sursa: johnsanidopoulos.com                           
              
          
                                                                                                                În Domnul pășesc, să roagă și-și pun gândurile, întorcându-se de la  orice altceva. Pentru aceasta sunt acele suflete alese să primească  untdelemnul harului ceresc.
                 
                                                                                                                                                                              În cea de-a doua zi a Sfintelor Pătimiri, Biserica ne așează ca model de pregătirea a sufletelor noastre pentru venirea 
Mirelui de la miezul nopții pilda celor zece fecioare. Iată ce spune Sfântul Serafim de Sarov despre această pildă:
      Unii afirmă că lipsa untdelemnului al fecioarelor nebune simbolizează  lipsa faptelor bune pe parcursul vieții. Această interpretare nu este  tocmai una corectă. Cum pot fi acestea lipsite de fapte bune dacă, deși  nebune, sunt numite încă fecioare? Puritatea trupească este o virtute  supremă, ce ne apropie de îngeri și care poate fi în sine un substitut  pentru alte virtuți. Cu smerenie, îndrăznesc să spun, că de fapt acestea  erau lipsite de harul Dumnezeiesc al Sfântului Duh. Fecioarele, conduse  de nebunia spirituală au crezut că facerea de bine este singurul scop  al creștinismului.
      Au săvârșit fapte bune și prin aceasta L-au ascultat pe Domnul, însă nu  s-au îngrijit din timp să vadă dacă au primit harul Sfântului Duh. Iar  untdelemnul pe care nu îl aveau fecioarele nebune tocmai aceasta  reprezintă. Au fost socotite nebune pentru că au uitat de rodul  virtuților atât de necesar, harul Sfântului Duh, fără de care și cu care  nimeni nu a fost și nici nu va fi mântuit vreodată întrucât prin  Sfântul Duh fiecare suflet își are viața și înălțat în curăție, și  fiecare suflet este aprins de către unimea Treimii prin Sfintele Taine.  Sfântul Duh se mută în sufletele noastre, iar această ședere,  coexistență a Sfintei Treimi întru noi este dată prin dobândirea  Sfântului Duh, care ne pregătește sufletul și trupul pentru existența  lui Dumnezeu întru noi potrivit învățăturilor Sale: 
Și voi locui în mijlocul lor și le voi fi Dumnezeu (Ieșire 29, 45).
      Acesta este untdelemnul candelei fecioarelor înțelepte, care ardea  luminos și timp îndelungat, astfel încât  să-L poată aștepta pe Mirele  ce a venit la miezul nopții și să intre cu El în casa bucuriei. Însă  fecioarele nebune, văzând că untdelemnul lor se termină, au mers la  piață să mai cumpere însă nu s-au întors la timp căci ușile erau deja  închise. Piața reprezintă viața noastră, ușa cămării de nuntă (ce s-a  închis și nu le-a permis să ajungă la Mire) reprezintă moartea,  fecioarele cele înțelepte și cele nebune sunt sufletele creștinilor,  untdelemnul reprezintă Harul Sfântului Duh dobândit prin acestea și care  preface lucrurile trecătoare în cele veșnice, transformă moartea în  viața duhovnicească, întunericul în lumină, iar ieslea ființei noastre,  în care patimile sunt legate precum animalele și vitele,  în Templul lui  Dumnezeu, Împărăția bucuriei fără de sfârșit a vieții întru Hristos.
      Același lucru îl spune și Sfântul Macarie cel Mare. Sufletele ce caută  sfințenia Sfântului Duh, care este înafara naturii, se dedică în  întregime Domnului. În Domnul pășesc, să roagă și-și pun gândurile,  întorcându-se de la orice altceva. Pentru aceasta sunt acele suflete  alese să primească untdelemnul harului ceresc. Dar celelalte suflete,  care se mulțumesc doar cu ceea ce le oferă propria lor natură, se târăsc  pe deasupra pământului cu gândurile lor. Nu doar că gândurile lor se  ocupă doar cu cele lumești, dar și întreaga lor minte își are existența  pe pământ. În conștiința proprie de sine li se pare că aparțin Mirelui  dar sunt înzestrate doar cu podoabele cărnii. Cu atât mai mult, nu s-au  născut din Duh și nici nu au primit untdelemnul bucuriei.