Citat:
M-am referit la diverse ideologii infiltrate, de-a lungul vremii, în creștinism (inclusiv în Ortodoxie), ideologii străine de credința creștin-ortodoxă autentică, dar strecurate în gândirea unor credincioși...
|
Acestea sunt ereziile. Iar in timpurile noastre o combinatie de erezii, ecumensimul.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
De exemplu, colegul de forum cu pseudonimul theodor_de_mopsuestia scria că nu mai poate fi creștin și, între alte argumente, menționa și faptul că, în numele credinței, s-au comis crime și alte silnicii. De aceea i-am spus că toate acele fapte reprobabile NU pot fi asociate cu creștinismul, ci țin de anumite ideologii omenești ai căror inițiatori, pentru a se impune, au invocat credința creștină în sprijinul opiniilor și acțiunilor lor.
|
Acestea s-au produs in BC in special (dar si in protestantism), la ele se referea si Theodor. Si sunt o consecinta a erorilor adoptate de catolicism dupa Schisma. Ortodoxia nu a adoptat aceste greseli, a ramas in dreapta credinta.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
sincretismul religios specific mișcării New Age, etno-filetismul (condamnat ca erezie la un Sinod panortodox, în anul... cred că 1874, în orice caz în a doua jumătate a sec. al XIX-lea), anumite idei străine de duhul evanghelic despre relația lui Dumnezeu cu noi (de exemplu, raportarea la Dumnezeu ca la un Stăpân și Judecător Care ne-ar contabiliza orice abatere nesemnificativă de la regulile bisericești etc).
|
Prima da, mentionand si new-age-ul adaptat pentru cultele crestine, ecumenismul. A doua e mai mult o problema de nationalism, a treia cred ca tine de zelotism.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
a. doar creștinii ortodocși se vor mântui, toți ceilalți semeni ai noștri (semeni pentru care S-a sacrificat Hristos) urmând să meargă în iad (pentru că așa am stabilit noi);
|
Nu stiu exact la ce te referi prin "Hristos S-a sacrificat pentru toti oamenii", pentru ca aici pot fi doua intelesuri, una ortodoxa si una protestanta. Am observat ca unii credinciosi care au fost influentati de conceptiile ecumeniste inteleg interpretarea protestanta a frazei. Doar in invatatura protestanta (sau poate doar la unele culte) Jertfa Mantuitorului are efect direct asupra tuturor oamenilor, indiferent daca ei cred sau nu. In invatatura ortodoxa este mantuirea obiectiva, de lucrarea Mantuitorului pot beneficia toti oamenii, dar are efect doar asupra celor ce il si urmeaza pe Mantuitor, adica mantuirea subiectiva. Pe scurt, e vorba de Botez si Sfintele Taine, altfel nu are niciun efect asupra unui hindus sau alta religie.
In legatura cu mantuirea am dat raspuns si data trecuta, am scris ce spune invatatura Bisericii. Am explicat si de ce spune asa. Tu de unde ai alta invatatura, sunt curios unde scrie altceva. Una din preocuparile ecumensimului (care am mai spus ca e un umanism de tip protestant) este si bagarea tuturor in Rai, indiferent de credinta si Sfinte Taine, doar pe baza credintei in Iisus (vedem ca e o invatatura protestanta, sola fide). E o consecinta fireasca a afirmatiei ca toate cultele sunt la fel, deci toti au aceleasi sanse de mantuire. De aceea ecumensimul incearca sa atace nu doar o invatatura, ca in cazul ereziei, ci toata invatatura ortodoxa, in ansamablul ei, doar ca sa o armonizeze cu invataturile tuturor cultelor.
Catehismul ortodox (in catehism e rezumata invatatura ortodoxa):
http://www.credo.ro/catehism2.php?q=47
"
In Biserica, iar nu in afara de ea, Domnul nostru Iisus Hristos impartaseste harul Sau mantuitor, prin Duhul Sfant in Sfintele Taine. De aceea numai in Biserica este sigura mantuirea. Caci daca "Hristos este capul Bisericii, trupul sau, al carui mantuitor este" (Efeseni. 5, 23), cum zice cuvantul dumnezeiesc al Sfintei Scripturi, atunci
nimeni nu poate sa se impartaseasca de mantuire, daca nu este madular al trupului lui Hristos, adica al Bisericii."
In rest toti sfintii au spus ca nu exista manturie in afara Bisericii, cum sa fie invataturi omenesti acestea daca sunt invataturile Bisericii, iar cele ecumeniste sunt revelate? Revelate de vreun pastor protestant, da, ca nu duc lipsa nici de profeti.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
b. gândirea liberă, simțul critic, voința proprie și imaginația sunt de la dracu' și trebuie numai decât anihilate;
|
Aici e si ceva adevarat, poate la unii credinciosi apar aceste exagerari. Desi e posibil sa fie si conceptia modernista de minte deschisa (tocmai de aceea se si spune de protestantism liberal, opus celui fundamentalist), opusa mintilor inchise limitate de invatatura Bisericii. Gandirea libera vede ca dogmele sunt depasite si ii impiedica pe crediciosi sa fie toleranti fara de alte culte, ca sa-i considere pe toti egali. Deci e probabil tot o problema din interiorul protestantismului, ajunsa la noi tot prin intermediul ecumenismului.
Dimpotriva, in ortodoxie vointa este esentiala, vointa impletita cu harul ducand la cresterea duhovniceasca. In protestantism este conceptia ca pacatul stramosesc a dus la caderea de tot a firii umane si astfel a vointei, doar harul putand ridica pe om, care nu mai are vointa.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
c. copiii morți nebotezați, deși nu au păcate personale, ratează mântuirea
|
Toate sursele ortodoxe spun acelasi lucru, de ce esti sigura ca aceasta e o invatatura omeneasca, eu nu am vazut undeva sa se afirma ceva contrar. ba chiar scrie ca e un mare pacat pentru parinti daca nu au avut grija sa nu isi boteze copilul si a murit. Nu cu mult timp in urma am dat ce spune Episcopul Buzaului despre asta in ziarul Lumina:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...7&postcount=20
Citat:
d. Biserica este instituție divino-umană;
|
Toate sursele ortodoxe afirma acest lucru, dar poate te referi la ceva anume. E posibil sa fie si o influenta tot din protestantismul ecumenist, biserica insemnand pentru ei toti cei ce cred in Iisus, nu o institutie anume, ca in ortodoxie.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
e. învățătura Bisericii ne mântuiește (când, în realitate, ne mântuiește doar Persoana lui Hristos!
|
Nu cred ca am intalnit pe cineva sa spuna acest lucru, in aceasta forma. E posibil ca si aici sa fie tot o intelegere din punctul de vedere modernist, care respingand partial dogma considera ca cei ce o sustin spun ca aceasta ne mantuieste. In catehism scrie, si eu am afirmat asta, ca e nevoie de trei lucruri pentru lucrarea mantuirii subiective, harul din Sfintele Taine, credinta dreapta si faptele credintei. Credinta este insusirea de catre noi a invataturii revelate si credinta in ea (inclusiv in Mantuitor).
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
f. înțelegerea relației cu Dumnezeu în termeni juridici (specifică teologiei catolice și diferită de perspectiva ortodoxă, care este una terapeutică, nu juridică);
|
Aici e adevarat ce spui.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter
Cred că, dacă vom căuta răspunsuri pentru căutările noastre spirituale în istoria primelor trei secole creștine, vom spori duhovnicește enorm... am tendința de a verifica orice idee teologică, experiență duhovnicească etc cu ceea ce știu despre gândirea și viața spirituală a acelor creștini.
|
Asta spun si protestantii pentru ca neavand continuitate resping Biserica de pana la aparitia lor.
In concluzie, eu stiu ce crezi din mesajele de pana acum. De aceea stiu ca si acest mesaj e ca si cum nu l-as fi scris, ca si celelalte mesaje, pentru ca nu cauti aceste lucruri, esti atrasa doar de invataturile care rezoneaza cu ceea ce crezi si tu, adica cele moderniste, cel putin in momentul de fata. Dar eu nu cred ca am scris degeaba, cel putin am scris adevarul, poate mai citeste si altcineva care e interesat de aceste lucruri, pentru ca le cauta.