Citat:
În prealabil postat de fallen
Si ar mai fii un aspect: poate unul din soti chiar e hotarat sa respecte juramintele facute la sfanta taina. Insa celalalt la un moment dat rupe acest legamant, printr-un adulter, spre exemplu, sau plecand, parasindu-te, sau parasind biserica si dreapta credinta, alaturandu-se vreunei secte dubioase sau pur si simplu cazand in pacate grave. In momentul asta nu mai ramane nici o legatura, daca celalalt a rupt-o. Atata doar ca ruptura poate fi destul de profunda, nu e ca si cum ti s-ar rupe doar o haina, sau ai pierde un pantof, e mult mai grav, e ca si cum ai pierde o parte a corpului si ai ramane schilod (probabil asta depinde si de gradul de "fuzionare" dintre cele doua suflete). O haina sau un pantof se pot inlocui oricand, pe cand o mana sau un picior nu se pot inlocui decat cu o proteza sau o carje, sau dupa caz cu un insotitor permanent. Cu frustrarile de rigoare, desigur. Stiti ce e amuzant? Acum imi dau seama, si al meu e divortat (ma rog, a fost casatorit doar civil, nu si religios), dar totusi nu pot sa nu ma intreb : eu ce sunt pentru el? Baston, carje sau doar o haina sau pantof?
|
Ultima ta intrebare eu zic sa o arunci departe de gandurile tale. Este doar o ispita in gand.
133. Care sunt cauzele canonice ale divortului ?
Motivele canonice de divort sunt :
I.a. Adulterul ( preacurvia ) , adica violarea credintei conjugale de catre sot sau sotie. Acest motiv de divort se bazeaza pe Sfanta Evanghelie, adica pe dreptul divin ( Matei 19, 9 ) .
b. Pe langa adulter, sotul poate sa divorteze cand i se pun curse care pericliteaza viata, indreptate contra existentei casatoriei, de catre un sot impotriva celuilalt, cum ar fi refuzul sotului sau sotiei de a naste copii. In acest caz partea nevinovata are drept sa solicite divortul.
c. Iarasi, sotul poate divorta cand sotia se face vinovata de avort intentionat si prin aceasta impiedica scopul casatoriei.
d. Cand femeia sau barbatul participa fara voia celuilalt la ospete si petreceri necuviincioase.
e. Pentru sotie exista motiv de a cere divort cand barbatul sau o acuza public pe nedrept de adulter cand sotul ei greseste in public sau in ascuns, in casa sau in alta parte cu o alta femeie.
II. Al doilea motiv principal de divort, dupa adulter, este caderea unui sot din dreapta credinta - apostazie, necredinta, secta etc. ( I Corinteni 7, 15 ) .
III. Cand unul din soti sau amandoi intra in monahism, " ca o moarte superioara, fata de lumea pusa in slujba pacatului " ( Sinodul VI Ecumcnic, canonul 12 si 48 ) . Insa " cel ce-si lasa ( prin divort neingaduit ) sotia sa legitima si ia pe alta, trebuie sa fie canonisit ca un preacurvar, dupa porunca Domnului ( Matei 19, 9 ) , adica sa fie oprit pana la 15 ani de la Sfanta Impartasanie " , dupa Sfantul Vasile cel Mare.