acum vedem că apare și al treilea. Oare câte or mai fi, Cătălin, la număr, și oare de câte tu, eu sau alții nu ținem cont?