
04.05.2013, 09:06:41
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
|
|
Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană
Citat:
Extinderea cruciatei în această parte a continentului european, încercarea permanentă a papalității de a obține cu toate mijloacele, inclusiv cele ale forței militare, acceptarea supremației ei acolo unde nu reușea să o impună cu mijloacele diplomației, a transformat opoziția dintre cele două centre ale spiritualității creștine medievale într-o înfruntare politică și ideologică de mari proporții, care a implicat ansamblul creștinătății răsăritene.
Din sfera controverselor de dogmă, apanaj al unui grup restrîns de doctrinari, antagonismul se extinde acum la ritual, accesibil maselor largi de aderenți ai celor două confesiuni; pe această cale, conștiința antagonismului a prins rădăcini adînci, necontenit alimentate în masele de aderenți ai confesiunii ortodoxe de îmbinarea prozelitismului confesional, urmărit de papalitate, cu acțiunea de cucerire, urmărită de instrumentele ei temporale.
Un instrument militar avea să se dovedească absolut necesar pentru realizarea imperialismului spiritual al papalității în Europa Răsăriteană și acesta nu i-a lipsit. Cel dintîi în a-și oferi serviciile a fost Regatul ungar a cărui politică de cucerire se desfășura precumpănitor în aria al cărei control spiritual aspira papalitatea să-l dobîndească. De acum înainte, tot mai mult, programul papalității de cucerire ecleziastică și spirituală în răsăritul Europei s-a împletit cu politica de cucerire teritorială a regilor Arpadieni și apoi, în secolul XIV, a succesorilor lor Angevini. Expansionismul Regatului ungar s-a îmbrăcat acum din ce în ce mai mult în haina cruciatei.
Al doilea instrument de seamă al cruciatei în secolele XIII—XIV în Europa Răsăriteană au fost ordinele cavalerești, rezultat al convergenței dintre două realități dominante ale lumii medievale — monahismul și cavalerismul — în epoca cruciatelor. Produs tipic al cruciatei, ordinele călugărești militare, îndeosebi cel al cavalerilor teutoni, aveau să asume un loc însemnat în desfășurarea cruciatei în Europa Răsăriteană. Paralel cu actul de cucerire și adesea sub protecția sa, s-a desfășurat acțiunea ordinelor călugărești misionare, dominicani (sau predicatori) și franciscani (sau minoriți), chemați să culeagă recolta spirituală de pe ogoarele deschise misiunii lor de oștile cuceritoare ale puterilor catolice. Născute din puternica efervescență spirituală generată de progresele teocrației papale în secolul XII, constituite în marginea ereziei sau în lupta împotriva ei, ordinele franciscanilor și dominicanilor au devenit instrumente ale politicii misionare a papalității in evul mediu tîrziu. Din al treilea deceniu al secolului XIII, cele două ordine și-au făcut apariția și în Europa Răsăriteană.
|
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 17-18
|