AVEM SI IERARHI MARTURISITORI SUB COMUNISM, CARE AR MERITA CANONIZATI?
M-am întrebat și eu, ca mulți alții
, de ce n-au fost canonizați încă sfinții români din prigoanele comuniste. Dincolo de teoriile lumești care ar explica acest lucru, rămâne totuși o realitate duhovnicească, superioară. Iar aceasta cuprinde și faptul că sfinții martiri din vremea prigoanelor comuniste sunt sfinți mari, foarte mari, care au făcut și fac minuni uimitoare. Unii dintre ei au moaște întregi, alții au oase care împrăștie mireasmă plăcută și/sau picură mir, și unii și alții săvârșesc vindecări și alte minunate semne…
Aceste lucruri, și altele asemenea, sunt dovezi de nebiruit ale puterii duhovnicești a sfinților mărturisitori din prigoanele comuniste. Putere care, după cum arată istoria Bisericii, este mai mult decât îndestulătoare pentru a birui ceea ce teoriile lumești găsesc drept explicație pentru întârzierea canonizării.
Și atunci?
După „ceva vreme” de întrebare și rugăciune, am înțeles, cred eu, cine întârzie canonizarea
sfinților închisorilor [1].
De pe pământ – pentru că de aici izvorăște, de fapt, opreliștea – mirenii și preoții care-i cinstesc pe sfinții din prigoanele comuniste. Pare absurd, nu?
De dincolo, chiar sfinții închisorilor. Și mai absurd, nu-i așa?
De fapt, nu, nu-i absurd. Ci chiar firesc: cei care opresc, în primul rând, canonizările, sunt sfinții din prigoanele comuniste. Și
o fac din multa dragoste de Adevăr și din Dragostea cea adevărată ce împodobește pe toți sfinții.
Ca să înțelegem lucrurile mai bine, cred că trebuie să începem de la atât de frumoasa campanie „
Din temnițe spre sinaxare”. O campanie care își propune să ajute începerea canonizărilor atât de mult dorite de popor. O campanie în care sunt alături, ca primă propunere de trecere în calendar, trei sfinți mari:
mireanul Valeriu Gafencu, preotul de mir Ilarion Felea, preotul călugăr (ieromonahul) Daniil de la Rarău. Toți trei, mărturisiți ca mari mucenici, care au avut o mare iubire față de oameni și o nesfârșită dragoste de Dumnezeu, care au fost cumplit chinuiți pentru acestea și au răbdat neclintiți până la sfârșit. Foarte potrivit aleși, într-adevăr, dacă…
Oare acum se înțelege de ce sfinții închisorilor sunt primii care țin, încă, în loc, propria lor canonizare?
Nu?
Chiar nu se vede că cei trei sfinți aleși ca pildă pentru toți ceilalți simt lipsa cuiva?
Avem aici un mirean, un preot de mir și un ieromonah. Minunat! Foarte bine!
Dar unde este ierarhul?
Chiar înainte de începerea fățișă a prigoanei comuniste în România ierahii Bisericii lui Hristos deja pătimeau. Abuzurile și ura soldaților și ofițerilor sovietici, ale noilor autorități de ocupație și colaboraționiste, ale întregului sistem ce voia să se instaureze au fost simțite nu doar de „
masele populare” – ca să folosim o expresie a vremii – ci și, sau în primul rând, de vlădici.
Patriarhul Nicodim Munteanu a fost înlăturat din scaun, ținut sub strictă supraveghere, amenințat și persecutat până la suspecta sa moarte din
27 februarie 1948.
Mitropolitul Irineu Mihălcescu al Moldovei este alungat din scaun de sovietici pe 16 august 1947, pus în domiciliu forțat la Agapia și, după câte se pare,
ucis de sovietici în 3 aprilie 1948.
Episcopul Dunării de Jos, Cosma Petrovici, „retras” din scaun prin decret politic în 1947 și pus sub supraveghere moare „întâmplător” tot în
1948, pe 16 decembrie.
„Din întâmplare”,în același an
1948 este scos din scaun
episcopul Atanasie Dincă, fiind mutat prin mai multe locuri, sub supraveghere permanentă, până la moarte.
În același an, se înțelege,este alungat și
episcopul Pavel Șerpe, un episcop de numai cincizeci de ani, foarte iubit de muncitorii din
Regie, pe care îi ajutase neîncetat, atât în necazurile cele mai obișnuite și mizere, cât și în supărările cu patronii.O asemenea legătură între cler și credincioși, dar mai ales între un episcop și muncitori, era cu tot insuportabilă sovieticilor și colaboraționiștilor din România ocupată.
Este trimis la Seminarul de la Neamț, alături de alți patru episcopi alungați de comuniști din scaunele lor. Mai târziu, Patriarhul Justinian recurge la ajutorul lui într-o lucrare plină de primejdii, aceea de a sprijini recuperarea Sfintei Mânăstiri de la Curtea de Argeș ocupată de prigonitori și preschimbată în „casă de odihnă”. Atât de adâncă și plină de dăruire a fost lucrarea acestui sfânt episcop, încât Securitatea, chiar și într-o vreme de teoretică destindere, a forțat retragerea lui din scaun. Notele informative arată că a fost sub neîncetată supraveghere și prigoană până la
moartea sa, în 1978.
Episcopul Teodor Trandafir Scorobeț a
trecut prin mai multe valuri de prigoană. Unul dintre ele a fost cel al autorităților ungurești din Transilvania ocupată, care l-au trecut prin doi ani de chinuri în pușcăriile controlate de ei.
Prigoana comunistă a fost și mai cumplită, episcopul martir fiind scos din scaun în același însângerat an 1948 și pur și simplu răpit de autoritățile bolșevice, pentru a fi înapoiat Bisericii… mort. Nu s-a oferit nicio lămurire, nici un act justificativ, nimic.
Acest sfânt ierarh al Bisericii Ortodoxe Române a fost înmormântat la Rășinari, adăugându-se astfel lungului șir de martiri ce a sfințit pământul Transilvaniei străbune.
Puțini știu astăzi că între Carpați și Alpi, în secolul I, a vestit Evanghelia unul dintre cei șaptezeci de ucenici ai Mântuitorului,
Sfântul Apostol Andronic, numit uneori și episcopul sau apostolul Panoniei. Aradul, ale cărui rădăcini creștine încep astfel în vremuri apostolice, a fost binecuvântat în prigoanele comuniste ale secolului XX cu
jertfa marelui ierarh martir Nicolae Popovici. În mai puțin de cinci ani de episcopat la Oradea – vorbim de primii săi ani aici – a făcut lucruri uimitoare.
Peste 12.000 de oameni care trăiau în păcat au renunțat la acesta, primind Taina Cununiei. S-au zidit și sfințit 20 de biserici și case parohiale, s-au început multe altele și chiar catedrala din Oradea, au fost sprijiniți și s-au făcut instituții pentru sprijinirea celor săraci și loviți de nenorociri, s-au tipărit foi și cărți folositoare de suflet… Uimitor de mult, cât nici nu se poate spune în câteva rânduri. Apoi a venit prima prigoană. Ocupanții hortiști l-au alungat în grabă pe vrednicul episcop. Dar acesta nu și-a părăsit credincioșii ci, așezat la Beiuș, lângă noua, vremelnica și nedreapta frontieră, i-a sprijinit din răsputeri, spre furia barbarilor invadatori. Dincolo de alte osteneli și suferințe martirice ale acestui mare episcop al Românilor, rămâne parcă mai presus de toate mărturisirea pe care a dat-o sub comunism, vreme de un sfert de secol. Atât între patru ochi, la sfătuire și spovedanie, dar și de față cu mulți martori, la Sfânta Liturghie și cu alte prilejuri, Mărturisitorul Episcop Nicolae Popovici a învățat poporul să se ferească de învățăturile nebunești ale comunismului, a dat pe față crimele ocupației sovietice și colaboraționiștilor, a mângâiat pe cei care fuseseră loviți, ei și familiile lor…
Ura comunismului a fost pe măsura mărturiei lui. Arestat, bătut, „eliberat” de frica răscoalei poporului dar pus sub pază la Sfânta Mănăstire Cheia, otrăvit de câteva ori, marele ierarh Nicolae al Oradei a fost ținut de Dumnezeu într-o lungă suferință mărturisitoare. S-a stins în aceeași detenție camuflată, la 20 octombrie 1960.
Alt mare ierarh al acelor vremi de prigoană împotriva Bisericii lui Hristos este
mitropolitul Sebastian Rusan al Moldovei. Și el a trecut și prin prigoana hortistă, înainte de a urca Golgota mărturisirii sub comunism.
Acest fiu al Ardealului prin naștere a fost și un adevărat fiu și mai ales părinte al Moldovei. Dragostea sa față de preoții păstoriți a fost uimitor de mare, așa încât și-a pus neîncetat viața în primejdie pentru ei. Cu toate că acest lucru era interzis prin lege a avut grijă să ajute familiile preoților arestați de prigonitori, să îi reprimească pe cei care – de multe ori pentru puțină vreme – erau eliberați,
să ocrotească familiile preoților martirizați de autorități. A încercat să oprească pe preoți de la mărturisiri care să-i dea pe mâna prigonitorilor, mărturisind în locul lor chiar el, în catedrală și oriunde simțea că este nevoie. A propovăduit împotriva urii de clasă, pentru dragostea creștină și păstrarea comorii Credinței adevărate. A mărturisit împotriva colaboraționismului, împotriva pactizării cu sovieticii și comunismul, împotriva primirii „legilor drăcești” ale acestora (după propria exprimare). Declarat „
dușman de prim ordin al regimului”,
a fost ucis de comuniști, prin otrăvire, la 15 septembrie 1956. Dragostea poporului față de el era atât de mare, încât pur și simplu autoritățile nu au îndrăznit să ia pe față măsuri împotriva sa.
Mitropoliții Tit Simedrea și Visarion Puiu, episcopii Emilian Dumitru Antal, Valeriu Moglan, Grigore Leu și alții, sunt și ei printre ierarhii români ai Bisericii lui Hristos prigoniți și chiar uciși de autoritățile comuniste.