View Single Post
  #44  
Vechi 24.06.2013, 22:19:10
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Vocea profetica din pustiu: Ioan Botezatorul

Motto: ,,Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem, fiecare, punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde numai in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea bine ferecata a sinei noastre imperialiste.Noi retinem din viata si jertfa Sfantului Ioan Botezatorul altceva: capacitatea omeneasca de a iesi din sine, de a depasi stramtoarea fenomenalitatii, de a iubi pe un altul. Noi cutezam chiar a ne face o calauza (sau macar un temei de neincredere in afirmatii sumare) din zguduitoarea, admirabila, senina fraza de la Ioan 3, 30: "Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez."(Nicolae Steinhardt)

,,Sfântul Ioan a crescut sub îngrijirea și educația părinților săi, până ce Dumnezeu L-a chemat la slujirea sa profetică. El s-a ridicat în aspră ucenicie și totală izolare de valurile și plăcerile ușoare ale lumii, trăind ca un pustnic, în sărăcie deplină și abstinență totală, înfrățindu-se cu cărțile sfinte moștenire de la tatăl său, sorbind literă cu literă și înțelegând printr-o iluminare lăuntrică mai mult decât scrisul putea să-i arate. își făcuse din abnegație și pocăință un crez de viață, înfrânându-și trupul până la mortificare. Hrana lui erau lăcustele și mierea sălbatică, iar îmbrăcămintea aspră, din păr de cămilă. Avea carnea de pe trup străvezie și uscată de post și nevoință; avea însă spiritul din el viu și neobosit. Avea fața și chipul aspru, însă plin de seninătate; ochii adânciți în orbite, însă arzători de patimă sfântă; vocea aspră și gravă, însă duioasă; mersul sigur și plin de măreție, ca un trimis al cerului. Era lipsit de falsele maniere ale lumii mari; însă cunoștea masca plină de ipocrizie, mocirla decadenței morale și putregaiul spiritual în care zăcea această lume copleșită de propria ei agonie.

Era aspru cu păcatul și neîngăduitor față de fărădelegile veacului său. El nu învățase la școlile rabinice, cu marii dascăli a legii, care de multe ori răstălmăceau vechea învățătură a lui Moise și a vechilor profeți după placul și interesele lor – cunoștea însă legea și profeții mai bine ca toți doctorii legii; îi întrecea în logica argumentelor și-i lăsa mult în urmă în expunerea cu care își exprima convingerile.El a trăit în pustiu cu îngerii și cu Dumnezeu, se înfrățise cu lipsurile și cu asprimea vieții, îi crescuseră însă puterile spirituale ca unui adevărat trimis al lui Dumnezeu. Privea în extaz lumina zorilor și urmărea ca pe o taină mersul stelelor, așteptând ziua cea mare a mântuirii lui Israel.Acolo, pe malurile Iordanului, Sfântul loan pregătea lumea pentru împărăția cea nouă a lui Dumnezeu și nu avea prieteni decât pe aceia care se pregăteau pentru această împărăție.Cuvântul lui era puternic și răscolitor de suflet, iar icoana vieții lui avea strălucirea de sfințenie. Ioan pregătea poporul pentru ziua cea mare, când oamenii vor fi chemați să intre în împărăția lui Dumnezeu, El era acela despre care proorocul Isaia vestise cu veacuri mai dinainte: „ Glasul celui ce strigă în pustie; pregătiți calea Domnului, drepte faceți căile Lui” (Isaia XL, 3; Matei III, 3); iar un alt prooroc spunând: „Iată, Eu trimit îngerul Meu înaintea feței tale, care va pregăti calea Ta” (Maleahi III, 1; Marcu I, 2).

Împărăția pe care o pregătea Înaintemergătorul era o împărăție spirituală, cu o lume nouă și un conducător nou. Pentru primirea acestui nou conducător, trebuiau pregătite căile spirituale ale poporului și credințele lui. El a propovăduit botezul pocăinței, adică lepădarea de tot ceea ce este vechi și putregăit în ființa omenească. Pocăința Sfântului Ioan cerea o schimbare structurală a ființei umane, o transfigurare a sufletului, scuturând de pe dânsul orice umbră de păcate și spălând prin pocăință mocirla oricărei fărădelegi morale și sociale.La întrebările ce i se puneau de cei ce veneau să-1 asculte la amvonul lui de predicare de pe malurile Iordanului, el le răspundea la toți cu o limpezime ce numai trimișii lui Dumnezeu pot să aibă. Așa spunea poporului: „Cel ce are două haine să dea una celui ce nu are nici una, și cel ce are ce mânca asemenea să facă “ (Luca III, 11).Când vameșii îl întrebau: „Invățătorule, noi ce trebuie să facem?” Profetul le răspundea: „Nimic mai mult decât vă este rânduit să faceți”; iar când veneau și ostașii și-l întrebau ei ce să facă, înaintemergătorul îi învăța și pe aceștia: „Nu asupriți pe nimeni, nu năpăstuiți pe nimeni și fiți mulțumiți cu solda voastră” (Luca III, 12-14).Cuvintele sale erau ca niște axiome morale, învățătura sa era scurtă și lapidară ca o poruncă, puternică și răscolitoare de suflete ca o trâmbiță ce vestește răsăritul unei lumi noi, deschizând inimile oamenilor dornici de alte orizonturi.

Profet și învățător neînfricat pentru adevăr, el se ridică cu putere de tunet contra claselor stăpânitoare din Israel. Condamnă fără de cruțare nedreptățile sociale și cruda ticăloșie ce se cuibărise chiar în casa regelui Irod, care, cu sfidarea totală a celor mai elementare reguli de morală, luase de soție pe femeia fratelui său, Irodiada. Sfântul Ioan demască falsa religiozitate de la templu, unde adevărata învățătură a Vechiului Testament era de multe ori răstălmăcită după interesele personale ale unor farisei și cărturari.Din cauza îndărătniciei acestor farisei, care nu voiau să vadă în persoana Mântuitorului Hristos pe adevăratul Mesia, cel vestit de profeți, Sfântul Ioan le adresează cea mai aspră și crudă mustrare:

„Pui de vipere, cine v-a arătat să fugiți de mânia ce va să fie? Faceți doar roade vrednice de pocăință, și să nu vi se pară că puteți zice în sine: Părinte avem pe Avraam. Căci iată și securea la rădăcina pomilor zace; deci, tot pomul care nu face roadă bună se taie și-n foc se aruncă” (Matei III, 7-10). Cu alte cuvinte, nu este de ajuns ca cineva să se creadă că, dacă este fiul lui Avraam – părintele poporului iudeu, dacă cunoaște toată legea și proorocii, poate să se mântuiască. Puterea lui Dumnezeu poate să ridice fii lui Avraam și din pietrele pustiului.Pentru primirea lui Mesia trebuie să se facă adevărate fapte de pocăință, căci tot pomul care nu face roade bune se taie și în foc se aruncă.„Eu vă botez pe voi cu apă, spre pocăință, iar cel ce vine după mine mai tare decât mine este, căruia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintelor. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc. A cărui lopată este în mâna lui și va curați aria sa și va aduna grâul în jitnița sa, iar pleava o va arde în foc nestins “ (Matei III, 11-12).

Botezătorul Domnului Hristos, prin predica sa, a pregătit astfel căile morale ale mulțimilor pentru primirea adevăratului învățător, care vine după el și căruia – din smerenie – el a spus că nu este vrednic să-I dezlege nici cureaua de la încălțăminte.El a strălucit ca o făclie luminoasă, la sfârșitul Vechiului Testament și la începutul Noului Testament, fiind numit chiar de Domnul Hristos ca cel mai mare născut din femeie. Viața, învățătura, faptele și sfârșitul său pentru triumful adevărului, pentru condamnarea ticăloșiei și a nedreptății îl face pe bună dreptate ca să fie una dintre cele mai luminoase figuri din catapeteasma sfinților Bisericii creștine." Sursa: prosanthropos.wordpress.com

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 24.06.2013 at 22:46:48.
Reply With Quote