| 
			
			 
			
				03.05.2013, 15:35:33
			
			
			
		 | 
	| 
		
			
			| Banned |  | 
					Data înregistrării: 19.07.2012 Religia: Ortodox 
						Mesaje: 1.651
					      |  | 
	
	| 
				 Cruciata a patra și schisma răsăriteană 
 
			
			
	Citat: 
	
		| Cucerirea Constantinopolului — centrul Imperiului bizantin și al  confesiunii care s-a dezvoltat în cadrul său, ortodoxia răsăriteană sau,  în viziunea papalității și a întregului Apus latin, „schisma greacă" — a  oferit Romei un cadru aparent ideal pentru împlinirea unuia din  obiectivele principale ale programului ei universal, reunirea celor două  biserici sub egida sa. 
 Efortul de lichidare a schismei răsăritene și de restaurare a primatului  Romei asupra bisericii bizantine și a celor derivate din ea a fost una  din manifestările de căpetenie ale papalității reformatoare și unul din  obiectivele esențiale ale programului ei unitar de guvernare a bisericii  și societății. Paralel cu efortul ei sistematic de preluare a  controlului societății apusene, mai întîi al bisericii, prin emanciparea  ei de sub tutela puterii lumești („libertas ecclesiae"), și apoi al  acesteia însăși, papalitatea a urmărit reintegrarea Bisericii răsăritene  în unitatea restaurată a întregii creștinătăți. Un puternic impuls a  cunoscut acest din urmă obiectiv politic în timpul și ca urmare a  cruciatelor care, de la sfirșitul secolului XI, au dat curs forței de  expansiune regăsite a Apusului catolic. Prin cruciate, influența lumii  apusene s-a exercitat masiv și asupra Bizanțului, silit acum tot mai  mult să-și redefinească atitudinea față de această lume și de valorile  ei, îndeosebi cele bisericești, în funcție de noul raport de forțe creat  de expansiunea lumii occidentale în bazinul răsăritean al Mediteranei.  Cruciata și unirea cu Biserica răsăriteană au fost manifestări  covîrșitoare și îngemănate ale politicii orientale a Apusului latin  inspirate și controlate de papalitate.
 
 Încercările repetate ale papalității de a realiza unirea bisericească cu  Bizanțul prin negocieri, în cursul secolului XII și în primii ani ai  secolului XIII, în contextul presiunii crescînde exercitate de cruciată,  s-au izbit de refuzul tenace al societății bizantine de a accepta  primatul papal, cu toate condițiile implicite în această pretenție și  s-au încheiat cu un eșec. Cruciata, presupusă inițial a fi un factor de  apropiere între cele două fragmente ale creștinătății, s-a dovedit în  fapt un puternic stimulator al opoziției dintre ele, care a luat cu  timpul dimensiunile unui antagonism total. Evenimentul capital petrecut  în 1204 — cucerirea Constantinopolului de latini — nu a fost decît  epilogul unei îndelungate etape a înstrăinării Apusului latin și a  Răsăritului bizantin și, în același timp, punctul de pornire al fazei  celei mai acute a acestei înstrăinări. Cucerirea din 1204 a fost  manifestarea cea mai izbitoare a superiorității politice și militare a  Apusului față de Bizanțul în declin rapid; ea a deschis de asemenea  vremea celei mai puternice ofensive a lumii latine în Europa Răsăriteană  și Sud-estică. Cucerirea Constantinopolului a oferit papalității un  cadru nou, de forță, pentru politica sa de integrare a Răsăritului  „schismatic" în universalismul creștin, sub autoritatea sa supremă.
 |  Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol , Editura Enciclopedică, 1993, p. 48-49
		 
				 Last edited by Decebal; 03.05.2013 at 15:43:11.
 |