View Single Post
  #53  
Vechi 13.05.2013, 11:59:26
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

S-a observat în istoria omenirii, inclusiv în istoria Bisericii precum și în istoria psihologiei, că e păgubos să dăm credit unor modele care pun accentul, uneori până la extremism și fanatism, pe una din stihiile care alcătuiesc omul.

Sunt epoci dominate de accentul pus pe rațiune, acesta fiind ismul rațional, raționalismul. Avem multe exemple în cultura germană, iar la austrieci îl avem pe Freud, un raționalist luminat (cum zicea Jung).

Sunt epoci dominate de accentul pus pe sentimente, acesta fiind ismul sentimentalismului. Avem la îndemână o întreagă cultură franceză, ca prim exemplu.

Sunt epoci care pun accentul pe voință, acesta fiind ismul voluntarismului. Vedem iarăși pe germani, dintre care aș aminti doar pe Nietzsche, sărmanul...

Mai putem pomeni și comun-ismul, capital-ismul și chiar creștin-ismul. (despre feminism nici n-ar trebui să pomenesc, că e prea grețos)

Toate ismele, cu tot cu ifosele lor, își fac veacul prin istorie, lasă cadavrele de rigoare în urma lor și pier, la ceasul sorocit fiecăruia.

Astăzi înțelegem, poate, mai bine, că orice accentuare a uneia dintre stihiile omului generează monștri, după cum și eliminarea uneia dintre trăsături tot monștri produce (somnul rațiunii naște monștri, spune Goya).

Persoana este o întâlnire și o îmbinare dintre toate aceste "ingrediente" pe care ni se pare nouă că avem inspirația să le ierarhizăm și accentuăm. Când una dintre componente se lungește stăpână peste celelalte, dominînd și conducînd, începe balul: psihopatologia vieții cotidiene. Semn că persoana nu mai e chiar persoană, or, dacă e totuși persoană, ea e bolnavă.

Biserica ne învață să fim smeriți. Să respectăm, printre altele, dreptul lui Dumnezeu de a ne modela El devenirea personală. Cercetînd persoanele modelate de Hristos (pe sfinți, mai întâi) întrezărim o structură și funcționare a persoanei lor care îmbină în moduri foarte diferite iubirea, voința, rațiunea.
Rațiunea lor este smerită, fiind iubitoare de Hristos și de toată zidirea Lui și avînd voința orientată către Centrul Hristos.
Iubirea lor este rațională și voiește ce voiește Stăpânul.
Voința lor este liberă și dârză, fiind compătimitoare și dreaptă.

Dumnezeu nu ne cere să punem noi ierarhii în stihiile pe care El le-a pus în persoane, ci să-L lăsăm pe El să nuntească în persoană, sfințind omenescul ei cu Persoana Lui.

Last edited by cezar_ioan; 13.05.2013 at 12:03:18.
Reply With Quote