Citat:
În prealabil postat de catalin2
Maica Domnului e singura care are un statut special, tocmai din cauza sfinteniei, nefacand pacate. Inainte de pogorarea Duhului Sfant si instituirea Botezului este curata de urmarile pacatului stramosesc, la Intrupare. Decebal sustine ceva imposibil, ca nici Maica Domnului nu a primit har la Intrupare. E ceva imposibil pentru ca era insusi Dumnezeu Fiul, evident ca era si har, tocmai de aceea a fost curata de pacatul stramosesc. Nu avea cum sa fie doar harul acela exterior din Vechiul Testament, altfel nu ar mai fi fost Dumnezeu in pantece, ci un om, cum spuneau nestorienii.
|
Este imposibil din punctul de vedere al limitelor tale de înțelegere a argumentelor celorlalți, precum și din acela al contradicțiilor evidente în care te-ai băgat până acum. După cum arată și citatul din Evanghelia după Ioan, dăruirea harului interior, sau a Duhului Sfânt în sensul în care evanghelia a patra vorbește, nu este condiționată doar de dumnezeirea Fiului, ci și de preamărirea lui Hristos. Cu alte cuvinte a susține cele susținute mai sus de Cătălin este egal cu a vorbi împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Iar Scriptura spune clar: " Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." ( Ioan 7, 39) Dăruirea Duhului sau a harului interior este legată în mod evident și condiționată de preamărirea lui Hristos. Deci falsul argument al lui Cătălin își dovedește adevărata natură, și implicit acest fals argument nu poate fi adus în slujba apărării unei superstiții religioase. Faptul că Fecioara Maria nu a făcut păcate sau că i s-ar fi șters păcatul originar nu înseamnă că ea ar fi avut Duhul Sfânt în sensul în care Evanghelia după Ioan vorbește despre dăruirea Duhului Sfânt. Maica Domnului nu o fi avut păcate, dar ea nu avea Viața Învierii în ea la modul în care numai prin Pogorârea Duhului Sfânt ea poate fi făcută prezentă în viața tuturor oamenilor, inclusiv în viața Maicii Domnului.
Faptul că Fecioara Maria L-a zămislit pe Iisus, asta nu înseamnă că în aceeași clipă ea s-ar fi născut duhovnicește de la Sfântul Duh, și asta pentru că pentru ca Misterul Baptismal să fie operant era necesară Jertfa răscumpărătoare a Domnului și Învierea făcătoare-de-Viață; de-abia prin Hristosul răstignit, mort și înviat își poate căpăta și Fecioara Maria nașterea spirituală de la Duhul Sfânt, Hristos lucrând de-acum prin Sfintele Sale Mistere și prin Harul dumnezeiesc ridicarea ființelor umane la a fi făpturi noi, o creație nouă în Domnul. "Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă." (Galateni 6, 15) "Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (II Corinteni 5, 17) Iar a fi în mod deplin făpturi noi, pentru oricine nu doar pentru Maica Domnului, nu era posibil decât după Răstignirea Domnului, Moartea Lui, Învierea și Înălțarea la Cer. De-acum prin Duhul Sfânt făgăduit și trimis Hristos și Dumnezeu Tatăl operează înnoirea ontologică a oamenilor.
Pe lângă acestea voi aduce spre lămurire și un citat de la Sf. Chiril al Alexandriei de la comentariul său asupra Ioan 12, 24 ( Adevăr vă spun: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult") precum și o notă a Părintelui Stăniloae la acest comentariu. (A se vedea Comentariul Sf Chiril la Evanghelia după Ioan, ediție 2000, pag. 772-773)
Citat:
„Dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă moare, aduce multă roadă” (In 12, 24)
Nu prezice numai că va pătimi, nici numai că a venit timpul pentru aceasta, ci arată cauza pentru care a voit să pătimească, și că e mare câștigul pătimirii. Căci altfel n-ar fi voit să pătimească. Fiindcă n-a pătimit fără voie. De fapt pentru iubirea față de noi a arătat atâta bunătate, încât a voit să pătimească toate cruzimile. Și precum grăuntele de grâu semănat odrăslește multe spice, nepăgubindu-se pe sine din cauza aceasta, ci existând prin putere în toate grăunțele spicului, - căci din el odrăslesc toate -, așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi,[1463] ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții. Firea dumnezeiască a Cuvântului s-a făcut deci primitoare morții? Cum n-ar fi aceasta o afirmație cu totul lipsită de evlavie? Căci Cuvântul lui Dumnezeu-Tatăl este Viața prin fire. El mai vârtos Se scoală decât cade, El desființează moartea, nu e stăpânit de stricăciune. Face viu ceea ce are nevoie de viață, în loc să ceară viața de la altul. Precum deci lumina nu se face întuneric, așa e cu neputință ca Viața să nu fie viață. Cum se spune că Același cade ca și bobul de grâu în pământ și Se scoală ca Dumnezeu? Se spune că gustă moartea, căci I se potrivește aceasta întrucât S-a făcut om, dar e propriu Lui în mod firesc să învie dumnezeiește.
|
Citat:
[1463] Moartea lui Iisus e un act fecund, ca și moartea unui grăunte de grâu. Moartea lui Iisus e un act de putere, pentru că fiind însușită de Dumnezeu în firea omenească, El poate învia la o viață nouă și veșnică această fire în care există virtual viața înnoită a firii tuturor oamenilor, care e unită cu a Lui. Căci prin moarte a scufundat umanitatea Sa și mai mult în dumnezeirea Sa, moartea Lui fiind o adevărată trecere, sau un Paște, la viață. Dacă omul păcătos nu moare cu sufletul, ci rămâne prin puterea lui Dumnezeu într-o viață sărăcită, Hristos trece cu sufletul deplin în Dumnezeu. Iar cei uniți cu Hristos nu au numai ei această viață nouă, ci o comunică la rândul lor și altora pentru că au fost predați lui Dumnezeu și ei, iar puterea lui Hristos cel înviat este în ei. O au murind prin primirea ei. De aceea, chiar pe cei morți înainte de El, dar cu nădejde în El, îi ridică Iisus cu Sine din iad. Moartea lui Iisus are deci în ea puterea seminței vieții noi a tuturor, fiind în primul rând sămânța vieții Sale veșnice ca om. Viața Lui ca om înviat e în toți, căci e și Dumnezeu. Cuvântul are și sens de proorocie, căci nu-i învie încă pe ceilalți cu trupul, ci deocamdată numai cu sufletul.
|
După aceste citări cred că lucrurile sunt mai lămurite. Chiar la sfârșitul notei Părintele Stăniloae vorbește despre învierea deocamdată numai cu sufletul. Propriu-zis cam asta ar însemna și nașterea din Duhul Sfânt, iar acesta este unul dintre sensurile Botezului și ale Nașterii din nou, de sus, din Dumnezeu, anume de a opera o renaștere sau o înviere spirituală, lucru care nu a avut deci loc cu Fecioara Maria la zămislirea Domnului în ea. După cum se vede subliniat în ambele citate, viața nouă, restaurată ontologic, a tuturor (inclusiv a Maicii Domnului), întemeiată în Hristos este rodul pătimirilor, morții și învierii Domnului Iisus Hristos. Aici vedeți deci nu cuvintele mele, ci ale Sfinților Apostoli, ale Sfinților Părinți și ale Teologilor Bisericii. Posibil ca astea să nu se înscrie printre sursele ortodoxe consultate și înțelese de Cătălin2.
|