Citat:
În prealabil postat de sicsic
Nicăieri nu se spune că în Facerea 18:20-19:29 nu sunt scrise motivele pentru care au fost distruse Sodoma, Gomora și ținutul dimprejurul lor.
Citat:
În prealabil postat de cristina2012
În Facerea cap. 19 se spune foarte clar care este motivul distrugerii Sodomei…
|
|
Încep cu o poveste.
Învățătoarea, la școală, către copii: “Astăzi vom învăța despre ceapă, mai precis despre cât rău face ceapa oamenilor. În prima parte a lecției vom vedea cum în carte scrie că Maricica mergea acasă cu o sacoșă în care avea ceapă. Peste Maricica dă o mașină și o accidentează foarte grav. Vedeți dragi copii ce mari nenorociri aduc cepele?”
În sală se iscă rumoare: Fănel, în gândul lui “Dar în carte scrie că în sacoșă mai erau un pepene de vreo 10 kg, o varză de vreo 5 kg și alte lucruri. De ce or fi tocmai cepele de vină?” Costel, la rândul lui: “Și mama cumpără ceapă și nu dă mașina peste ea.”
Gigel își ia inima în dinți și-i spune învățătoarei: “În carte scrie că Maricica traversa strada prin loc nepermis, era sub influența alcoolului, nu era atentă la trafic întrucât se certa cu o vecină care stătea pe balcon etc.” “Vedeți dragi copii”, spune învățătoarea, “cât de periculoase sunt cepele? Maricica traversa prin loc nepermis ca să scape mai repede de cepe, băuse prea mult de necaz trebuie să umble cu cepele și cu vecina se certa din cauza cepelor!”
Aceasta a fost lecția
”prostirea în față”, administrată de către cristina2012. Voi evidenția felul în care lecția a fost aplicată.
I. Aidoma ca în sacoșa Maricicăi, alături de comportamentul homosexual (pe rol de cepe) în istorisirea biblică din Facerea 18:20-19:29, mai avem două fapte extrem de grave: violul (tentativă) și încălcarea legilor ospitalității față de străini (pe rol de pepene, varză etc.) Majoritatea bisericilor creștine văd comportamentul homosexual al sodomiților dar se fac că nu bagă de seamă că tentativa de viol este mare cât toată Sodoma! Este oare mai important comportamentul homosexual decât violul homosexual? Pentru slujirea minciunii promovate secole de-a rândul de oamnii bisericii, machiavelic, violul a fost ignorat cu desăvârșire. Pentru cei care, ca și mine, sunt imuni la propaganda anti-homosexuali este mai importantă restabilirea adevărului.
II. Voi insista asupra legilor ospitalității față de străini pentru că astăzi, când, pe de o parte, este plin de hoteluri, moteluri, pensiuni etc. și călătorul nu mai este la mila locuitorilor localităților în care intră precum ar fi fost în vremurile de demult, și, pe de altă parte, ordinea socială este menținută de legi și de cei care le aplică, este mai greu de înțeles importanța ospitalității față de străini în vremurile de demult. În acele vremuri călătorul, odată ieșit de sub protecția comunității lui, era apărat doar de legile nescrise ale ospitalității față de străini. În absența lor călătoriile ar fi fost imposibile. Chiar dacă niciodată ele nu au fost formalizate în vreun text biblic anume sau când au fost formalizate aveau aplicabilitate parțială, ele au fost deseori evidențiate prin fapte și subliniate prin diverse texte biblice.
Isus însuși se referă în mod evident la lipsa de ospitalitate față de străini a locuitorilor Sodomei și Gomorei atunci când își îndeamnă ucenicii:
”Cine nu vă va primi pe voi, nici nu va asculta cuvintele voastre, ieșind din casa sau din cetatea aceea, scuturați praful de pe picioarele voastre. Adevărat grăiesc vouă, mai ușor va fi pământului Sodomei și Gomorei, în ziua judecății, decât cetății aceleia.” (Matei 10:14-15), sfat prezent și în celelalte două evanghelii sinoptice Marcu, 6:11 și Luca 10:9-12. Aici nu se referă la primirea învățăturii, așa cum s-ar putea obiecta, ci la primirea fizică a ucenicilor.
În Deuteronomul 23:3-4 stă scris ca un blestem menit să străbată întreaga istorie:
”Amonitul și Moabitul să nu intre în obștea Domnului; nici al zecelea neam al lor în veci să nu intre în obștea Domnului pentru că nu v-au întâmpinat cu pâine și cu apă în cale, când veneați din Egipt…”
În Cartea înțelepciunii lui Solomon 19:14-17 se face referire directă la orbirea de care au fost cuprinși sodomiții de la poarta dreptului Lot. Avem indicarea expresă a lipsei de ospitalitate față de străini în justificarea orbirii dar lipsește orice referire la comportamentul homosexual. Citez după versiunea Anania a traducerii Bibliei, intercalând, în paranteze, comentariile acestuia:
14. Că unii n-au vrut să-i primească pe necunoscuții care le veniseră („Unii“ se referă la locuitorii Sodomei; ... cei din Sodoma refuzaseră să-i primească pe cei doi îngeri oaspeți). …
17. Așa că fost-au ei loviți cu orbire – precum aceia la porțile celui drept – atunci când, învăluiți de întuneric-beznă, căutau fiecare un drum către propria lui ușă. („Cel drept“ este Lot).
O receptare în biserica primară a legilor ospitalităiți față de străini o găsim la Origen, în omilia V din Omilii la Facerea, scrisă în jurul anului 230 d.H.
“Ascultați acestea voi, care încuiați ușa în fața străinilor, ascultați acestea voi, cei care vă temeți de oaspete ca de oastea dușmană!
Lot locuia în Sodoma. Nu citim despre alte fapte bune ale lui; singură, ospitalitatea, dovadă a obiceiului, este menționată în această carte. Scapă de foc, scapă de incendiu doar din acest motiv; și-a deschis ușa oaspeților. În casele zăvorâte a intrat focul.”
Lista exemplelor ar putea continua.
Lipsa oricărei referiri concrete în întregul Vechi Testament, în afară de cele din Facerea 19, la comportamentul homosexual al sodomiților și abundența de referiri la lipsa lor de ospitalitate față de străini face ca tentativa de viol homosexual să fie doar expresia concretă a lipsei de ospitalitate față de străini.
III. Cheia interpretării faptelor din Facerea 19:1-19:25 o găsim în Judecători 19:14-21:25. Acestea trebuie citite în paralel. Din nefericire acest forum nu permite scrierea tabelelor pentru a evidenția paralelismul situațiilor așa că voi încerca să-l evidențiez altfel.
a). În Jud.19:15 se accentueză lipsa de ospitalitate a locuitorilor din Ghibeea, din neamul lui Veniamin: levitul de pe
”coasta Muntelui Efraim” (Jud. 19:1) și concubina lui “au rămas în ulița cetății, căci nimeni nu i-a chemat în casă ca să-i găzduiască”[/i] (Jud. 19:15).
b). Cel care se oferă să-i găzduiască era, asemeni lui Lot, un venetic în Ghibeea,
”de neam din Muntele Efraim” (Jud. 19:16).
c). La fel ca și în Sodoma
”locuitorii cetății [Ghibeea], oameni desfrânați, au înconjurat casa, bătând în ușă” (Jud. 19:22).
d). În ambele cazuri se încalcă legea ospitalității față de străini și se vrea violarea lor. Cererea sodomiților era:
“Scoate-i ca să-i cunoaștem!” (Fac. 19:5) iar a celor din Ghibeea
” Scoate pe omul care a intrat în casa ta, ca să-l cunoaștem” (Jud. 19:22).
Fac, ca paranteză, o observație:
Citat:
În prealabil postat de cristina2012
"Scoate-i ca sa-i cunoastem": cel mai des, in Vechiul Testament, se foloseste termenul "a cunoaste" in sensul de a avea raporturi sexuale (cititi numai Facerea si numarati de cate ori este folosit "a cunoaste" in acest sens)….
|
Unii au numărat aparițiile verbului “a cunoaște” (în Vechiul Testament scris în ebraică, nu în traduceri care funcție de context au putut folosi sinonime) și au găsit 943 de apariții ale lui. Doar 10 dintre ele au conotații sexuale printre ele fiind cele din Facerea 19:5 și Cartea Judecătorilor 19:22. Am făcut observația doar pentru a mai potoli verbajul fără acoperire.
Revin la ale noastre.
e). Lot le cere sodomiților
“Nu, frații mei, să nu faceți nici un rău” (Fac. 19:7), [i]”Oamenilor acelora să nu le faceți nimic, de vreme ce au intrat Ei sub acoperișul casei mele!”[/] (Fac. 19:8) iar gazda levitului le cere
”Nu, frații mei, să nu faceți rău omului, de vreme ce a intrat în casa mea, să nu faceți această ticăloșie!” (Jud. 19:23).
f). Lot oferă sodomiților pe cele două fete ale lui
“care n-au cunoscut încă bărbat” (Fac. 19:8) iar gazda levitului le ofer pe fiica lui
”fecioară” și pe concubina levitului (Jud. 19:23). În ambele părți ofertele au fost refuzate.
După aceste paralelisme lucrurile decurg altfel în cele două istorisiri. Concubina levitului, scoasă în uliță, a fost violată
”toată noaptea” și până la dimineață a murit. Ca represalii, celelalte unsprăzece neamuri ale lui Israel au pornit un război de exterminare a neamului lui Veniamin. Au fost arse cetățile lui Veniamin, au fost omorâte toate femeile, toți copii și toți bătrânii iar din cei cca 27000 de bărbați purtători de sabie au scăpat fugind
”ca la șase sute de oameni” (Jud. 20:47). Amară constatare în finalul Cărții Judecătorilor:
“În zilele acelea nu era rege în Israel și fiecare făcea ce i se părea că este cu dreptate” (Jud. 21:23).
Acum dau citatul conținând cheia promisă, constând în relatarea, făcută de către levit, în fața israeliților strânși la Mețpa:
“Și s-au ridicat asupra mea locuitorii din Ghibeea și au înconjurat pentru mine casa, noaptea; aveau de gând să mă ucidă și au chinuit pe concubina mea, bătându-și joc de ea, așa încât ea a murit”. Că violul colectiv ar fi dus la moartea levitului este aproape cert dar minciuna prin omisiune înlătură cunoașterea comportamentului homosexual. Israeliții, fără a avea cunoștință de comportamentul homosexual, prin război fratricid, aproape au exterminat neamul lui Veniamin.
Ascunderea comportamentul homosexual al bărbaților din Ghibeea, își are rostul ei. Ea vine tocmai ca să înlăture falsa motivație – comportamentul homosexual – invocată de către unii ca motiv al distrugerii Sodomei, Gomorei și a celorlalte cetăți din zonă.
(Va urma, în măsura timpului disponibil și dacă nu voi fi banat pe forum.)