Citat:
În prealabil postat de catalin2
Citatul din Sfantul Iustin Popovici avea si o continuare, am dat-o pe topicul despre ortodoxism, se referea la greseala filetismului.
|
Doamne ajută!
Încerc să mai răspund măcar la câteva dintre muultele mesaje care mi-au fost adresate...
Am observat de mai mult timp faptul că atât pentru dvs, cât și pentru alți ortodocși, argumentul suprem într-o discuție te teme religioase îl reprezintă... citatele (mai mult sau mai puțin autentice, mai mult sau mai puțin scoase din context, citate ale unor autori Sfinți, dar și de preluate fără simț critic de pe internet).
În logică, aceasta este o eroare de argumentare (sofism) numită "argumentul autorității". Exemplu: ecumenismul este o erezie, pentru că așa a spus părintele... sau pentru că așa a hotărât sinodul... etc. Înțelegeți la ce mă refer?
Cu alte cuvinte, este încercarea de a argumenta o idee nu prin logică (sau, în cazul nostru, prin argumente teologice, filosofice etc), ci invocând, pur și simplu, afirmația unei persoane cu autoritate în domeniu.
Gândiți-vă cum ați reacționa, dacă ar veni un "ecumenist" și ar aduce drept argument al poziției adoptate celebrele cuvinte ale părintelui Nicolae Steinhardt din "Jurnalul fericirii", scrise în contextul relatării Botezului său din închisoare: "Voi rosti Crezul în fața preoților catolici. Toți trei îmi cer să mă socotesc botezat în numele ecumenicității și să făgăduiesc a lupta - dacă-mi va fi dat să ies din închisoare - pentru cauza ecumenismului mereu, ceea ce făgăduiesc din toată inima".
Dacă ecumenistul un ecumenist ar aduce acest citat drept rgument, dvs i-ați putea replica, pe bună dreptate, că acesta este argumentul autorității (autoritatea duhovnicească a părintelui Nicolae Steinhardt este incontestabilă, dar părintele Steinhardt poate greși în anumite privințe, nefiind infailibil), astfel încât este necesar să fie aduse argumente logice și/ sau teologice în favoarea opiniei susținute (în acest caz, ecumenismul).
Exact la fel este și-n cazul practicii de a se da citate împotriva ecumenismului. Orice afirmație (adevărată sau falsă) poate fi demonstrate cu argumente RAȚIONALE, fiindcă rațiunea este de la Dumnezeu, de la Hristos, Care este Logos, este Izvorul suprem al rațiunii, al inteligenței fiind, evident, în sens apofatic, chiar mai presus decât aceasta.
Părinții cei duhovnicești din toate timpurile - dacă ar fi să recurg și eu la argumentul autorității - și-au însoțit totdeauna ideile de argumente, nelimitându-se la citarea altor Părinți prestigioși din generațiile precedente. Părinții noștri dragi au avut, de asemenea, de multe ori, inclusiv opinii diferite între ei. Exemple? Sfinții Petru și Pavel (cf. Gal2), Sfântul Ciprian al Cartaginei și episcopul Ștefan al Romei (amândoi martirizați în urma Edictului împotriva creștinilor dat de împăratul Valerian în anul 257) și exemplele pot continua... Îmi făcusem într-o zi, în gând, o listă cu astfel de polemici constructive între Sfinți ai Bisericii și părinți duhovnicești importanți, doar că acum, de oboseală, efectiv nu-mi mai trece prin minte nici un exemplu. Cum îmi voi reaminti, voi scrie.
Evident, polemicile lor nu aveau ca obiect adevărurile revelate ale credinței, ceea ce este esențial în credință, ci aceste opinii diferite și complementare reflectă diverse moduri de înțelegere și trăire a aceleiași credințe în Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, Unicul Dumnezeu la Care fiecare persoană umană unică se raportează într-un mod unic. Nu putem impune celorlalți propriul mod de trăire a relației cu Tatăl ceresc, ci putem învăța doar unii de la alții, ne putem mira de taina inimilor celorlalți (pe care, evident, taină fiind, n-o putem înțelege, așa cum atât de puțin ne cunoaștem și înțelegem și pe noi înșine, câtă teologie, filosofie și psihologie am ști în mod teoretic). Putem să ne bucurăm de experiențele duhovnicești ale celorlalți, chiar dacă sunt diferite de ale noastre, să înțelegem că îngerii din ceruri Îi cântă lui Dumnezeu în cor... pe mai multe voci. :)
Cât de monotonă ar fi viața, dacă toți am gândi la fel, în tipare și șabloane fixe, dacă "am încremeni în proiect" în definiții și formule, fără a trăi, în mod autentic, liber și dinamic, comuniunea cu Cel Care "ieri și azi și în veci Același este" (Evr13, 8)! Cât de frumos știau Sfinții să comunice între ei, să se îmbogățească, să sporească neîncetat împărtășindu-și unii altora noi și noi experiențe și idei, polemizând uneori, dar totul în iubire, înțelegere și bucurie! Ei priveau și mărturiseau aceeași realitate spirituală, dar din perspective diferite, exprimându-se în mod diferit (în funcție de personalitatea fiecăruia, de epoca și societatea în care le-a fost rânduit să-și ducă viața etc): adevărul că Dumnezeu este iubire.
Sfântul Policarp a călătorit de la Smirna la Roma pentru a-l convinge pe Papa Anicet să adopte pascalia din Răsărit, considerând că acest mod de calculare a Paștilor este de origine apostolică, deci mai corectă decât pascalia romană. Vă dați seama ce însemna, în vremea aceea, o călătorie de la Smirna la Roma? Atât de mult și-ar fi dorit Sf. Policarp să-l înduplece pe episcopul Anicet.
N-a reușit, Anicet susținând, contrar opiniei episcopului Smirnei, faptul că în Biserica Romei s-a păstrat practica apostolică.
Ce credeți că au făcut?
Credeți că s-au excomunicat reciproc, s-au acuzat unul pe altul de erezie și gata?
Nicidecum!
Deși nu au ajuns la un acord, au știut să se accepte unul pe celălalt cu modul propriu de gândire și înțelegere. Până una alta, amândoi credeau că Hristos a înviat; ce importanță avea data la care prăznuiau acest eveniment esențial al istoriei mântuirii?
Înainte de a pleca la Smirna, Sfântul Policarp a slujit Sfânta Liturghie împreună cu episcopul Anicet, iar acesta, în semn de prețuire, i-a încredințat episcopului Smirnei conducerea slujbei, calitatea de proistos al acelei Liturghii euharistice.
Ce s-ar întâmpla, oare, dacă Sfinții, părinții cei duhovnicești, filosofii, oamenii de știință, poeții sau artiștii n-ar mai căuta, nu s-ar mai aventura în a găsi noi și noi interpretări și modalități de înțelegere a realității, de teamă ca nu cumva să-i contrazică pe înaintașii lor?... Cum ar fi fost, oare, dacă Sfinții Părinți s-ar fi limitat la a reproduce, mecanic și cu fobia de a nu cădea în erezii, citate și definiții standardizate ale Părinților dinainte de ei, ce-ar fi fost, dacă ar fi răspuns unor probleme noi în modalități anacronice, fără a-și adapta limbajul la înțelegerea interlocutorilor și fră a lua în considerare cunoștințele științifice și filosofice din vremea lor?
Cred că știu ce s-ar fi întâmplat: întreaga Sfântă Liturghie ar fi cuprins doar câteva rugăciuni și, poate, citiri din Vechiul Testament, fiindcă Sfinții Apostoli n-ar fi compus nici un fel de scriere, de frică să nu adauge ceva la Scripturile vechi, cele revelate de Dumnezeu lui Moise.
Ce imnografie liturgică? Ce lucrări teologico-filosofice și icoane? Toate acestea nu ar fi existat, fiindcă ar fi fost considerate drept "inovații eretice".
Creativitatea și libertatea exprimării, a trăirii credinței îi caracterizează atât de bine pe Sfinții Părinți. De asemenea, îi caracterizează, după înțelegerea mea (dacă nu cumva sunt în înșelare), repulsia față de orice formalism, față de orice fel de rigiditate în păstrarea unor forme și a unui limbaj de lemn, față de orice încercare de ideologizare a credinței și transformare a dogmelor sfinte în sloganuri propagandistice.
Și, revenind la temă, da, Biserica este organizată instituțional, dar noi toți formăm Biserica. Biserica lui Hristos este formată nu doar din instituția denumită oficial "Biserica Ortodoxă Română", "Biserica Ortodoxă Sârbă", "Patriarhia Ecumenică" etc etc, ci Biserica suntem noi, noi în comuniune cu Hristos, de fapt El și noi, El Capul, împreună cu noi toți, ucenicii și copilașii Lui mult iubiți.
Părintele Al. Schmemann scria atât de frumos (fiindcă tot am criticat argumentul autorității...), în lucrarea sa "Euharistia - Taina Împărăției", că noi nu mergem la Biserică pentru a obține ceva de la ea (mângâiere, iertare etc), ci mergem pentru a alcătui, împreună cu toți ceilalți credincioși, Biserica.
Cred că este esențial să avem această conștiință a apartenenței noastre la trupul eclesial, fiind mădulare unii altora, preoți ai preoției speciale și noi, preoții preoției universale. Tot Părintele Schmemann spunea că Biserica nu a fost instituită, ci constituită... Sesizați nuanța?...
"Și dacă toți ar fi un singur mădular, unde ar mai fi trupul?" - se întreba retoric, inspirat fiind de Duhul Sfânt, Apostolul neamurilor.
Îndrăznesc o încercare de interpretare, raportându-mă la discuția noastră de aici: dacă toți am gândi la fel, dacă toți am înțelege la fel credința, dacă ne-am uniformiza și înregimenta într-o ideologie, unde ar mai fi trupul, unde ar mai fi unicitatea persoanei fiecărui mădular?
Este ușor să-i tolerezi pe cei care te aprobă, dar toleranța (mod de manifestare practică a iubirii) se exersează în polemici, în întâlnirea cu cei diferiți de noi, cu gândirea celorlalți care, de multe ori, ne pare ciudată sau chiar greșită, fiindcă ori n-o înțelegem, ori nici măcar n-o analizăm, convinși fiind că avem dreptate și uitând că Adevărul absolut nu este o idee, nici o doctrină, ci o Persoană: Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, Cel binecuvântat în vecii vecilor!
Știu, am scris un mesaj luung, am fost destul de nesistematizată în idei (ca de obicei, de vrme ce am timp de internet mai mult noaptea, când sunt după o zi întreagă de învățat)... dar, în final, vă propun să medităm împreună la o idee deosebit de interesantă și profundă a părintelui Stăniloae, exprimată în "Mica dogmatică vorbită". Voi reda din memorie, nu rețin citatul exact: pe măsură ce progresăm în viața duhovnicească, devenim mai originali, mai imprevizibili... :)
Doamne ajută!
Hristos în mijlocul nostru, frați creștini!