View Single Post
  #188  
Vechi 07.06.2013, 08:28:07
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Iata si o talcuire a versetelor 7 si 8 din Psalmul 11:
<< „7. Tu, Doamne, ne vei păzi și ne vei apăra de neamul acesta în veac.”

Prin ne vei păzi se înțelege: „Păzește, Doamne, pe cei ce ne vrăjmășesc din afară”, iar prin ne vei apăra se înțelege: „Apără-ne de cei ce ne vrăjmășesc dinăuntru”, sau, cu .alte cuvinte, Proorocul se roagă aici să ne păzească de vrăjmașii văzuți și să ne apere de cei nevăzuți, ori prin ne vei păzi se înțelege păzirea de neamul de acum, iar prin ne vei apăra, următorul neam al oamenilor răi, adică pentru totdeauna.

Iar acest cuvânt s-a adeverit, deoarece credința celor ce au primit propovăduirea Evangheliei a rămas nebiruită de către neamul prigonitorilor cel de atunci, și în veac va rămâne nebiruită, și nici elinii, cei ce o vrăjmășeau fățiș, nici ereticii, care o vrăjmășeau într-ascuns, nu au putut să o biruiască, și nici până la sfârșitul veacului nu vor putea.

„8. împrejur necredincioșii umblă,”
„Necredincioșii, zice, ne înconjoară din toate părțile, silindu-se să îngrădească și să biruiască credința în Hristos.” Tot astfel fac și elinii, și prigonitorii tirani; dar și ereticii umblă împrejur pentru că nu înțeleg [în mod] drept dumnezeieștile Scripturi, ci strâmb, prin sofisme și tălmăciri rele [greșite].

„după înălțimea Ta ai înmulțit pe fiii oamenilor”

„Fiindcă Tu, Doamne, zice, Te-ai înălțat, pe Cruce Te-ai sârguit, iar pe neamul omenesc – pentru care ai pătimit – de multă purtare de grijă 1-ai învrednicit.” Prin înmulțire se înțelege multă purtare de grijă; și dimpotrivă, prin împuținare se înțelege puțina purtare de grijă. Ori se mai înțelege și altfel: „Că Tu, Doamne, Te-ai suit la ceruri în vremea înălțării [Tale], și ai făcut bine oamenilor, trimițând pe Duhul Cel Sfanț, Care a luminat și a povățuit pe oameni la propovăduirea Evangheliei.

Poate că acest psalm se potrivește istoricește [vorbind] și lui David, căci atunci când David fugea de Saul, el prihănea fățărnicia și vicleșugul fățarnicilor lui prieteni, chemându-L numai pe Dumnezeu spre ajutor și mântuire, de vreme ce păruții lui prieteni s-au unit cu vrăjmașii lui.

Drept care și proorocește pieirea unora ca aceștia, spunând mai dinainte că va pierde înalta grăire [îngâmfarea] și mândria lui Saul și a celor împreună cu dânsul, însă acest psalm îl suprascrie a opta, pentru cuvintele care sunt cuprinse în el: Acum Mă voi scula, zice Domnul, și cele următoare, care se potrivesc învierii Domnului, pentru că dacă le-am potrivi pe acestea la David, pe care auzindu-1 Dumnezeu, îi făgăduiește să se scoale, adică să se pornească spre izbândă în vremea prigoanei și a vrăjmășirii lui Saul, și să pună pe cei scăpătați și săraci întru mântuire, și să arate în lume că este puternic și drept, pentru mântuirea pe care a lucrat-o, de le-am potrivi pe toate acestea, zic, la David, ne-am împotrivi suprascrierii despre ziua a opta, ziua Invierii.>>
„Psaltirea în tâlcuirile Sfinților Părinți” Cuviosul Eftimie Zigabenul, Sfântul Nicodim Aghioritul
http://psaltirea.wordpress.com/2008/...salmul-11-5-8/
Reply With Quote