Pocăința psihică sau duhovnicească
Rugându-se, cineva poate să simtă emoție, bucurie și să creadă că este harul lui Dumnezeu, deși nu este. Așa cum, în altă situație, poate să simtă mânie, tristețe, și să creadă că harul a plecat, deși nu este așa! Și într-o situație și în cealaltă, există înlăuntru stări psihice pe măsură. Nu trebuie să le confundăm cu harul lui Dumnezeu.
Este o diferență clară între pocăința psihică și pocăința autentică, pocăința duhovnicească?
Într-adevăr, una este să tratezi lucrurile din punct de vedere psihic și alta este să le tratezi din punct de vedere duhovnicesc. De regulă, dacă ești format din punct de vedere duhovnicesc, ești și psihic, ceea ce nu este valabil și invers, adică dacă stai bine psihic, implicit stai bine și duhovnicește. Cele două aspecte sunt diferite.
Accept că un psiholog, un psihiatru, prin tratamentu pe care îl administrează, prin psihanaliză și celelalte mijloace pe care le folosește, poate să-l ajute pe omul care suferă de anxietate, care suferă de alte stări psihologice, să se echilibreze, să stea bine pe picioarele lui, să vadă diferit viața și să pășească îndreptat. Admit că poate să-l ajute. Aceasta nu înseamnă însă că în acest fel omul este și un bun creștin, și înaintat duhovnicește. Prin urmare, una este terapia psihică și alta este terapia duhovnicească. Așa cum una este bucuria pe care o dă echilibrul psihic pe care-l are cineva, sau bucuria din trăirile psihice pe care le are omul, cealaltă este bucuria pe care o dăruiește harul lui Dumnezeu, pe care Acesta o oferă. ,,Pentru ca bucuria voastră să fie deplină”, a zis Domnul.
Domnul a grăit despre ,,pacea pe care Eu v-o dau” sau ,,iubirea pe care Eu v-o dau”. Una este ceea ce dăruiește Hristos și altceva este ceea ce dobândește cineva pe un fond psihic.
Rugându-se, cineva poate să simtă emoție, bucurie și să creadă că este harul lui Dumnezeu, deși nu este. Așa cum, în altă situație, poate să simtă mânie, tristețe, și să creadă că harul a plecat, deși nu este așa! Și într-o situație și în cealaltă, există înlăuntru stări psihice pe măsură. Nu trebuie să le confundăm cu harul lui Dumnezeu.
Adică, cineva poate să aibă o stare de bucurie pe un fond psihic și să creadă că are harul lui Dumnezeu, dar să fie un pseudosentiment. Sau poate să simtă melancolie, gol apăsător, și să creadă că-i lipsește harul lui Dumnezeu.
La fel este și pocăința. De foarte multe ori am întâlnit sau am privit oameni cu un soi de pocăință psihică. Aceasta nu este pocăința cea adevărată, dăruită de Dumnezeu.
Să spunem că cineva face o greșeală, care are anumite urmări. O consecință a greșelii este scăderea considerației. Plânge, se îndurerează, arată că se pocăiește, își rupe chiar și hainele pentru că nu a luat seama și a greșit. Această pocăință nu are deloc un caracter duhovnicesc. Este o prefăcătorie. Este un sentiment fals. De exemplu, Iuda s-a pocăit, dar n-a avut înlăuntru lui pocăință duhovnicească, mântuitoare.
(Arhim. Simeon Kraiopoulos, Adame, unde ești? , Editura Bizantină, București, p. 219-221)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|