View Single Post
  #50  
Vechi 03.05.2013, 22:33:24
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Cum să ne înțelegem anxietățile?- Psih. Smaranda Buju

Despre autor :
Psih. Smaranda Buju

Smaranda Buju este lector universitar la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul UTI Iasi, unde lucreaza de peste 10 ani. Are pregătire interdisciplinară (psihologie, filosofie, spiritualitate creștină) din perspectiva căreia și-a realizat lucrarea de doctorat și a publicat diverse studii. În calitate de psiholog specialist în Psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională realizează consiliere psihologică (la Cabinetul individual de psihologie) și desfășoară proiecte educaționale în mediul școlar primar, gimnazial, liceal și universitar.






Anxietatea (teama difuză, fără un obiect bine precizat) este un aspect pozitiv al vieții noastre, pentru că ne ajută să supraviețuim, făcându-ne atenți la lucrurile neplăcute (cele care sunt împotriva dorințelor sau scopurilor noastre) care se întâmplă la un moment dat, în sensul că ne avertizează să luăm măsurile necesare pentru a le face față.
Anxietatea benefică o putem numi preocupare, vigilență sau precauție și ne ajută să obținem cât mai mult din ceea ce ne dorim, să ținem sub control emoțiile copleșitoare asociate situației amenințătoare, pentru a ne confrunta mai bine cu aceasta.
Dar există și o anxietate nesănătoasă, generată de panică, fobii (teamă cu obiect bine precizat), hiperîngrijorare, teroare etc., care are consecințe contrare celor enumerate mai sus, fiind mai degrabă o spaimă irațională sau irealistă (provenind din exagerarea realității).
De exemplu, când cineva trece strada printr-un loc foarte aglomerat de mașini, nesemaforizat, poate avea teama justificată de a fi lovit de o mașină. În schimb, refuzul de a ieși din casă de teama unui accident rutier sau refuzul de a merge pe trotuar pentru că e total nesigur sunt frici exagerate.
Prin anxietatea nesănătoasă ajungi să fii preocupat în exclusivitate numai de pericole și pierderi, să fii hiperîngrijorat și panicat, să dezvolți frica de frici („mi-e frică de teama mea de a nu fi părăsit“). În această situație, emoțiile puternice vor interacționa cu modul persoanei de a acționa și va declanșa „dezastrul“ pe care l-a anticipat, care în mod fals va confirma că realitatea este așa. Dr. Albert Ellis susține că anxietatea inițială, autoprotectivă, devine hiperprotectivă și dăunătoare la adresa propriei persoane.
Diferențe între anxietatea maladivă și cea sănătoasă
Pentru a ne da seama dacă ceea ce simțim este o reacție sănătoasă ori nu, există trei aspecte pe care le putem avea în vedere.
Mai întâi, cercetăm atent și obiectiv realitatea care ne indică pericolul sau primejdia, având grijă ca interpretarea pe care o dăm situației care ne amenință (în exterior sau în interior) să fie una cât mai realistă. Spaimele nerealiste provin din exagerări și/sau generalizări duse la extrem. Nevoia omului de protecție față de o neplăcere/suferință devine exagerată și poate percepe exagerat amenințarea. Spre exemplu, dacă o persoană este criticată la o ședință de un coleg poate lesne gândi că toți colegii o pot/vor critica la ședințele următoare. Tendințele spre exagerare sau generalizare ale minții umane sunt predominant inconștiente, de aceea ne scapă controlul lor ca procese. Dar putem interveni în produsul lor (distorsionat) pe care îl generează - percepția/interpretarea/presupunerile noastre despre realitatea respectivă.
Persoanele care au o gândire dihotomică (care văd lucrurile ori în alb ori în negru) au predispoziție mai mare spre exagerări sau generalizări, adică trăiesc mai frecvent spaime iraționale sau irealiste. Frica de a nu greși, de a vorbi în public, de a nu-i dezamăgi pe ceilalți, de a nu fi criticat, teama de propriile reacții sau comportamente, de a nu fi iubit sau părăsit, teama de necunoscut, de examene, de a crede în Dumnezeu, de a nu fi judecat la spovedanie etc. sunt firești omului, deși el se simte uneori vinovat, slab sau vulnerabil pentru că le are. Deși unii gândesc că nu au anxietăți sau alții că le au pe toate, nu există om care să nu fie afectat de acestea, mai mult sau mai puțin conștient.
Prin credința în Dumnezeu scăpăm de anxietăți?
Pe măsură ce omul înaintează în relația sa cu Dumnezeu, reușește să trăiască o viață psihologică mai echilibrată (în care nivelul autocontrolului său este îmbunătățit semnificativ), să experimenteze realist propriile anxietăți, oarecum mai detașat, necopleșit de consecințele lor emoționale, dar și să le diminueze pe cele nerealiste. Până și angoasele existențiale își reduc efectele lor depresive, deoarece omul cu Dumnezeu începe să înțeleagă sensul propriei existențe, al lumii și al celorlați sau sensul vieții în/cu Dumnezeu. Anxietatea, incertitudinea, îndoiala fac parte din firea „nefirească“ (căzută) a omului și pot pune stăpânire pe viața sa într-un mod inimaginabil de grav și tulburător. Pe parcursul înnoirii sale de bunăvoie în Hristos, omul capătă „abilitățile“ unui reglaj fin al propriilor anxietăți, în care extremele (exagerările) sunt evitate, pentru că dreapta socoteală sau măsura devin un reflex al calibrării (reglării) vieții sale interioare și exterioare.
Părintele Tadei ne-a dăruit o carte prețioasă, intitulată „Cum îți sunt gândurile, așa îți este și viața“, în care arată legătura dintre gânduri și viața lăuntrică. Mulți alți gânditori și trăitori ai spiritualității ortodoxe au descris exact și clar despre cum se nasc gândurile, felurile lor și despre războiul cel nevăzut cu cele care îndeamnă la păcat și alimentează patimile. Anxietatea, această stare sufletească despre care am realizat acum o scurtă introducere, are mare legătură cu gândurile omului, organizate ceva mai complex, în ceea ce numim credințe, convingeri sau idei despre propria persoană, despre ceilalți și despre lume. În articolul viitor voi dezvolta această idee și voi arăta că autorul principal al anxietății este însăși persoana care o trăiește cu un anumit mod al său de a gândi, privi și percepe lucrurile.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote