La duminica de azi am găsit o predică din 1994 a părintelui Galeriu, pe care v-o pun la dispoziție în ataș.
Câteva fragmente:
„De ce omul și numai omul pregătește mormânt, unde să fie așezat trupul lui? Din cercetările mai vechi și mai noi ale istoricilor se constată acest fapt de la începuturile omenirii. Pentru că dintru început omul a fost menit vieții, nu morții. Nu există altă explicație, pe care ar încerca sărmanii necredincioși să o dea. Și de unde vine acest adânc fior de lumină, de credință în înviere, pentru care noi rostim că a adormit robul lui Dumnezeu în nădejdea învierii și a vieții de veci? Și a vieții, nu numai a sufletului, ci și a trupului, pentru că mormântul e pentru trup. Dar este și pentru suflet mormânt. Care este mormântul sufletului? – Nesimțirea duhovnicească. Aceasta poate e cea mai gravă tragedie a omului. Mormântul nesimțirii, pentru care Ioan Scărarul spune: “Nesimțirea e moartea sufletului înainte de moartea trupului”. Cea mai gravă și cea mai de luat în seamă. În întreaga umanitate, în toate religiile lumii s-a pregătit actul de înmormântare; și acest act deosebește pe om de celelalte viețuitoare.”
Tot în predica asta avem o tâlcuire a sensului Paștelui, din care redau:
„Deci starea de jertfă e starea de viață, starea de deschidere, de ofrandă lui Dumnezeu; căci, cum spune Sfântul Chiril al Alexandriei: “La Dumnezeu se intră în stare de jertfă”. Și dimpotrivă, ruperea de Dumnezeu : împreună cu șarpele, Lucifer, care i-a infiltrat lui Adam acest gând demonic: Să fii tu dumnezeul tău; aceasta era ispita. Și te închizi în tine ca într-un mormânt. E atât de limpede și revelator acest cuvânt și moment al Scripturii că aceasta era starea omului în comuniunea cu Dumnezeul cel viu: starea de jertfă; și acolo unde nu era starea de jertfă, acolo era moartea. Paștele e condiția noastră fundamentală, adică trecerea continuă de la o treaptă la alta a vieții, și, dimpotrivă, închiderea aduce moartea. Păcatul a transformat starea de jertfă în moarte, iar Hristos pe cruce transformă starea de moarte în jertfă, care duce la înviere, căci iată, a treia zi, după miezul nopții are loc, se săvârșește marea taină în istoria lumii: o nouă creație.”
Last edited by N.Priceputu; 19.05.2013 at 14:12:30.
|