View Single Post
  #249  
Vechi 21.06.2013, 22:10:39
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Duhul Sfânt dăruiește oamenilor iubirea Sfintei Treimi

În această tainică adiere cunoști prin experiență tainică pe Dumnezeu, dar și El te cunoaște pe tine și te face să te cunoști pe tine în Dumnezeu. Și, cunoscând pe Dumnezeu și cunoscând drumul ce te poate duce la adevărata ta realizare, nu mai slujești lumii trecătoare, ci lui Dumnezeu, Care-ți asigură viața veșnică. „Atunci necunoscând pe Dumnezeu, slujeați celor ce din fire nu sunt dumnezei. Acum însă, după ce ați cunoscut pe Dumnezeu, sau mai degrabă după ce ați fost cunoscuți de Dumnezeu, cum vă întoarceți iarăși la stihiile cele slabe și sărace, cărora voiți iarăși să le slujiți ca înainte?“ (Gal. 4, 8-9).


Credința în Hristos, sau conștiința prezenței lui Hristos în sine, nu o poate avea nimeni decât prin Duhul. Aceasta arată cât de uniți sunt Duhul și Hristos în cel credincios. Dar, pe lângă credința în Hristos și viața curată și iubitoare de Dumnezeu, Duhul dă fiecăruia și unele daruri potrivite firii lui. „Nimeni nu poate să zică: Domn este Iisus, decât în Duhul Sfânt. Darurile sunt felurite, dar același Duh... Unuia I se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înțelepciune, iar altuia, după același Duh, cuvântul cunoștinței“ (1 Cor. 12, 3-4, 8). Și darurile felurite ale celor mulți se întregesc între ele și folosesc tuturor. Căci calitatea cea mai înaltă, spre care trebuie și pot înainta toți prin Duhul, este iubirea. De aceea, dacă ar avea cineva vreun dar cât de mare, dar dragoste nu are, mincinos este (1 Cor. 13). Sfântul Vasile cel Mare a spus în acest sens că orice dar are cineva, nu-l are numai pentru sine, ci în primul rând pentru alții.

Importanța acordată de Biserica Ortodoxă lucrării Sfintei Treimi prin Duhul Sfânt în cei credincioși și în toată creația, lucrare ce aduce acestora viața nouă și veșnică și sfințenia, se vede din rugăciunea „Împărate ceresc“, adresată Sfântului Duh, prin care începe Biserica unele din slujbele ei. În această rugăciune îi spunem Duhului Sfânt „Împărate ceresc“, pentru că El ne înalță în Împărăția cerurilor, unde stăpânește ca Duh peste cele materiale. El este „Mângâietorul“, pentru că ne dă mângâiere în greutățile și necazurile vieții pământești. El este „Duhul Adevărului“, pentru că ne descoperă calea adevărată, care este viața în Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel întrupat, sau Adevărul. El este „pretutindeni Același“, unind în credință și iubire pe toți. El „împlinește toate“, pentru că ne scapă de toate lipsurile, ne dă viața în Dumnezeu, care ne satisface în toate. El este „Vistierul bunătăților“, căci toate cele bune ne vin de la El și le putem comunica altora. Prin aceasta împlinește de fapt toate. El este „Dătătorul de viață“, scăpându-ne de sărăcia existenței moarte, dându-ne nemurirea existenței tot mai fericite. Pe El îl rugăm să Se sălășluiască întru noi și să ne curățească de toată întinăciunea, sfințindu-ne, și, prin aceasta, mântuindu-ne.

* Preot profesor Dumitru Stăniloae, Sfânta Treime sau la început a fost iubirea, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, Ediția a 3-a, București - 2012, Lucrarea Fiului întrupat în noi, după Înălțare, prin Duhul de viață făcător și sfințitor, pp. 81-89.


Note:
1 L'Esprit Saint dans la tradition orthodoxe, Ed. Du Cerf, Paris, 1969, p. 87.
2 Ibidem.
3 Ibidem, p. 96.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote