View Single Post
  #362  
Vechi 13.06.2013, 20:39:53
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Decebal, daca mai multi iti spun ca esti beat, indicat ar fi sa mergi sa te culci; asa se spune.
Ar fi bine să vă rețineți de la astfel de considerații. Toate insultele pe care le-am primit așa pe gratis, fără temei nu mă fac decât să râd, iar unele să râd cu amar când știu de ce sunt în stare "ortodocșii".

Iar acum să trec la ceea ce ați adus înainte.

În primul rând, este nevoie de a preciza că autoritatea Sfântului Apostol Ioan Teologul, precum și a Sfântului Părinte Chiril al Alexandriei sunt superioare autorității părintelui Dumitru Stăniloae.

În al doilea rând, însuși părintele Dumitru Stăniloae are învățătura că umanitatea lui Hristos este deplin îndumnezeită de abia după Învierea din morți. Cu alte cuvinte, dincolo de ceea ce ați subliniat dumneavoastră în textul de mai sus, trebuie să ținem cont de contextul mai larg al învățăturii părintelui Stăniloae, și de aceea datorită faptului că umanitatea lui Hristos nu era deplin îndumnezeită înainte de Jertfa de pe Golgota și de Sfânta Înviere, nici Fecioara Maria nu putea să aibă deplinătatea harului, și asta pentru că nu avea și nu putea să aibă harul duhului Învierii. Eu nu am spus că nu avea har, sau că harul pe care îl avea nu ar fi "acoperit-o" pe deplin, ci că deplinătatea harului presupune pe Hristos înviat din morți. Asta este ceea ce am spus până acum, nu pot să îmi dau seama ce ați înțeles sau ce înțelegeți dumneavoastră din spusele mele. De aceea consider că părintele Stăniloae, în citatul dat mai sus și în sublinierea dumneavoastră "Fiul lui Dumnezeu umple pe Maica Sa de plinatatea harului abia din momentul in care umple umanitatea Sa", a avut o exprimare ambiguă și care poate fi pusă în dezacord cu învățătura sa de ansamblu.

În al treilea rând, după cum s-a putut vedea din citatele pe care le-am dat eu, de data asta de la autorități superioare părintelui Stăniloae, învățătura Sfintei Scripturi și a Sfântului Chiril este că Duhul este dat după preamărirea lui Hristos. Am dat deja citatele care spun foarte clar și explică la nivel teologic, de aceea nu țin neapărat să le reiau. Aceasta este învățătura Sfintei Tradiții. Prin urmare, chiar dacă Maica Domnului avea har sau era plină de har la Întruparea Logosului, totuși ea nu avea deplinătatea harului, și asta pentru că deplinătatea harului se dă după Învierea lui Hristos, chiar și în cazul Fecioarei Maria. De ce? Pentru că în Hristos Înviat este deplina biruință asupra Morții; sfântul Chiril spune că după Înviere Hristos este în mod deplin pârgă a firii înnoite!! Dacă aveți neclarități, vă recomand încă o dată să citiți cu atenție textele Sfântului Părinte Chiril și veți vedea care este învățătura autentică a Sfintei Tradiții, așa cum este dealtfel propovăduită inclusiv în Evanghelia după Ioan.

"Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." (Ioan 7, 39)

<< Deci ni s-a dat nouă Duhul înnoitor, adică cel Sfânt, cauzatorul vieții veșnice, după ce S-a preaslăvit Hristos, adică după învierea Lui, când, rupând legăturile morții și arătându-Se mai presus de toată stricăciunea, a revenit iarăși ca om la viață, având în Sine întreaga noastră fire, întrucât era și Unul dintre noi. Cercetând și mai mult cauza pentru care nu înainte de Înviere, ci după ea, s-a produs revărsarea Duhului, vei auzi iarăși aceasta: Hristos S-a făcut pârgă a firii înnoite (I Cor. 15, 20), atunci când, nemaifiind împiedicat de lanțurile morții, a venit iarăși la viață, precum am spus adineauri. Cum deci ar putea fi readuși la viață înainte de începutul ei, cei de după acest început?

<< Căci, precum nu va odrăsli din pământ o plantă înainte de-a se forma rădăcina ei, fiindcă începutul plantei este din rădăcină, așa este cu neputință ca noi să avem pe Domnul nostru Iisus Hristos ca rădăcină a nestricăciunii noastre înainte de-a se vedea El formându-Se ca rădăcină. Deci arătând venit timpul pogorârii Duhului la noi după învierea Lui din morți, a suflat asupra Ucenicilor, zicând: „Luați Duh Sfânt” (In 20, 22). Căci atunci era cu adevărat la uși, mai bine-zis înlăuntrul ușilor, timpul înnoirii. Și să vadă iarăși iubitorul de învățătură dacă nu este adevărat și cuvântul despre acestea. Căci la început, cum ne-a spus purtătorul de Dumnezeu Moise, luând Creatorul tuturor țărână din pământ și alcătuind pe om, a suflat în fața lui suflare de viață. Și ce este altceva suflarea de viață decât Duhul lui Hristos, Care zice: „Eu sunt viața și învierea” (In 11, 25)? Iar deoarece S-a despărțit de umanitate Duhul cel Sfânt, Care ne poate menține și modela potrivit caracterului dumnezeiesc, Mântuitorul ni-L dăruiește iarăși pe Acesta, ridicându-ne spre demnitatea de la început și remodelându-ne după chipul Său. De aceea și Pavel zice către unii: „Copiii mei, pentru care sufăr iarăși durerile nașterii până ce Hristos va lua chip în voi” (Gal. 4, 19). (Sfântul Chiril al Alexandriei)

Last edited by Decebal; 13.06.2013 at 20:43:39.
Reply With Quote