Eu cred că textul subliniază unitatea și continuitatea dintre dogmă (oferită ca dar, ca liman de odihnă a minții căutătoare de Dumnezeu) și viețuirea efectivă așa cum stă în puterea omului (slugii) să aleagă.
O dogmă păstrată de om fără fapte (faptele potrivite ei!) este moartă. Unitatea dintre dogmă și viețuire aduce, dimpotrivă, pacea și bucuria după care tânjește sufletul rănit al omului.
Când mintea și inima sunt atinse de Adevărul revelat (așa cum Se lasă Acesta formulat în dogmă) sunt posibile două participări libere ale omului: mulțumirea cu darul primit (cel care a păstrat talantul) și cultivarea darului (ceilalți doi, slugile vrednice). Primul reflex este unul static și, aș zice, satanic. Întrucât e de fapt un refuz. Al doilea reflex e mântuitor. Întrucât e participare la chemarea Iubirii întru Adevăr.
Cred că sensul dogmei este confirmat sau infirmat de faptele omului. Deși le discutăm oarecum separat, analitic, fie și din pricina avatarurilor limbajului omenesc, ele sunt de fapt contopite: fie în îmbrățișare de iubire, fie în gestul înjunghierii.
Cel care primește în inima lui dogma (o asimilează, lăsîndu-se totodată acomodat de ea, adică transformat precum în pilda aluatului), făptuiește sub puterea ei în chip nou, minunat, cu totul diferit ca înainte de primirea darului. Acest dar are o putere transformatoare, pune sufletul în dinamică nouă, face revuluție (la început e tulburare temporară, care revine la fiecare nouă încercare, adică la fiecare chemare întru nouă lucrare).
Când, însă, dogma rămâne ca ahiziție pasivă undeva pe un raft al bibliotecii mintale, prezența ei acolo este sterilă. Nu ajută mersul vieții, nu participă la mântuire. Rămâne însă ca dovadă că omul a refuzat unitatea cu darul primit, că s-a ținut în afară, că n-a făcut echipă de lucru cu Stăpânul (imaginea sugestivă a legăturii organice apare în Evanghelia după Ioan, cap. 15. Văd o legătură clară între această pericopă și pilda talanților, în ciuda faptului că sluga a devenit prieten, sau poate cu atât mai mult...). Motiv pentru care de fapt și rămâne acolo unde a ales: afară, în întuneric, la plânset și scrâșnire...
Credința fără fapte moartă este, întrucât ea nu a fost dublată nici de încredințare nici de încredere. Iar în afara acestora domnește frica, domnesc suspiciunea și îndoiala. O slugă suspicioasă a preferat să lenevească în ale ei, când de fapt i se pusese în brațe tocmai târnăcopul de care avea nevoie pentru a-și sparge piatra mormântului, a viețui și a se îmbogăți dumnezeiește. Dar a ales să cugete, mintos, la sărăcie pe întuneric. Deh!
Dogma are o dublă semnificație pentru mine: ca liman al cunoașterii (ca drept sfătuitor și odihnă în pacea sfântă a adevărului ei) și ca impuls către vrednicie bineplăcută Domnului în viața concretă.
E și odihnă e și energie! , cam precum lumina e și undă și corpuscul, clasic.
Odihnă de unele (bâjbâieli și fierbinți căutări), vibrație nouă în altele (faptele și bucuriile vii ale credinței).
Acestea două să rămână în unitate și continuitate. Lucru personal, însă; întotdeauna pe măsura slugii (poate că unul era mai voinic, altul mai slăbănog), individual. Ca și spovedania dealtfel, ca și Judecata, ca orice e viu sub soare: în fiecare se împletesc generalul cu particularul. Fiecare vine la Unicul Dumnezeu în felul lui personal, după cum îi este alcătuirea: unică și originală împletitură a ceea ce e dat tuturor. De aici, da, putem vorbi și despre creativitate (expresia unicității și originalității persoanei, în ciuda condiției ei generale de ființă umană).
Last edited by cezar_ioan; 30.05.2013 at 04:22:36.
|