Citat:
În prealabil postat de glykys
E Crezul in Sfanta Treime .
|
Cateva cuvinte de folos ale Parintelui Staniloae :
Dacă în Dumnezeu n-ar fi și relația eternă dintre Tatăl și Fiul, n-ar exista o bază pentru aducerea la existență a unor făpturi conștiente, chemate și ele la starea fericită fără sfârșit a relației frățești cu Fiul, mai bine zis la hrănirea lor din relația eternă și prin fire a Fiului cu Tatăl. Și nu poate fi un destin mai înalt pentru umanitate ca acesta.
Numai pentru că este un Tată, Care are din veci un Fiu, a creat Dumnezeu și o categorie de făpturi căreia să-i arate o iubire asemenea celei dintre El și Fiul Său și pe care Tatăl și Fiul Său să o ajute să se înalțe la iubirea față de Tatăl, asemenea Fiului, și la iubirea frățească față de Fiul, ca și la iubirea frățească între ele.
De aceea Fiul a avut o lucrare mai apropiată în crearea lumii și a oamenilor din ea, dar și când aceștia s-au depărtat de această calitate a lor. În cazul al doilea li S-a făcut om, model și putere în iubirea lor față de Dumnezeu și întreolaltă.
Nu poate fi o existență supremă și fără de început ca model și țintă mai înaltă pentru oameni ca un astfel de Dumnezeu.
Părinții Bisericii spun că, dacă n-ar fi un Fiu al lui Dumnezeu deoființă cu Tatăl, Tatăl n-ar fi binevoit să creeze pe oameni ca pe niște fii asemănători Fiului Unul-Născut pe care să-i iubească și care să-L iubească, și, nefiind acest Fiu, n-ar fi fost cineva care, din iubire față de Tatăl, să voiască să se creeze și alți fii care să iubească pe Tatăl asemenea Lui. Dumnezeu ar fi rămas, în mod fatal, ca un lipsit de atotputernicie; separat de oameni ar fi și El supus, asemenea unei esențe, unor legi de care nu poate scăpa. Fără un Dumnezeu Tată și Fiu (și Duh Sfânt), n-ar exista decât viziunea panteistă a unei esențe din care evoluează toate, în cadrul legilor ei oarbe, de nedepășit.
De aceea, și când oamenii au refuzat să răspundă iubirii lui Dumnezeu cu iubirea lor, tot Fiului I-a încredințat Tatăl misiunea să Se facă om și să arate oamenilor modelul omului cu adevărat iubitor de Dumnezeu și să le dea puterea spre aceasta.
Dar cum a fost posibil ca oamenii să nu răspundă iubirii lui Dumnezeu și să nu se iubească nici între ei, iar prin aceasta să ajungă supuși morții, câtă vreme modelul lor, Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu, a rămas în iubirea desăvârșită față de Tatăl?
Faptul acesta dureros din istoria omenirii se explică prin aceea că oamenii n-au putut fi aduși la existență ca subiecte ale firii dumnezeiești infinite, ci ale unei firi mărginite. Ei au mai primit și corpuri, pentru a trebui să se ajute și pentru a se ajuta și unii pe alții și pentru a se sfinți de Dumnezeu și corpurile lor și universul îndeobște. Pe lângă aceasta au mai fost creați și ca făpturi libere. Fiul Unul-Născut, având și El în Sine toată infinitatea ființei Tatălui, putea să îi ajute la ridicarea lor din nou spre asemănarea cu Dumnezeu. La aceasta contribuia și faptul că Fiul a avut față de Tatăl iubirea prin fire; și a avut-o din eternitate, odată cu existența Lui.
Oamenilor li se cerea și voința lor, ca să răspundă iubirii lui Dumnezeu cu iubirea lor față de Dumnezeu și întreolaltă. Și aveau în această voință și tendința de a spori în conținutul vieții lor, dată fiind mărginirea lor. Dar prin aceasta omul a putut fi și ușor amăgit să cugete că trebuie să lupte pentru subiectul propriu, ca să-și sporească viața sa, și prin aceasta să se intereseze mai puțin de Dumnezeu și de ceilalți, sau chiar să lupte cu ei, care se interesau și ei să-și atragă, din universul material și din așezarea altora, sporirea lor.
Astfel, ei n-au mai dat preț iubirii față de Dumnezeu și de semeni și n-au mai folosit nici rațiunea pentru a se convinge că numai în colaborare întreolaltă, deci prin iubire și prin credința în Dumnezeu, Care, ca Făcător al tuturor, le cere această unitate prin iubirea între ei, pot spori.
Au schimbat această rațiune conformă firii lor comune și Rațiunii lui Dumnezeu, sau Cuvântului și Fiului Lui, în socotințe individualiste, sau egoiste, producând prin ele o luptă în firea lor repetată în fiecare.
Sfântul Maxim Mărturisitorul a dezvoltat pe larg această idee în „Epistola către Ioan Cubicularul. Despre iubire“.
El a descris cum persoanele umane, în loc să înainteze spre iubire între ele, ca o înaintare a unuia în altul și în considerarea de către unul a celuilalt ca o sine proprie, după asemănarea Sfintei Treimi, au ales să se urască și să sporească lupta între ele, susținând în cadrul firii celei una, repetată în ele, putința de a se sfâșia. Căci persoanele umane nu pot învinge amăgirea căutării infinității în sinea proprie, fără credință în Dumnezeu și alipirea la El, Singurul de la Care le poate veni puterea unirii între ei și cu El prin iubire. Numai unindu-ne prin iubire cu Dumnezeu, ne vine de la El puterea normală a unității firii umane. Și numai în unitatea în firea purtată de persoane diferite, care le vine din iubirea întreolaltă și în unirea cu Dumnezeu, stă normalitatea ei.