View Single Post
  #344  
Vechi 22.07.2013, 08:16:54
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
(...) și, lucru minunat și extraordinar, Duhul Sfânt a căzut peste toți, revărsîndu-Se deci și peste neamuri. Fără ca ei să fi fost botezați cu apă și Duh Sfânt! Nici practica apostolică a punerii mâinilor nu a avut loc, după cum arată textul. Aflăm că abia apoi, după împărtășirea Duhului Sfânt, are loc și botezarea celor care îl însoțeau pe Corneliu.

Cum vom considera deci?
Făcea sutașul parte din Biserică, de vreme ce nu era botezat?
Dar dacă nu făcea parte, dacă nu primise așadar Sfintele Taine, cum oare a primit Duhul Sfânt?

Desigur, acesta e un caz excepțional, regula fiind că harul Duhului Sfânt se revarsă peste credincioși prin Sfintele Taine ale Bisericii. Însă e limpede că sutașul și oamenii lui sunt trăitorii unei excepții. Este așadar posibil ca harul să fie împărtășit oamenilor și în afara Sfintelor Taine, în afara Bisericii. S-a întâmplat măcar o dată, cu sutașul Corneliu, când Biserica era deja constituită.
În primul rând, din punct de vedere logic harul este inițial împărtășit oamenilor din afara Bisericii. Orice om care în prealabil nu făcea parte din Biserică primește harul el ca om din afara Bisericii și este încorporat astfel prin har. Asta din punct de vedere logic. Altfel spus, stai liniștit că nu ai descoperit roata la căruță.

În al doilea rând, ceea ce s-a întâmplat acolo cu acea dăruire a Duhului de care vorbește Cartea Faptelor a fost o Sfântă Taină a Bisericii. Este primirea darului Duhului Sfânt, și s-a făcut la propovăduirea apostolilor, nu într-un mod aleator, întâmplător. La toți oamenii care mai erau atunci pe pământ, așa ceva nu se întâmplase pentru că nu era Biserica la ei. Cu alte cuvinte, harul lui Dumnezeu nu se poate împărtăși cu adevărat în afara Sfintelor Mistere, sau mai bine spus orice împărtășire de har dumnezeiesc mântuitor este un Sfânt Mister al lui Dumnezeu și al Bisericii. Harul dumnezeiesc, după cum am mai subliniat și pe alt thread, se poate împărtăși și prin ceea ce îndeobște, de obicei nu am numi Sacrament al Bisericii, dar de fapt, în plan ocult, să zic așa, este Sfânt Mister al Bisericii. Citatele pe care le-am dat de la sfântul Grigorie Palama, dar nu este nici pe departe singurul care mărturisește așa ceva, sunt edificatoare din acest punct de vedere. Dar în cazul lui, ca și al altora, este vorba despre oameni deja încorporați Trupului lui Hristos.

Ca să concluzionez, nu este posibil ca harul dumnezeiesc mântuitor și îndumnezeitor să se împărtășească în afara Sfintelor Mistere și în afara Sfintei Biserici, adică în afara Trupului lui Hristos. Tot ceea ce am putea spune este, în cazul Bisericii că s-ar putea ca hotarele ei să fie mai largi în sensul că deși undeva nu este Biserica cea adevărată totuși ar exista elemente specifice acesteia, dar asta nu înseamnă în niciun fel legitimarea acelei "organizații", iar în cazul Sfintelor Mistere că acest concept circumscrie o realitate mai "diversă" decât ceea ce noi îndeobște, în general considerăm ca sacramente al Bisericii; și există din acest punct de vedere mărturii ale unor Sfinți Părinți care vorbesc despre împărtășirea noetică, gnostică din Logos, sau din Trupul și Sângele Logosului, care poate fi simultană cu Sfânta Euharistie, dar nu în mod absolut necesar, altfel spus experiența mistică a împărtășirii noetice, spirituale poate avea loc și la un moment care poate să nu fie efectiv momentul Împărtășaniei, însă este tot Sfânt Mister Euharistic, doar că se împărtășește la un alt nivel, și este vorba în general de cazuri puține, de oameni inițiați într-un sens mai profund în Sfintele Mistere ale lui Iisus Hristos.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
După cum s-a întâmplat de nenumărate ori în timpul lucrării Mântuitorului, când Biserica nu era nici întemeiată și nici inaugurată. Mulți oameni au fost mântuiți direct de Hristos, inutil să mai pomenesc acest adevăr.
Zău??? Poți să ne dai și un exemplu? Dar de mântuire, mântuire, nu de mântuire din vreo boală sau altă problemă. Oricum te asigur că ceea ce ai spus în această postare nu este învățătură a Bisericii, ci este o eroare, care poate fi combătută chiar cu cuvintele lui Hristos. Dar până una-alta străduiește-te, dacă poți, să ne dai exemplul cerut.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
În concluzie, eu cred că în cazul sutașului harul s-a revărsat într-un mod asemănător cu ceea ce numim botezul dorinței, deși nu pot demonstra aceasta. E mai degrabă o analogie. Dumnezeu răsplătește pe Corneliu pentru viața sa sfântă, binecunoscută de oameni și care ajunsese, cum spune textul FA până la Însuși Dumnezeu.
Această concluzie este greșită și te asigur nu doar că nu poți demonstra, dar că nici nu vei putea, și asta pentru că, după cum am spus mai sus, acolo a fost o Sfânta Taină a Bisericii, mai mult se poate vedea din text foarte clar că nu era vorba în cazul acelor oameni de a primi vreun botez, fie el și al dorinței. Dumnezeu l-a răsplătit pe Corneliu prin faptul că i-a deschis calea către Biserică și i-a deschis calea Bisericii, prin apostolul Petru, către el.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Ne miră pe noi aceasta?
Ne lezează imaginea despre Biserică?
Nu cred, mai ales când ne reamintim că "vântul suflă unde vrea"..
Ne miră, pe unii, lejeritatea cu care unii fac afirmații fără nicio acoperire, evident neavând ei putința să ne lezeze imaginea despre Biserică, sau cel puțin unora cu siguranță. Iar pentru "Duhul suflă unde vrea" ar fi vazul să consulți niște interpretări ale Sfintei Tradiții a Bisericii și abia după aceea să te riști la interpretări. Iar dacă până acum nu ai făcut acest lucru, este bine măcar de acum încolo să o faci.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Textul din FA nu aduce nici o lezare Bisericii, ci deschide mintea noastră spre adevărul că Dumnezeu hotărăște cine și pe ce cale este mântuit.
Totuși este de menționat că Dumnezeu a hotărât, și încă din veci, că nu există cu adevărat mântuire în afara lui Hristos și în afara Bisericii, evident și în afara unei vieți corespunzătoare cu învățătura de mântuire.

Pe de altă parte, chiar și dacă s-ar mântui și alți oameni în afara Bisericii lui Hristos, adică în afara Ortodoxiei Creștine, asta nu înseamnă că acele organizații ar primi vreo legitimitate, ci doar că poate fi vorba despre toleranța și îngăduința lui Dumnezeu față de cei care se află totuși în stare de ilegitimitate, altfel spus care totuși nu respectă voia lui Dumnezeu în ceea ce privește Biserica, dar sunt tolerați, doar atât, tolerați, nu legitimați, din anumite motive pe care Dumnezeu le-ar putea avea.

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Dar cum rămâne atunci cu afirmația că "nu există mântuire în afara Bisericii"?
Este un lucru care stă în picioare.
Reply With Quote