Forme ale experienței harului lui Dumnezeu
Care sunt experiențele harului pe care poate să le aibă creștinul, astfel încât credința și viața creștină să nu fie pentru el ceva pur intelectual sau exterior, ci să fie adevărate, simțire duhovnicească a lui Dumnezeu, comuniune cu Dumnezeu, locuire a lui Dumnezeu, de care poate să se împărtășească fiecare om?
Mai întâi de toate este o încunoștiințare lăuntrică, interioară, că prin credința în Dumnezeu omul își găsește adevăratul sens al vieții. Simte că credința lui în Hristos este o credință care-l odihnește lăuntric, care-i dă sens vieții și-l îndrumă, care este o lumină puternică ce-l luminează. Când simte astfel credința creștină înlăuntrul său înseamnă că omul a început să trăiască harul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu mai este pentru el ceva exterior.
Altă experiență a harului lui Dumnezeu o are omul când aude în inima sa chemarea lui Dumnezeu la pocăința pentru faptele lui întunecoase și păcătoase, chemare la întoarcerea spre o viață creștină, spre spovedanie, spre calea lui Dumnezeu. Acest glas al lui Dumnezeu pe care-l aude înlăuntrul lui este o primă experiență a harului lui Dumnezeu. Atâția ani cât a trăit departe de Dumnezeu nu a înțeles nimic.
Începe să se pocăiască. Se spovedește pentru prima oară în viața lui la duhovnic. După spovedanie simte o pace adâncă și bucurie, lucruri pe care niciodată nu le-a mai simțit în viața sa. Și atunci își zice: ,,M-am alinat". Această alinare, acest sentiment de ușurare este o cercetare a harului dumnezeiesc în sufletul care s-a pocăit, iar Dumnezeu vrea să-1 mângâie. Lacrimile creștinului care se pocăiește atunci când se roagă și cere iertare de la Dumnezeu sau când se spovedește sunt lacrimi de pocăință. Aceste lacrimi sunt foarte alinătoare. Aduc multă pace în sufletul omului. Iar omul simte atunci că ele sunt dar dumnezeiesc și gustare a harului. Cu cât se pocăiește mai adânc și vine la mai multă iubire față de Dumnezeu și se roagă străpuns de dragoste dumnezeiască, cu atât aceste lacrimi de pocăință devin lacrimi de bucurie, lacrimi de dragoste și de iubire dumnezeiască. Aceste lacrimi care sunt mai sus decât acrimile pocăinței reprezintă o cercetare și o experiență a harului mai intensă.
Ne rugăm pentru a ne împărtăși cu Trupul și Sângele lui Hristos pocăiți, spovediți, cu post și cu pregătire duhovnicească. După Sfânta Împărtășanie ce se întâmplă? O adâncă bucurie și pace vin în sufletul nostru. Și acestea sunt experiențe ale harului lui Dumnezeu. Alteori iarăși, în timpul rugăciunii sau al Sfintelor Slujbe sau al Dumnezeieștii Liturghii, simțim o bucurie negrăită. Și aceasta este o experiență a harului și o simțire a lui Dumnezeu.
Există însă și alte forme ale experierii prezeței lui Dumnezeu, mult mai înalte. Dintre ele, cea mai înaltă este vederea luminii necreate. Această lumină au văzut-o ucenicii Domnului pe muntele Schimbării la Față. Atunci, ei L-au văzut pe Hristos strălucind ca soarele într-o lumină cerească și dumnezeiască, necreată, nezidită, așa cum strălucesc soarele sau alți luminători. Era o lumină necreată, adică lumina lui Dumnezeu, lumina Sfintei Treimi. Cei care se curățesc desăvârșit de patimi și de păcate și se roagă cu o rugăciune adevărată și curată se învrednicesc de această mare experiență, aceea de a vedea lumina lui Dumnezeu, încă din această viață. Această lumină este cea care va străluci în viața cea veșnică. Aceștia nu numai că o văd încă de acum, ci și văd în această lumină tainele lui Dumnezeu. Noi nu o vedem, însă cei curați cu inima și sfinții o văd. Aureola care se pictează în jurul capetelor sfinților este lumina Sfintei Treimi care i-a luminat și i-a sfințit. În viața Sfântului Vasile cel Mare citim că, atunci când se ruga în chilia sa, putea fi văzut strălucind în întregime de lumina necreată care îl înconjura. De asemenea, în numeroase vieți ale sfinților întâlnim același lucru. Dar a se învrednici cineva de vederea luminii nccreate reprezintă cea mai înaltă experiență a lui Dumnezeu, care nu se dă tuturor. După Sfântul Isaac Sirul, în fiecare generație doar un singur om ajunge să vadă lumina cea necreată. Există însă și astăzi creștini sfinți care se învrednicesc de această experiență unică a lui Dumnezeu. Desigur, trebuie să spunem că nu oricine vede o lumină oarecare în timpul rugăciunii a și văzut lumina necreată. Diavolul îi înșeală pe oameni și le arată alte lumini, demonice sau psihologice, pentru a-i face să creadă că aceea este lumina necreată. De aceea, fiecare creștin care vede ceva sau aude o voce sau are o oarecare experiență nu trebuie să le accepte ca fiind de la Dumnezeu, deoarece poate fi înșelat de diavol; trebuie să se spovedească la duhovnicul său, iar acesta îi va spune dacă este de la Dumnezeu sau dacă este o rătăcire a demonilor.
(Arhimandritul Gheorghios, Starețul Sf. Mânăstiri Grigoriu - Athos, Scrieri Athonite pe teme contemporane, Traducere: ieromonahul Agapie - Arad, 2003, pp. 6-7)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|