articol despre sfanta liturghie
Azi mergem sau nu la biserică?
A participa la Sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare este una din cele nouă porunci bisericești. Excepțiile sunt doar în caz de boală și serviciu. De ce trebuie să participăm? Mi-a plăcut ce am auzit odată la o predică a unui părinte: pentru că, Biserica fiind un organism real, în care fiecare suntem un organ, cu rolul propriu, orice lipsă a noastră de la orice chemare a Sfintei Liturghii e ireversibilă și irecuperabilă.
Putem începe acum să mergem, dar nu vom înlocui, nu vom acoperi spațiile în care nu am fost. Ele vor rămâne în veșnicie spații goale, momente în care nu ne-am respectat rostul. Cum ar fi dacă ne-am uita la trupul nostru, și o mână ar zice că nu vrea să facă parte din noi? Sau un ochi? Pentru că noi nu percepem importanța pe care o avem în Biserică, botezați fiind, nu înseamnă că, obiectiv vorbind, nu avem nicio importanță, că participarea noastră la slujbe nu are un sens în întreaga istorie. Pentru că noi nu vedem rostul în prezența unui bebeluș la slujbă, nu înseamnă că acesta nu este.
Copiii crescuți în biserică
Am cunoscut pe cineva care avea 4 copii până în 7 ani și care participa, duminică de duminică, la Sfânta Liturghie. Ajungea puțin mai târziu, pe la Apostol, dar stătea să-i împărtășească pe toți, la sfârșitul slujbei. Copiii aceia au crescut în biserică, practic. Pentru ei, a frecventa biserica era ca și cum ar fi mers într-o casă la un prieten. Erau mititei, dar așa cuminței, se jucau lângă mama lor, fără prea mare zgomot.
Multe mame spun că nu-și duc copiii la biserică, să nu deranjeze slujba. Dar, dacă și-ar duce pruncii la Biserică de când sunt – chiar și în perioada prenatală – aceștia nu ar mai face gălăgie. Fac gălăgie în biserică doar atunci când le e teamă de biserică. Atunci când pentru ei la biserică este Doamne-Doamne care, așa cum le spunem noi de multe ori, îi bate (ceartă etc.) dacă sunt obraznici, sau părintele care „le taie limba" dacă vorbesc sau nu sunt cuminți, nu e de mirare că au o anumită aversiune sau țipă atunci când se apropie de părintele.
Să ne hotărâm să primim darul lui Dumnezeu
Apoi, unele mame mai spun că nu merg, pentru că oricum nu pot fi atente la slujbă, că trebuie să fie atente la copii. Dacă am înțelege că participarea aceasta a noastră e mai mult decât înțelegere! Că ne împărtășim de Dumnezeu, chiar și în această situație! Că putem să nu avem copii, iar la slujbă tot să nu fim atenți. Ba pentru că o femeie din fața noastră are un pulover frumos, ba că ne aducem aminte că avem nu știu ce probleme de rezolvat... Că așa e mintea noastră, împrăștiată, și putem număra pe degetele de la o mână de câte ori am fost într-adevăr, trup și suflet prezenți la Sfânta Slujbă a Liturghiei.
Trebuie doar să ne hotărâm, să mergem la slujbă și să stăm cât trebuie să stăm, încercând, cât ne stă în putere, să fim prezenți acolo, în acel moment. Și, încetul cu încetul, copilul nostru se va liniști, noi ne vom liniști și vom putea primi mai mult din ce ne dăruiește Dumnezeu în biserică. Căci nu e vorba doar de partea noastră atunci când ne hotărâm să mergem la biserică. Dacă vrem să începem această relație, Dumnezeu va pune, smerit și nevăzut, partea Lui.
Participarea la Sfânta Liturghie nu ține de simțire. Nu trebuie să am o anumită stare de spirit ca să pot merge la slujbă, pentru că stările mele sunt ca vremea. E nevoie de hotărâre și determinare, de a merge în ciuda oricărei stări.
Biserica, locul unde „se dă" Dumnezeu
Apoi, să căutăm să mergem la o biserică la care ne putem implica și din punct de vedere comunitar, la care să putem merge și vara, și iarna... Numai în felul acesta vom putea avea sentimentul că suntem parte a unui trup, pentru că vom ști ce se întâmplă cu tot acel trup, ce nevoi are, unde intervine rolul nostru specific. Nu trebuie să confundăm mersul la biserică cu mersul la spectacol, atrași de un cor deosebit care să ne mângâie doar auzul sau de o predică extraordinară, care să ne încânte doar intelectul. Dacă putem, să mergem la biserica la care avem duhovnicul, căci el este tatăl nostru călăuzitor pe cale și în felul acesta vom întări această legătură și cu el, vom putea fi "într-un duh" cu el și vom înțelege mai bine ce vrea Dumnezeu să ne spună atunci când ne spovedim.
Dacă părintele duhovnic e, să zicem, din altă localitate, cred că cel mai bine e să încercăm să mergem la biserica de la parohia din care suntem. Dacă nu este o comunitate în care să ne putem încadra, atunci să căutăm o biserică la care putem merge oricând, unde ne place preotul, ne place strana și ne putem implica. Să avem însă grijă să nu judecăm nici un preot. Dumnezeu ne poate vorbi nouă, fiecăruia, și printr-un preot pentru care nu avem respect. Noi trebuie să ne vedem rolul propriu în biserică, nu al altcuiva. Noi trebuie să-L căutăm pe Dumnezeu la biserică, nu altceva.
Este deci nevoie să frecventăm biserica, pentru ca să primim ce ne dă Dumnezeu în biserică, nu ce așteptăm noi. Iar în biserică, vorba Maicii Siluana, „se dă" Dumnezeu. Biserica e Mireasa lui Hristos. Și, spunea un părinte, că nu-L putem avea pe Dumnezeu tată, dacă nu avem Biserica mamă.
„Sfânta Liturghie e cea mai importantă slujbă din spiritualitatea ortodoxă. De aceea cred că cel mai important lucru pentru noi, pentru a trăi momente deosebite de înălțare spirituală, este acela de a pătrunde în sensul slujbei Sfintei Liturghii. E foarte greu să vorbești, limitat de timp și spațiu, despre acea rânduială care constituie însăși esența vieții creștine. Dacă am pierde tot ceea ce avem noi și am rămâne doar cu această sfântă rânduială, nu am pierde nimic... Pentru că ea ne oferă, potențial, Împărăția lui Dumnezeu. Iar Liturghia este slujba slujbelor noastre. Toate celelalte slujbe pregătesc Liturghia, iar ea le împlinește pe toate.
Săvârșitorul adevărat al Liturghie este Hristos, și nu episcopul sau preotul, care sunt săvârșitorii văzuți, adică mijlocitorii, cei care oficiază rânduiala, pentru ca din spatele acestei rânduieli să se realizeze această unire a noastră cu Hristos, cu Dumnezeu prin Hristos."
|