View Single Post
  #5  
Vechi 19.07.2013, 00:19:17
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Volum biografic dedicat lui Georges Florovsky

„Părintele Georges Florovsky. Schiță biografica“, semnată de Andrew Blane, în traducerea ierod. Nectarie V. Dărăban, a apărut la Editura „Renașterea“ a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului.

Volumul apărut în Colecția „Mari teologi ai secolului XX“, sub semnătura lui Andrew Blane, îl are în centrul atenției pe părintele Georges Florovsky, o personalitate de formație răsăriteană, care a trăit în mediul academic vest-european, apoi american. Această carte, așa cum semnalează autorul în Prolog, se bazează pe memoriile și relatările personale depănate la Princeton după ce părintele profesor trecuse de 70 de ani. „Intenția minimă a acestei schițe este de a împărtăși ceea ce am fost privilegiat să învăț din viziunea lui asupra evenimentelor, oamenilor și influențelor pe care socotea că i-au direcționat viața și modelat gândirea. Oferind această relatare a vieții sale, așa cum a înțeles-o el, nădăjduiesc să pun la dispoziție o busolă pentru cei ce studiază opera și mărturia acestui remarcabil intelectual rus și cleric ortodox“, scrie Andrew Blane, profesor emerit de Istoria rusă la City University of New York.

Un gânditor rus refugiat în Vest

Georges Florovsky s-a născut în Odesa, fiind al patrulea copil al unui preot. A fost pasionat de filologie, învățând mai multe limbi, apoi a studiat filosofia și istoria. După 1920, a părăsit Rusia, împreună cu familia, din cauza noului regim. În 1925, a fost numit profesor de patristică la Institutul Teologic „Saint Serge“ din Paris. În 1932 a fost hirotonit preot, iar în anii 1930, a studiat în bibliotecile europene și a scris cele mai importante lucrări ale sale în domeniul patristicii. În 1949 s-a mutat la New York, unde a ocupat postul de decan al Seminarului „Saint Vladimir“. Florovsky a mai predat la Harvard Divinity School (1956-1964), apoi la Princeton (1964-1972). A murit în anul 1979.

Georges Florovsky a fost cunoscut pentru erudiția sa. „James Billington povestea: «Am fost norocos să-l întâlnesc des spre sfârșitul anilor 1950 la Harvard unde era socotit de mulți și în multe feluri (uneori nerecunoscute) un savant al savanților». Remarcând «cel mai neobișnuit fenomen de la Cambridge: profesori participând la cursul unui alt profesor», a mărturisit apoi că deși se cunoștea de mai bine de 15 ani, la Harvard și apoi la Princeton, «aproape că n-am vorbit cu el niciodată pentru că nu terminam de luat notițe»“, relatează Andrew Blane. Erudiția se întemeia și pe o profundă atenție acordată detaliilor și pe o memorie extraordinară. „Ceea ce era cu adevărat impresionant la memoria lui era claritatea concentrării și exactitatea informației“, povestește autorul. „În domeniul bibliografiei, unul preferat lui, era recunoscută public vasta cunoaștere și memoria promptă a părintelui Georges, fiind extrem de folositoare, cum mărturisesc numeroși bibliotecari, savanți și doctoranzi. Îți putea descrie volume despre a căror existență nimeni nu știa (…) Câteodată era singurul care putea găsi o lucrare rară“. De asemenea, „un aspect la fel de uimitor al inteligenței părintelui Georges era propensiunea lui spre analiză și sinteză. Avea o minte care căuta structura intimă și miezul problemei, și, odată găsit, îl surprindea și dădea formă la înțelesul lui esențial. Când încremeneai în fața magnitudinii cunoașterii sale factice, era ușor să treci cu vederea că - în cuvintele lui Rowan Williams - «el nu era un manual ambulant, ci o minte originală și radical㻓.

Confruntarea cu „problemele“

Părintele Georges Florovsky avea o înclinație către filosofie, pe care el înuși o explica astfel: „Interesul meu au fost dintotdeauna problemele. Am vrut să fiu un filosof încă de la început. Ceea ce conta pentru minte era să am o viziune responsabilă asupra lumii, și să fiu în stare s-o argumentez. În acest sens știam că trebuie să studiez știința, dar nu numai știința“. Andrew Blane arată că „acest interes pentru «probleme» a fost punctul de plecare pentru toate căutările intelectuale ale părintelui Georges (…) Pentru părintele Georges confruntarea cu «problemele» era temelia creativității intelectuale veritabile“.

Apoi, pe lângă „abilitățile sale de a memora și analiza, după părerea mea, cea mai notabilă calitate a inteligenței părintelui Georges era simțul istoric. Nu mă refer la caracterul enciclopedic al cunoașterii sale istorice, nici la înzestrarea de a simți viața între datele istorice inerte, întrezărind esențialul și extrăgându-i sensul, oricât de mult aceste daruri îi sporeau conștiința istorică (…) Părintele Georges avea intuiția istorică reală, un simț pentru istorie în vârful degetelor. Trecutul era pentru el o realitate tangibilă și pururi prezentă. Dimensiunea istorică a tuturor lucrurilor, ca lumina asupra unei insule grecești, îi aureola privirea ca și cum ar fi fost mediul prin care privea toate lucrurile (…) Ceea ce-l interesa pe părintele Georges în legătură cu orice lucru era istoria lui“. De asemenea, așa cum mai arată Andrew Blane, părintele Georges considera că o conștiință istorică poate fi eliberatoare pentru spiritul uman. „Într-o discuție cu istoricii a spus cândva: «Ca istoric, mă simt acasă în toate veacurile»“. (Sursa: Ziarul Lumina)
Reply With Quote