Deuteronomul 22,12 nu se refera la imbracamintea femeilor/barbatilor.
Biblia- Versiunea Anania, in care Parintele Bartolomeu Anania da explicatii detaliate acolo unde e nevoie, ne face sa intelegem acest verset.
<<Fă-ți ciucuri la cele patru laturi ale hainelor tale cu care te îmbraci(b).>> (Deut. 22, 12)
b) Ebr.: „cu care te acoperi“, dar poate fi vorba de acoperirea trupului, nu de învelitoare. Detalii și explicații asupra acestei porunci sunt date în Nm 15, 37-41.
<<Și a grăit Domnul către Moise, „Vorbește fiilor lui Israel și spune-le să-și facă ciucuri la poalele hainelor lor din neam în neam, iar pe deasupra ciucurilor de la poalele hainelor să pună un șiret de mătase violetă.zicând: Și va fi că'n ciucurii aceștia vă veți uita spre a vă aduce aminte de toate poruncile Domnului ca să le pliniți și spre a nu mai rătăci după cugetele voastre și după ochii voștri, întru care voi vă desfrânați (g) urmându-i. Astfel vă veți aduce aminte de toate poruncile Mele și le veți plini, și veți fi voi sfinți în fața Dumnezeului vostru. Eu sunt Domnul, Dumnezeul vostru, Cel ce v'am scos din țara Egiptului ca să fiu Dumnezeul vostru, Eu, Domnul, Dumnezeul vostru“. >>(Nm 15, 37-41)
g) Sensul profetic al lui „a se desfrâna“: „a se închina la idoli“.
<<Și toate faptele lor le fac ca să fie văzuți de oameni; că-și lățesc filacteriile(a) și-și măresc ciucurii de la poale.>>(Mt 23,5)
a) = Pungi de stofă conținând bucăți de pergament pe care erau scrise texte din lege; erau purtate cu ostentație la frunte și pe brațul stâng.
<<Să fie aceasta ca un semn pe mâna ta și ca o aducere aminte'n fața ochilor tăi(c), pentru ca legea Domnului să fie'n gura ta; căci cu mână tare te-a scos Domnul Dumnezeu din Egipt. >>(Ies 13,9)
c) Acest ritual să devină permanent și de neșters, ca un tatuaj și ca o obsesie.
<<Să le legi ca semn la mână și neclintite să-ți fie înaintea ochilor (c). >>(Dt 6,8)
c)Cea de a doua jumătate a versetului, în Versiunea Ebraică: „și-ți vor fi ca o panglică'mprejurul frunții tale“. Interpretarea literală a acestui verset a creat mai târziu „filacteriile“ (vezi Mt 23, 5 și nota), adică punguțele de stofă în care erau cusute texte sacre scrise pe petice de pergament, purtate cu ostentație de farisei, ca și de alți iudei evlavioși, spre a-și arăta atașamentul față de Lege. Diferența de text (compară și cu Iș 13, 16) poate indica faptul că la vremea redactării Septuagintei filacteriile nu existau.
<<Să fie dar aceasta ca un semn pe mâna ta, neclintit în fața ochilor tăi: Cu mână tare ne-a scos pe noi Domnul din Egipt!“ >>(Ies 13,16)
Restul trimiterilor: Mt 6:1; Mt 6:5; Mt 6:16; Mc 12:38-39; Lc 20:46 fac referire exclusiv la fatarnicie: cand facem milostenie, cand ne rugam, cand postim, cand ascultam invataturile carturarilor si fariseilor
<<Luați aminte ca milostenia voastră să nu o faceți în fața oamenilor, ca să vadă ei; altminteri nu veți avea răsplată de la Tatăl vostru Cel din ceruri. (Matei 6,1)
<<Iar când vă rugați, nu fiți ca fățarnicii, că lor le place să-și facă rugăciunile stând în picioare prin sinagogi și prin răspântii, ca să se arate oamenilor; adevăr vă grăiesc, își iau plata lor.>> (Matei 6,5)
<<Iar când postiți, nu fiți posomorâți ca fățarnicii; că ei își mânjesc fețele ca să le arate oamenilor că țin post; adevăr vă grăiesc, își iau plata lor.>> (Matei 6,16)
<<Și le spunea în învățătura Sa: „Feriți-vă de cărturari, cărora le place să se plimbe în haine lungi și să fie salutați în piețe și să stea pe scaunele din față în sinagogi și pe locurile cele dintâi la ospețe, >>(Marcu 12, 38-39)
„Păziți-vă de cărturari, cărora le place să se plimbe'n haine lungi, care iubesc salutările'n piețe și scaunele cele dintâi în sinagogi și locurile cele dintâi la ospețe, (Luca 20,46)
|