Care este legătura dintre curaj și credință?
În greutățile neputințelor și ale schimbărilor firii noastre, care ne chinuiesc, și în cele provocate de însuși dioavolul, care ne războiește neobosit, ne rămâne o singură armă și un singur ajutor, curajul.
Domnul nostru atrage atenția că “toate sunt cu putință celui ce crede”. Toți cei ce au nevoie de curaj în lupta pe care o avem de săvârșit să-și impulsioneze mai profund propria credință. Credința este izvorul curajului, iar pe aceasta iarăși curajul o sprijină.
În greutățile neputințelor și ale schimbărilor firii noastre, care ne chinuiesc, și în cele provocate de însuși dioavolul, care ne războiește neobosit, ne rămâne o singură armă și un singur ajutor, curajul. Produs al personalității noastre, el ne ridică la luptă și veghere. Noi credem că nu suntem singuri, ci cu Dumnezeu, care ne-a chemat în oastea Sa. Cu voia noastră am luat hotărârea de a ne supune voii dumnezeiești, pe care o punem în practică și o considerăm îndatorire.
Unelte ale voinței și forțe motrice sunt zelul și curajul. Diavolul, întrucât cunoaște acest lucru, încearcă să le paralizeze sub pretextul greșelilor și al erorilor noastre. El mustră pentru fărădelegile săvârșite și-l înfricoșează pe om ca un “avocat”: “Iată! Ești călcător de lege! Iarăși te-ai arătat trădător! Nu ești bun de nimic! De ce te mai străduiești, de vreme ce ești neputincios?”
Tot acest ciclu al vicleniei diavolești, mai cu seamă la cei necercați, provoacă decăderea fizică și apatia, care este produsul descurajării. De aceea nevoitorul are nevoie de multă luare aminte ca să nu cadă în cursa “avocatului” diavol și să-i fie paralizată activitatea prin pretexte înșelătoare.
(Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos, p. 86-87)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|