View Single Post
  #280  
Vechi 31.05.2013, 11:06:20
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Si a avea deplinatatea harului lui Dumnezeu, tu aflandu-te intr-o stare cazuta -- e problematic.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
(...) Plin de Har inseamna in gratie sfintitoare.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Or, Sf Maria a avut harul interior, harul sfintitor. Nu poti sa ai harul sfintitor decat daca nu ai niciun pacat pe suflet. Daca Sf Maria ar fi avut numai un har exterior, precum proorocul Daniel bunaoara, ingerul nu i-ar fi vorbit asa. Nu poti spune cuiva: "esti plina de har: ai har exterior".
Am mai răspuns o dată acestei postări (a lui Noesisaa), însă revin asupra ei pentru că trebuie făcute niște precizări.

Dogma neprihănitei zămisliri a Fecioarei Maria, așa cum a fost ea definită de Pius IX, nu spune altceva decât că Fecioara Maria a fost ferită de orice întinare a păcatului originar sau strămoșesc, după cum se vede în textul documentului

"We declare, pronounce, and define that the doctrine which holds that the most Blessed Virgin Mary, in the first instance of her conception, by a singular grace and privilege granted by Almighty God, in view of the merits of Jesus Christ, the Savior of the human race, was preserved free from all stain of original sin, is a doctrine revealed by God and therefore to be believed firmly and constantly by all the faithful." (Ineffabilis Deus, Pius IX)

dar nu se spune că ar fi avut deplinătatea harului lui Dumnezeu sau că ar fi fost plină de har dumnezeiesc sau de har sfințitor.

Cu alte cuvinte pretenția romano-catolicilor, nu știu dacă doar a unora de aici de pe forum sau asta este poziția lor în general, că Neprihănita Zămislire a Fecioarei Maria ar însemna sau ar fi echivalent cu faptul că Fecioara Maria ar fi fost plină de har sfințitor încă de la concepția ei nu se susține pe baza definiției dogmatice a lui Pius IX. În acest context chiar nu înțeleg despre ce plinătate sau despre ce deplinătate a harului lui Dumnezeu mai poate fi vorba în cazul Mariei.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
A avea har, iar a fi plin de har cu atat mai mult, inseamna a nu avea niciun pacat. Nici pacat actual, nici pacat ancestral. Copiii, cand se nasc nu sunt nici macar in har ca Eva, necum plini de har ca Maria. Ei devin astfel la Botez.

Anterior crucificarii Domnului nostru, NIMENI nu a fost nici macar in har, necum plin de har, in afara de Maria, pe care Ingerul Gabriel o saluta spunandu-i "plina de har". Iar noi credem in ce ne-a spus Ingerul Gabriel si in ce ne spune Evanghelia: aceea ca Maria a fost plina de har, adica lipsita de orice pacat actual sau ancestral. Cu alte cuvinte, conceputa in mod imaculat.

Deci, sufletul poate cunoaste doua stari:
-stare cazuta, starea in care ne nastem toti.
-stare harica, starea pe care o avea Sf Maria, conform celor spuse de Arhanghel si conform Bibliei.

(...) Aveti in Biblie suficiente elemente pentru a realiza ca Sf Maria a fost ferita de pacatul originar. Scrie in Biblie ca era "plina de har". Nu scrie sa fi fost botezata. Nu era necesar, in cazul ei.

(...) Plin de Har inseamna in gratie sfintitoare.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Or, Sf Maria a avut harul interior, harul sfintitor. Nu poti sa ai harul sfintitor decat daca nu ai niciun pacat pe suflet. Daca Sf Maria ar fi avut numai un har exterior, precum proorocul Daniel bunaoara, ingerul nu i-ar fi vorbit asa. Nu poti spune cuiva: "esti plina de har: ai har exterior".
Luând cele subliniate mai sus de mine din spusele domnului Mihnea D., și ținând cont de învățăturile sf. Chiril al Alexandriei pe care le-am citat mai sus, vedem că în fapt Fecioara Maria nu putea nici ea să fie cu adevărat în starea de har sfințitor, de vreme ce această stare survine pentru oameni de abia după răstignirea, moartea și învierea Mântuitorului. După cum foarte clar afirmă sf. Chiril, "așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi, ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții." Altfel spus, așa înțelegând starea de a fi în harul mântuitor, Fecioara Maria nu avea cum să fie într-o astfel de stare la concepția ei, pentru că harul mântuirii este rodul pătimirilor lui Hristos, moartea lui Hristos (dar și învierea Sa) făcându-se sămânță a vieții nepieritoare și a harului mântuitor. După cum a subliniat și Părintele Stăniloae dogma romano-catolicilor se bazează în fapt pe fundalul unei concepții juridice despre mântuire, neprihănita zămislire făcându-se în vederea meritelor lui Iisus Hristos, Mântuitorul, iar nu pe baza unei relații ontologice așa cum vede Biserica lui Hristos mântuirea. Mai mult, se poate observa la sfântul Chiril cum vorbește foarte clar că moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții tuturor, atât a celor vii cât și a celor morți, nefăcând vreo excepție în ceea ce o privește pe Fecioara Maria. Cu alte cuvinte, restaurarea ontologică deplină nu putea surveni în cazul Fecioarei Maria înainte de lucrarea de mântuire a Fiului lui Dumnezeu și de dăruirea Duhului Sfânt ca roadă a Jertfei și Învierii mântuitoare.

P.S. Acum am observat și eu, că nu citisem threadul respectiv, că domnul Mihnea a spus că ia pauză un an de zile de la a mai scrie pe forum. Dar pentru că deja scrisesem această postare am ales să o și fac publică pe forum, chiar dacă domnul Mihnea nu va răspunde timp de un an de zile, așa după cum singur a mărturisit.

Last edited by Decebal; 31.05.2013 at 11:27:21.
Reply With Quote