<<Nu pot fi trecuți în pomelnic, la Sfânta Liturghie, cei de altă credință
Cei de altă credință pot fi trecuți în pomelnic? Ei se pomenesc la vreo rugăciune a Bisericii?
Un bun creștin, un creștin autentic nu poate să nu se roage pentru întreaga lume, îmbrățișându-i pe toți în dragostea sa. Spre aceasta trebuie tins. Așadar, nu numai pentru cei de altă credință se poate ruga, ci și pentru toți cei care, de obicei, sunt stigmatizați de societate pentru păcatele lor mari și evidente. O poate face în rugăciunea sa, dar o poate face și la slujba Sfântului Maslu, de pildă, a Acatistului, a Paraclisului, nădăjduind că mila lui Dumnezeu, atingându-le și acestora sufletul, îi va mișca spre înnoirea vieții.
Dar cei cuprinși de diferite patimi (bețivi, fumători etc.) sau cei necununați? Dar sinucigașii?
Da, există o slujbă a Bisericii unde se impune o exigență aparte în privința celor care sunt pomeniți: este vorba de Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie. Întrucât în cadrul Sfintei Liturghii sunt chemați la împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos numai cei care mărturisesc aceeași credință și sunt într-o stare duhovnicească corespunzătoare (într-o stare de pocăință), nu pot fi trecuți în pomelnic cei de altă credință (heterodocși sau adepți ai altor religii), vrăjitorii, descântătorii sau cei care sunt cunoscuți ca trăind, persistând în păcate grave (ucidere, adulter etc.).
În cazul celor adormiți, nu pot fi trecuți în pomelnic cei care s-au sinucis pentru că, omorându-se, au refuzat darul vieții primit de la Dumnezeu și L-au refuzat pe Dumnezeu. Sfântul Nicodim Aghioritul numește sinuciderea treapta a douăsprezecea și ultimă a păcatului.
Nu pot fi trecuți în pomelnic nici copiii morți nebotezați sau pruncii avortați.
Sfântul Simeon al Tesalonicului spune și de ce nu pot fi pomeniți cei pe care i-am enumerat mai sus sau cei asemenea lor.
La Sfânta Proscomidie, când sunt pomeniți cei vii și cei adormiți, preotul scoate câte o părticică (miridă) pentru fiecare și o așază pe Sfântul Disc, acolo unde sunt așezate: Sfântul Agneț, care se va preface în Sfântul Trup al lui Hristos, miridele pentru Maica Domnului și cele pentru sfinți.
Când, după prefacerea darurilor de pâine și vin în Trupul și Sângele Domnului, părticelele sunt puse în Sfântul Potir, acestea se unesc cu Sfângele Lui. Dacă persoana pomenită este în stare potrivită împărtășirii (viață curată, stare de pocăință), primește în chip nevăzut împărtășirea Duhului (în momentul în care pune miridele pentru vii și adormiți în Sfântul Potir, preotul rostește: „Spală, Doamne, păcatele celor care s-au pomenit aici, cu cinstit Sângele Tău, pentru rugăciunile sfinților Tăi“); dacă are o viață păcătoasă și nu se depărtează de păcat (dacă nu are stare de pocăință), atunci jertfa adusă îi va fi spre osândă. Așadar, este nevoie de atenție atât din partea celui care face și aduce pomelnicul, cât și din partea preotului.
În același timp, trebuie avut grijă ca nu cumva, oprindu-ne la respectarea exterioară a rânduielilor bisericești, să devenim justițiari necruțători față de semenii noștri: să uităm adică de propriile păcate și să le judecăm numai pe ale acestora – poate pentru simplul fapt că ale noastre sunt ascunse, în vreme ce ale semenilor sunt cunoscute lumii. Împlinirea rânduielilor bisericești se cade a fi făcută în duhul dragostei.>>
http://www.corol.ca/despre-ortodoxie.html