Avand in vedere ca noi nu avem inca discernamantul duhovnicesc,dreapta socoteala,trezvia mintii...atunci trebuie sa tinem cont de scrierile sfintilor parinti:
http://www.filocalia.ro/sfantul-desp...mant_-_Trezvia
"Este o luptă a omului cu sine însuși, o continuă contradicție, niciodată deplin depășită; ea este proprie celui împietrit în sensul că se complace cu voia în această stare. Această boală este prezentată într-un grad mai mare sau mai redus la fiecare și de aceea este mereu un astfel de om amenințat să cadă tot mai mult în ea. Împietrirea crește cu prelungirea și sporirea păcatului, este o învârtoșare crescândă a firii. Ea înăbușă toate pornirile spre bine și spre eliberare, omoară orice zvâcnire de viață adevărată trăind în felul acesta o moarte din ce în ce mai adânc întipărită și atotstăpânitoare. Aceasta trebuie lovită puternic și mereu ca să fie ea însăși distrusă, ca firea să se trezească prin durere din somnul ei de moarte. De aici reiese trebuința asprei nevoințe, bunăvoința trecătoare, trezită a celui căzut în această moarte nu are putere să-l elibereze de nesimțire. Plânsul îndurerat e cel mai puternic leac împotriva ei.
· Mintea întunecată de murdării nu poate scăpa de uitare și înțelepciunea nu-și poate deschide ei ușa sa.
Puterea deosebirii, a dreptei socoteli este și se cunoaște ca fiind îndeosebi cunoaștere sigură a voii dumnezeiești în orice timp, loc și lucru. Dreapta socoteală este conștiința nepătată și simțirea curată.
În toate nevoile să apelăm imediat, după Dumnezeu, la propria conștiință ca la un îndreptar și ca la o călăuză pentru ca știind din ce parte vine suflarea vânturilor, după ele să întindem și noi pânzele. (Corabia se scufundă uneori din pricina valurilor dinafară, alteori din pricina poverii dinăuntru. Noi de asemenea ne pierdem uneori prin păcatele noastre cu fapta, alteori pierim prin gândurile dinăuntru, dar mai cu grijă trebuie să fim față de gânduri.)
· Când izbutesc diavolii să înfrângă sufletul și să răstoarne lumina minții nu mai e în noi nenorociții nici trezvie nici discernământ, nici socotință sau rușine, ci tocire, nesimțire, nedeosebire și orbire.
· Nu puțină nevoie avem de trezvie când trupul este bolnav, căci dracii văzându-ne zăcând neputincioși din pricina slăbiciunii, mai mult ne înțeapă cu săgețile lor. de bolnavii din lume se apropie dracul mâniei și al hulei, de cei ce s-au retras din lume, dacă au totuși din belșug cele de trebuință, se apropie dracul lăcomiei pântecelui sau al curviei, iar de sunt locuri lipsite de orice mângâiere și pricinuitoare de nevoințe, le întinde curse stăpânul trândăviei și al nemulțumirii.
După cum atunci când scoatem apă din fântână, ni se întâmplă să scoatem fără să băgăm de seamă și câte o broască, la fel când lucrăm virtuțile, de multe ori lucrăm și patimile în chip nevăzut cu ele. Dacă răutatea ar ieși la iveală goală în viața noastră, neacoperită de închipuirea vreunui bine, omul nu s-ar mai porni de la sine spre ea.
· Cel ce nu cunoaște cursele și meșteșugirile vrăjmașului este sfâșiat cu ușurință și cel ce nu știe pricinile patimilor, lesne cade. Priceperea amestecată cu simplitatea este un lucru dumnezeiesc, adică o virtute desăvârșită. Dacă prima se desparte de cealaltă devine viclenie, iar a doua prostie. Prima face rău, a doua se lasă ușor amăgită. Unirea lor a cerut-o Hristos: Fiți înțelepți ca șerpii și blânzi ca porumbeii.
Fiecare clipă a timpului este dată pentru un anumit lucru al nostru; când facem acel lucru la momentul rânduit lui, atunci putem trăi viața noastră după mai înainte rânduirea lui Dumnezeu, adică în chip plăcut Lui, sau sfințit. Trebuie să aflăm acordul între momentele timpului și momentele vieții noastre. Există armonii mai înainte stabilite între unele și altele pentru normele și sănătoasa dezvoltare a vieții noastre. Timpul nu este un gol pe care să-l putem umple cu orice, ci el este corelativ cu viețile omenești. Există în el armonii potențiale cu desfășurarea vieții noastre, aceasta pentru că viața noastră însăși este făcută ca să se ritmeze cu un timp al ei. Noi putem să ne desfășurăm viața și în răspăr cu timpul dar aceasta nu e o normală dezvoltare a ei. În găsirea acestei armonii se arată din nou darul discernământului; trebuie să știi pentru care moment al timpului se potrivește un moment al vieții tale căci numai atunci potențele ființei noastre se actualizează deplin și armonios. Fiecare clipă a timpului este potrivită pentru altă potență a ființei noastre, iar potențele acestea fac și ele un tot. Clipa înseamnă tot ansamblul de împrejurări care cere de la noi un anumit lucru. Pe lângă aceea, acordul acesta depinde de o deplină curăție de patimi. Numai aceasta dă o vedere deplin clară și o putere de a ne conforma cu ceea ce ne cere clipa.
Când ne stau în față rele pe care nu le putem ocoli trebuie să le cântărim și să alegem dintre ele pe cele mai puțin vătămătoare.
· În toate lucrurile săvârșite și în toate felurile de viețuire, fie întru ascultare, fie întru neascultare, fie văzute, fie gândite, acesta să-ți fie dreptarul dacă sunt după Dumnezeu. De pildă: dacă săvârșind un lucru oarecare nu câștigăm mai multă smerenie decât cea pe care o avem, nu socotesc că-l săvârșim cu voia lui Dumnezeu, fie mic fie mare. (Cercetează cu de-amănuntul, căci toți putem cunoaște dacă place lui Dumnezeu lucrul pe care-l facem.)
· Îndoiala în a lua o hotărâre, neîncrederea, nesiguranța, oscilarea care stăruie mult timp sunt semnele unui suflet întunecat și mândru .
De multe ori scopul vrăjmașilor este să ne îndemne la cele mai presus de puterea noastră, ca descurajându-ne, să ne lepădăm și de cele după putere.
Auzirea minunatelor fapte ale părinților duhovnicești ne deșteaptă mintea și sufletul la râvnă, auzirea învățăturilor este lumină în întuneric, întoarcerea celor rătăciți, făclie dătătoare de lumină celor ce nu văd bine.
· Caută fără încetare și semnele patimilor și atunci vei cunoaște că multe sunt întru tine deși nu te poți cunoaște, fie pentru că ești bolnav, fie din pricina slăbiciunii, fie din pricina adânc înrădăcinatelor deprinderi.
· Acest adânc al uitării păcatelor mai înainte făcute poate fi asemănat cu subconștientul de care vorbește psihologia. El are totuși o eficiență pentru că dă o obișnuință repetării acelorași păcate. Este ciudat cum uneori amintirea lor îndeamnă la repetarea acelorași păcate și cum alteori uitarea lor duce la săvârșirea lor din nou. În amândouă cazurile lipsește pocăința, care este o amintire continuă a păcatelor, dar o amintire asociată cu durerea pentru faptul de a le fi săvârșit. Contrar aruncării păcatelor trecute în subconștient, care echivalează cu o anumită slăbire a conștiinței de sine, pocăința ține totul în amintire, dar nu într-o amintire plăcută, ci într-una dureroasă care echivalează cu un acut simț al responsabilității, sau cu o continuă accentuare a conștiinței de sine în fața lui Dumnezeu ca persoană supremă.