Ortodoxia si artele martiale (2) - Interviu cu Parintele Mihai-Andrei Aldea
Altă obiecție este aceea că dacă cineva învață să lupte înseamnă că nu își pune încrederea în Dumnezeu, pentru că El este cel care ne apără, nu noi.
Iată de ce am spus că nu s-au adus argumente teologice! Sau cel puțin ortodoxe. Pentru că o asemenea afirmație este, strict teologic vorbind, erezie. Este o afirmație predestinațianistă, (neo-)protestantă și anti-ortodoxă. După aceeași logică, cel care învață un meșteșug înseamnă că nu își pune încrederea în Dumnezeu, cel care ară pământul tot așa, la fel cel care își face haine sau își construiește casă… Pot să aduc și „argumente biblice”, ironic zis, în favoarea acestei logici ne-ortodoxe. Așa cum le aduc sectanții, preadestule. Doar că sunt scoase din context și nu au valoare. Noi, creștinii, nu suntem predestinațianiști. Nici nu lăsăm totul în seama lui Dumnezeu, nici nu Îl dăm deoparte. La noi totul este teandrie, adică împreună lucrare a lui Dumnezeu și a omului. Noi, creștinii, trebuie să facem tot ce putem, iar apoi să spunem „slugi netrebnice suntem” și să lăsăm pe Dumnezeu să hotărască ce va fi cu osteneala noastră. Fără orgoliu, fără supărare. Aceasta este atitudinea creștină. Că Dumnezeu îți dă, e adevărat, dar nu îți vâră în traistă. Dumnezeu îți binecuvântează osteneala, dar trebuie să existe și această osteneală. Dacă tu nu te ostenești, nici Dumnezeu nu are ce să binecuvânteze. Aici este o influență sectantă puternică, pornită de la principiul „sola fide” [doar credința n.red.][1]. Însă „credința fără fapte moartă este”!
Cred că lucrul acesta se înțelege mai ușor dacă vorbim de meserii sau alte asemenea activități obișnuite, dar mai greu dacă vorbim despre ostășie, folosirea armelor, luptă, sau altele asemenea.
Da, pentru că nu mai sunt luptători creștinii de azi. Au uitat că e război și cum și cu cine se poartă acest război. Ei se cred viteji dacă înjură, blesteamă și batjocoresc din spatele nick-urilor de pe net. Dar dacă dau de hoți pe autobuz ori tramvai, dacă dau de o ceată de tâlhari sau violatori, pleacă ochii în pământ și fug îndată, fără să-i ajute pe cei în nenorocire. Și această lașitate ei o fardează să pară duhovnicească.
|