Sfântul Grigorie Palama - din Omilia a 17-a
La Evanghelia Duminicii celei noi, despre taina Sâmbetei și a Duminicii
În această omilie, Sf Grigorie explică de ce a binecuvântat și a sfințit Dumnezeu, ca fiind cea mai aleasă, tocmai ziua a șaptea, în care nu a săvârșit nimic, ci s-a odihnit.
Selectez din omilie o parte din răspuns, cu scuzele de rigoare pentru trunchierea mesajului:
Dumnezeu "a binecuvântat ziua a șaptea, în care s-a oprit din lucrarea celor ce încap sub simțuri, întrucât acea zi era, prin zăbavă și răgaz, ca o înălțare de la cele de jos și de puțin preț, către cele ce erau mai bune și mai presus de lume.
...
El ne învață a căuta să intrăm, în măsura în care este cu putință, în acea odihnă, care este vederea duhovnicească a minții noastre și înălțare spre Dumnezeu.
...
Lucrarea cea fără de început a lui Dumnezeu înseamnă întoarcerea în Sine, căci El se mișcă, fără de început, întru contemplarea de Sine.
...
Dacă vei îndepărta mintea ta de la orice cugetare - chiar dacă este ea bună - și dacă te vei întoarce în întregime spre tine însuți, printr-o rugăciunea stăruitoare și necurmată, cu adevărat vei intra atunci și tu în odihna dumnezeiască și vei dobândi binecuvântarea celei de-a șaptea zile, contemplându-te tu pe tine însuți și prin tine înălțându-te spre vederea lui Dumnezeu; căci scopul rugăciunii - zice Scriptura - este răpirea către Domnul."
|