View Single Post
  #3  
Vechi 08.05.2013, 02:00:42
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Aș mai face o completare care nu cred că e offtopic, deși voi începe cu o generalizare: multe subiecte care țin, prin natura lor, de relația cu părintele duhovnic, sunt expuse discuțiilor pe forum.
M-am întrebat de multe ori ce poate să însemne aceasta...
M-am întrebat inclusiv care să fie explicația pentru faptul că mă implic eu însumi în astfel de situații...

Mă refer strict la situațiile care, în mod evident, țin de ascultare și de Taina Spovedaniei.

Am crezut că pot identifica mai multe explicații posibile.
Dar cred că, poate, cea mai importantă și mai gravă eroare (că despre asta cred că-i vorba) constă în gândul de genul: "ce să mai merg la duhovnic, că știu oricum ce o să-mi spună... mai bine întreb pe alții, că am auzit că pe forum sunt uniii mai înduhovniciți decât restu lumii..."

Acestui gând eu îi opun un altul: e mare deosebire între "a ști" ce spune duhovnicul și "a experimenta" sfatul duhovnicesc. E cam aceeași diferență între a ști despre Dumnezeu și a fi în Dumnezeu.

A ști ce spune duhovnicul este un act psihologic care ține de memoria fiecăruia, cu tot ce implică subiectivismul ei și relativa ei fidelitate. Îmi amintesc că în situațiile trecute duhovnicul meu a spus așa și așa... Pare evident că va spune din nou același lucru, deci, logic, la ce bun să merg din nou ca să îmi spună același lucru?

A experimenta Taina Spovedaniei este un act duhovnicesc, iar nu doar psihologic.

Aceasta e deosebirea centrală, îmi pare mie acum.

În solitudinea cugetului meu care gândește și simte în baza datelor furnizate de memorie eu mă aflu în cu totul altă situație decât în relația duhovnicească.

Eu, unul și același om, sunt cu totul altul atunci când mă aflu în relație cu duhovnicul, la Spovedanie.
Nu numai psihologia individuală e diferită de psihologia relațiilor interpersonale, ci cu atât mai mult ea e diferită de Taina Spovedaniei.

Dar noi credităm mai mult solitudinea independentă a eului personal decât Taina întâlnirii duhovnicești. Poate pentru simplul motiv că Spovedania ne solicită eul, mai precis narcisismul eului, platoșa aceasta groasă a suprafeței pieritoare a sufletului nostru.

În Taina Spovedaniei, eu cel solitar mor.
Frica de această moarte mă îndeamnă să caut întărire efemeră în alte euri, la fel de solitare și înfricoșate.

Cu trupul nu e de glumit! Măcar că are oase tari.

Last edited by cezar_ioan; 08.05.2013 at 02:23:03.
Reply With Quote