Citat:
În prealabil postat de Dumitru73
ce este rațiunea?
|
O însușire a minții omenești de a se opune haosului, întâmplătorului care se naște din ciocnirile oarbe ale firii naturale, ale forțelor naturii. Un mecanism antialeator, antientropic.
Câtă vreme ea rămâne închisă în sine, în deșertul omenesc pieritor al convențiilor toate (de la limbaj la concepte etc.), se pare că nu-i altceva decât, cum zicea Dragoș, cel mult o iluzie a dumnezeirii. Lucire a mândriei.
Când, însă, rațiunea omenească se adapă din Izvorul Revelației (
"Fericit bărbatul care...") ea devine participare concretă a omului la
"Facă-Se voia Ta...". Fiind, așadar, co-creatoare cu Dumnezeu: a lumii și chiar a Împărăției Lui.
Dîndu-i omului partea de contribuție la împlinirea: rostului, sensului, destinului de coroană a Creației lui Dumnezeu (și de "prieten" al lui Dumnezeu).
P.S. Nu văd rațiunea ca funcție strict intelectuală, deși participarea gândirii și inteligenței la actele raționale îmi pare evidentă. Rațiunea este un compozit al întregii alcătuiri sufletești, toate stihiile își dau mâna în alcătuirea ei, fiind loc și pentru sentimente, voință sau, de pildă, atitudini în pulsațiile ei. Acest complex este orientat, repet, antientropic, antiredundant, împotriva haosului și a morții, împotriva deșertăciunii, a irosirii destinului prevăzut de Creator pentru ființa umană: să Îl cunoască pe Dumnezeu și astfel să trăiască toată dreptatea și fericirea hărăzite nouă de Iubirea Divină.
Raționalismul păcătuiește tocmai prin aceea că omul își atribuie sieși toată dreptatea, în loc să se facă părtaș (deschis și întrepătruns) cu toată ființa la Dreptatea lui Dumnezeu.
Rațiunea umană trebuie și poate (doar atunci când trăiește în Biserică) să țină destinul nostru conectat la Dreptatea lui Dumnezeu.
Cunoașterea, pe de altă parte, poate fi chiar supra-rațională (ceea ce deschide, însă, o altă posibilă discuție, deoarece sensul termenului de rațiune are aici alt accent).