sursa: http://www.pagesorthodoxes.net/                           
              
          
                                                                                                                În nevoința noastră, nu trebuie niciodată să ne grăbim. Este absolut  necesar să îndepărtăm ideea de a face cât mai mult într-un termen cât  mai scurt. 
         
                                                                                                                                                                                                                             Dumnezeu nu încearcă niciodată să constrângă în vreun fel voința  omului, dar nici noi nu putem să-L obligăm să facă orice. În rugăciunea  noastră, tindem să stăm înaintea lui Dumnezeu în unitatea și  integritatea ființei noastre, mai ales cu mintea unită cu inima. Pentru a  realiza această fericită unire a celor două puteri principale ale  personalității noastre, noi nu apelăm la nici un procedeu artificial  (psihotehnic). La început obișnuim mintea să persevereze cu atenție în  rugăciune, așa cum ne învață Părinții, adică să pronunțăm Numele lui  Iisus Hristos și celelalte cuvinte ale rugăciunii cu trezvie. A chema cu  atenție numele Domnului și a te osteni în fiecare zi să trăiești în  conformitate cu poruncile evanghelice are drept efect unirea minții și a  inimii într-o singură activitate. 
      În nevoința noastră, nu trebuie niciodată să ne grăbim. Este  absolut necesar să îndepărtăm ideea de a face cât mai mult într-un  termen cât mai scurt. Experiența de veacuri a arătat că unirea minții cu  inima realizată într-o manieră psihotehnică n-a durat niciodată multă  vreme. Și ceea ce este și mai grav, ea nu unește niciodată duhul nostru  cu Duhul Dumnezeului Celui Viu. Ori noi ne punem problema mântuirii în  sensul ei cel mai adânc. Iar pentru aceasta toată firea noastră trebuie  reînnoită, din trupească trebuie să devină duhovnicească. Atunci când  Domnul ne află în stare de a-I primi harul, El nu întârzie niciodată să  răspundă umilei noastre chemări. Uneori, venirea Sa ne copleșește într-o  așa măsură încât inima și mintea noastră sunt în întregime dăruite doar  Lui; această lume văzută cedează astfel locul unei realități de alt  ordin, superior. Mintea încetează de a mai gândi discursiv, devine toată  cuprinsă de atenție. Inima intră într-o stare greu de descris: ea este  pătrunsă de pocăință, însă de o pocăință de viață dătătoare. În același  timp și răsuflarea se oprește. Dumnezeu umple totul și, astfel, omul  întreg - duh-minte, inimă-sentiment și chiar trupul, nu trăiește decât  pentru Dumnezeu: Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, mântuiește  pre noi și lumea ta!
      Numele dumnezeiesc, revelat oamenilor, a servit drept legătură  între noi și Dumnezeu. Prin Numele lui Dumnezeu, sau mai bine zis, prin  Numele dumnezeiești, se plinesc în Biserică toate tainele. Orice  activitate trebuie plinită „în numele Domnului”. Prin chemarea Numelui  Domnului, prezența sa devine vie, perceptibilă în mod continuu. Atât  timp cât lucrarea noastră se realizează după voia Domnului, inima  noastră este în pace, însă ori de câte ori deviem de la Adevăr, ea  încearcă o anume rușine. Astfel că, prin rugăciune, noi realizăm un  atent control lăuntric asupra fiecărei mișcări a duhului nostru; nici un  gând, nici un cuvânt nu-i scapă. Această consecință a rugăciunii  neîncetate permite să reducem la minim păcatele noastre. Doamne Iisuse  Hristoase, Fiule și Cuvântul Dumnezeului Celui viu, miluiește-ne pre  noi!
       
      (Extras din cartea 
Arhimandritului Sofronie, 
Sa vie est la mienne, Éditions du Cerf, 1981)