Citat:
În prealabil postat de catalin2
..., pentru ca pana acum ai dat doar interpretarea ta, practic nu ai dat nimic legat de Sfanta Fecioara, niciun citat.
|
Ba am dat citate clar de la Chiril al Alexandriei și de la Ioan Damaschinul, dar văd că nu ești în stare să le înțelegi și să interpretezi în contextul mai larg al teologiei ortodoxe. Dar lasă, că poate o să găsești cândva un articolaș pe internet care să îți explice așa ca să înțelegi și matale :))
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Partea cu calculatorul era un exemplu simplu, nu era greu de inteles (in loc de calculator puteam pune orice, pom, bloc, etc.).
|
Poate din punctul tău de vedere este un simplu exemplu; din punctul meu este o blasfemie și punct. Dar poți în continuare să retragi blasfemia.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Cred ca aici e si neintelegerea. Harul interior e in trup, Sfanta Impartasanie o inghitim in corp, nu o luam direct in suflet. In ortodoxie corpul e unit cu sufletul pana la moarte, iar trupul este templul Duhului Sfant.
|
Și eu ți-am mai spus și ți-am mai explicat de vreo câteva ori că Întruparea Domnului nu este chiar unul și același lucru cu Sfânta Euharistie, dar lasă că poate dai vreodată de un articolaș ortodox care să îți explice mai pe înțelesul tău cum stau lucrurile.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Eu am dat multe citate legate de Intrupare si Sfanta Fecioara, tu nu ai dat nimic legat de asta.
Uite inca unul, mai explicit. Mai sunt si altele, dar eu nu stau sa le caut acum si sa citesc tot in legatura cu invatatura aceasta: http://razvan-codrescu.blogspot.ro/2...-ortodoxa.html
Panayotis Nellas: "Sfînta Fecioară este prima care s-a unit cu Hristos într-un mod foarte intim și concret, chiar s-a hristificat."
|
Păi ia să dăm tot citatul de la P. Nellas:
Între trupul Maicii Domnului și cel al Fiului său există o legătură tainică. În realitate, Trupul Mîntuitorului este Trupul Maicii Sale; dintr-un anumit punct de vedere, trupul Fecioarei Maria este întocmai Trupul îndumnezeit al Fiului ei. Sfînta Fecioară este prima care s-a unit cu Hristos într-un mod foarte intim și concret, chiar s-a hristificat; de aceea trupul său nu a rămas pradă stricăciunii morții, ci a fost luat la cer de către Fiul său, ca garanție a înălțării la cer cu trupul a tuturor sfinților.
Dar și P. Nellas trece cu grație peste raportul Mariei cu Hristos după Înviere și Pentecost. După cum am mai spus umanitatea lui Hristos nu este la fel de îndumnezeită înainte de Înviere așa cum este după Înviere; de-abia după moartea pe Cruce și Învierea din morți moartea nu mai are nicio putere asupra umanității Domnului Hristos, cu alte cuvinte de-abia de atunci umanitatea lui Hristos este deplin îndumnezeită și pătrunsă de învierea dumnezeiască și după Înălțarea la Cer și Pentecost Hristos Își comunică prin Duhul Sfânt în Sfintele Taine puterea învierii de-Viață-făcătoare. Și Fecioara Maria de-abia de acum se împărtășește și ea de Duhul învierii, de Viața care a biruit și anulat definitiv Moartea. Aceasta Viață a Învierii este cea pe care Domnul Hristos a venit ca să ne-o dea; această Viață a Învierii Fecioara Maria nu a avut-o nici ea înainte de Învierea propriu-zisă, altfel spus de-abia după Pogorârea Duhului primește și Fecioara Maria Duhul Învierii sau harul interior. Prin asta nu spun că ar fi fost moartă duhovnicește, ferească Dumnezeu, dar în același timp, deși era sfântă, nu avea totuși harul interior adică Duhul Învierii de-Viață-făcătoare.
Scriptura spune clar: " Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." ( Ioan 7, 39)
Faptul că Fecioara Maria L-a zămislit pe Iisus, asta nu înseamnă că în aceeași clipă ea s-ar fi născut duhovnicește de la Sfântul Duh, și asta pentru că pentru ca Misterul Baptismal să fie operant era necesară Jertfa răscumpărătoare a Domnului și Învierea făcătoare-de-Viață; de-abia prin Hristosul răstignit, mort și înviat își poate căpăta și Fecioara Maria nașterea spirituală de la Duhul Sfânt, Hristos lucrând de-acum prin Sfintele Sale Mistere și prin Harul dumnezeiesc ridicarea ființelor umane la a fi făpturi noi, o creație nouă în Domnul. "Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă." (Galateni 6, 15) "Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (II Corinteni 5, 17) Iar a fi în mod deplin făpturi noi, pentru oricine nu doar pentru Maica Domnului, nu era posibil decât după Răstignirea Domnului, Moartea Lui, Învierea și Înălțarea la Cer. De-acum prin Duhul Sfânt făgăduit și trimis Hristos și Dumnezeu Tatăl operează înnoirea ontologică a oamenilor.
Pe lângă acestea voi aduce spre lămurire și un citat de la Sf. Chiril al Alexandriei de la comentariul său asupra Ioan 12, 24 ( Adevăr vă spun: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult") precum și o notă a Părintelui Stăniloae la acest comentariu. (A se vedea Comentariul Sf Chiril la Evanghelia după Ioan, ediție 2000, pag. 772-773)
Citat:
„Dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă moare, aduce multă roadă” (In 12, 24)
Nu prezice numai că va pătimi, nici numai că a venit timpul pentru aceasta, ci arată cauza pentru care a voit să pătimească, și că e mare câștigul pătimirii. Căci altfel n-ar fi voit să pătimească. Fiindcă n-a pătimit fără voie. De fapt pentru iubirea față de noi a arătat atâta bunătate, încât a voit să pătimească toate cruzimile. Și precum grăuntele de grâu semănat odrăslește multe spice, nepăgubindu-se pe sine din cauza aceasta, ci existând prin putere în toate grăunțele spicului, - căci din el odrăslesc toate -, așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi,[1463] ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții. Firea dumnezeiască a Cuvântului s-a făcut deci primitoare morții? Cum n-ar fi aceasta o afirmație cu totul lipsită de evlavie? Căci Cuvântul lui Dumnezeu-Tatăl este Viața prin fire. El mai vârtos Se scoală decât cade, El desființează moartea, nu e stăpânit de stricăciune. Face viu ceea ce are nevoie de viață, în loc să ceară viața de la altul. Precum deci lumina nu se face întuneric, așa e cu neputință ca Viața să nu fie viață. Cum se spune că Același cade ca și bobul de grâu în pământ și Se scoală ca Dumnezeu? Se spune că gustă moartea, căci I se potrivește aceasta întrucât S-a făcut om, dar e propriu Lui în mod firesc să învie dumnezeiește
|
Citat:
[1463] Moartea lui Iisus e un act fecund, ca și moartea unui grăunte de grâu. Moartea lui Iisus e un act de putere, pentru că fiind însușită de Dumnezeu în firea omenească, El poate învia la o viață nouă și veșnică această fire în care există virtual viața înnoită a firii tuturor oamenilor, care e unită cu a Lui. Căci prin moarte a scufundat umanitatea Sa și mai mult în dumnezeirea Sa, moartea Lui fiind o adevărată trecere, sau un Paște, la viață. Dacă omul păcătos nu moare cu sufletul, ci rămâne prin puterea lui Dumnezeu într-o viață sărăcită, Hristos trece cu sufletul deplin în Dumnezeu. Iar cei uniți cu Hristos nu au numai ei această viață nouă, ci o comunică la rândul lor și altora pentru că au fost predați lui Dumnezeu și ei, iar puterea lui Hristos cel înviat este în ei. O au murind prin primirea ei. De aceea, chiar pe cei morți înainte de El, dar cu nădejde în El, îi ridică Iisus cu Sine din iad. Moartea lui Iisus are deci în ea puterea seminței vieții noi a tuturor, fiind în primul rând sămânța vieții Sale veșnice ca om. Viața Lui ca om înviat e în toți, căci e și Dumnezeu. Cuvântul are și sens de proorocie, căci nu-i învie încă pe ceilalți cu trupul, ci deocamdată numai cu sufletul.
|
|