Dar ce să însemne această teribilă realitate omenească numită credință?
Să fie o idee? (eventual modelabilă computațional, așa s-o practice și robotul?)
Să fie un sentiment? De care? De unde? Cum crescu? Are un profil anume, un tipar universal, un standard? O formulă?
Să fie un șir de vorbe? Un slogan? O definiție? O biată formulă?
Să fie un fapt total conștient? Or, poate, cu totul conștientizabil?
Să fie un act subconștient? Poate chiar inconștient, măcar pe alocuri?
Să fie un obiect, ori ceva obiectiv, ori cu dimensiuni prestabilite, fixe, în mod mecanic puse?
Să fie o parte neschimbată în om, în sufletul omenesc? Ceva de oțel, vreun pietroi (asta să fi transmis Domnul când a spus "stâncă"?...), or, mai degrabă, un fenomen, un proces, un continuum de stări, de experiențe/fapte subiective și colective înrîurite de Duhul Sfânt, susținut și viu nuanțat de harul revărsat prin Sfintele Taine, prin comuniunea cu sfinții etc.
Se poate preda credința (câtă vreme e o învățătură fixă) la școală?
Există o școală care predă la pachet și pentru totdeauna credința?
Biserica livrează lui Ion credința gata confecționată?
Nu e mai degrabă vorba despre ferment, despre aluat, despre seva care vine prin vița, despre duh care umblă și răsface, despre germinație perpetuă cât șade omul în trup?
Iar apropierea minții de un conținut al credinței e așa un proces de la sine înțeles de ne tot certăm că x sau y nu îl face bine?
Ce sunt dogmele și Tainele de nu repere și putere sfințitoare dăruite sufletului omenesc spre îndreptare personală, bob cu bob?
Ce este mântuirea subiectivă, corelat cu mântuirea obiectivă?
Scos-am subiectivitatea umană din ecuație?
Păi scoatem persoana din ecuația mântuirii?
Pre când vom scoate, astfel, chiar și Persoanele?....
Râvnim să facem un robot numit om și un robot mai mare pe care să îl numim Dumnezeu?
Vai nouă, că ne rătăcim în faldurile mândre ale minții, copii ce suntem...
Haideți mai bine să ne minunăm de comuniunea noastră, a celor atât de diferiți, de unici în primirea și trăirea Cuvântului!
Cu această mirare cred că poate începe credința însăși. Nu putem fi credincioși în Hristos dacă negăm subiectivitatea fiecăruia și disprețuim alteritatea. Într-un fel, astfel ne respingem de fapt propria subiectivitate și refuzăm unicitatea noastră între semeni. Or, noi suntem de fapt și uniți și diferiți, precum în corp celulele fac parte din țesuturi distincte însă participă corelat și condus după multe niveluri de reglaj simultan la viața unuia și aceluiași organism. Nu este, oare, așa, Biserica noastră?
Last edited by cezar_ioan; 06.07.2013 at 02:26:06.
|