Am descoperit în urma bogatului dialog de pe forum, pentru care sunt recunoscător tuturor, că raționaliștii mă văd sentimental iar iubiriștii sentimentali mă văd raționalist și scorțos.
Urâte-mi sunt aceste extreme, pe care le socot abatere de la drumul drept, cădere, înșelare - cum se spune...
Dar nu despre mine vreau să vorbesc aici, m-am pomenit doar pentru că am deslușit câte ceva despre duhuri și poziții omenești resimțind pe propria piele unele lucruri.
Ei bine, să cugete/să descopere/să își reamintească, rog frumos, raționaliștii, că Biserica nu-i perete plin cu formule matematice, nici teorie crescută concept cu concept pe o linie paradigmatică neabătută, triumfalist (câte surprize nu are omul credincios la fiecare pas, câte abateri nu aduce Duhul, Care suflă unde voiește și cum voiește, în viața chiar a fiecărui om; câte certitudini sunt zdrobite în viața de credință pentru a lăsa loc unor muguri noi, plini de seva sfântă și sfințitoare a harului). Dacă ar fi așa, ar fi o făcătură umană care moare de dragul coerenței ei narcisice iar nu o lucrare vie, Dumnezeiască, dincolo de liniile de ordonare ale minții noastre așa-zis raționale. Dincolo de previzibil și controlabil.
În Biserică împărtășim și clădim bucurie (bucurii ale credinței), nădejde (a mântuirii, a vieții veșnice în Împărăția lui Dumnezeu), în Biserică trăim și deznădejde, uneori, fie și ca o fulguială trecătoare. În Biserică surîdem, plângem, suspinăm.
Domnul Însuși, spune Tradiția, plângea deseori...
În Biserică simțim și resimțim, voim, căutăm și trăim tensiunea sufletească a căutării, răsuflăm ușurați uneori, ne mirăm, ne silim, ne nevoim etc.
În Biserică, în viața de credință, toate stihiile omului își dau mâna spre îndreptare sub har. Poate și în acest sens, al întregului ființei umane (lucru desconsiderat de raționaliști), părintele Rafail spune că Ortodoxia e "firea omului". Întreaga lui fire.
Raționaliștii pun sub obroc tainițele sufletești și se lăfăie cu lăcomie în lucirile minții, scotomizînd Scriptura și Tradiția după vreo idee, ceva, vreun argument și contraargument.
Scolastică, nimic altceva, reminiscențe ale unor obiceiuri urâte, străvechi, ciopârțite și ciopârțitoare.
În Biserică, însă, compătimim, iubim, iertăm, ba chiar urâm (păcatul, viclenia, minciuna etc.).
Cât îi privește pe iubiriștii sentimentali, să îmi îngăduie o reamintire: nu-i după pofta inimii noastre înaintea lui Dumnezeu, nu nevoile noastre primează, nu le putem răstălmăci și bibili pe toate precum ne dictează nouă pohta. Există repere puse de bărbații îmbunătățiți prin Duhul, o istorie, o dogmatică împotriva rătăcirii, există cărți îndrumătoare, există cuvinte pline de toată bogăția, există rugăciuni a căror haină nu e întâmplător una anume, sunt rigori firești ale îndreptării, sunt limite peste care nu putem trece decât spre pierzanie. Dumnezeu are Logica Lui, Rațiunile Lui fie că ne place fie că nu. Să ne silim să ne placă, înțelegîndu-le, meditînd la ele ("Fericit bărbatul care..."), rostindu-le până când ne deprindem cu meșteșugul și puterea lor tainică. Revelația are logica ei proprie, anume Dumnezeiască. Fericit cel sărac cu duhul, că o înțelege...
Așadar, dincolo de raționalism și sentimentalism în credință, care sunt și surse inevitabile pentru coloritul divers al re-prezentării subiective ale Unuia și Aceluiași Adevăr, Hristos Domnul, să devenim conștienți de dificultatea noastră de a fi pe Cale. Cu toții cred că avem această dificultate de întâmpinat și, ca urmare, s-ar cuveni mai degrabă să fim solidari în urcuș, în îndreptarea personală, decât mereu insistenți pe greșelile sau lipsurile (după subiectivitatea noastră, deseori) celorlalți.
Nu spun că eu sunt prea înaintat în acest deziderat, spun doar că îmi dau seama de el și, dacă nu mă înșel, cred că Hristos Domnul tocmai aceasta ne pune ca sarcină eliberatoare de lut, către Cer.
Perspectivele și subiectivitățile toate sunt omenești, țin de biografie, însușiri ale firii personale, context istoric, varii influențe. Dar Duhul cunoaște aceasta, admite și lucrează pe măsura fiecăruia, în slăbiciune. Acolo unde Duhul sprijină și poartă, de ce venim noi să penalizăm cu iuțeală? Oare nu din nerăbdare și frici? Oare din credință dreaptă o facem?
Creștinul, așa cum îi cunosc eu pe oamenii creștini de azi, e o ființă fragilă, delicată, gingașă. De nu l-ar păzi harul lui Dumnezeu, s-ar sparge mai ușor ca un vas de faianță.
Orice subiect duhovnicesc ar trebui abordat cu o infinită delicatețe, cu nemăsurată gingășie datorată lui, interlocutorului dar și propriului suflet, care e în locul acela încă neclar precum un fir de iarbă abia încolțește. Ce bun face acolo cizma și tractoru, bâta și motorul?
Ne lipsește blândețea, delicatețea, dulceața în cele duhovnicești mai întâi. Facem ideologie seacă, logicistă ori pătimașă, când sentimental-stupidă, când scrâșnită printre dinți. Mă iertați.
Last edited by cezar_ioan; 06.07.2013 at 09:13:06.
|