Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ? Deci, trebuie să existe ceva dincolo de apartenența formală la Biserică, ce te poate mântui printr-o altfel de apartenență la aceeași Biserică. Altfel spus, dacă Biserica e asemenea unui organism viu, care are cap și are mădulare, ea are și un "suflet" al ei, o "conștiință" a ei, un ceva care trece dincolo de ceea ce vedem din ea, în care, dacă cineva se lasă înglobat, e suficient pentru salvare. Asta e altceva decât a susține că există mijloace de salvare în afara Bisericii.
Prin urmare, încă de mult, cu mult înainte de Conciliul Vatican 2 sau de fer. Ioan Paul al II-lea a apărut ideea a ceea ce teologii numesc "ignoranță invincibilă". Această idee, că ignoranții care nu sunt astfel din vina lor, se pot mântui fără a avea legătură vizibilă cu Biserica nu datează de la Vatican 2. Iată ce spune, de exemplu, enciclica Quanto conficiamur a papei Pius al XI-lea:
7. Aici, de asemenea, iubiți fii și venerabili frați, este iarăși necesar să menționăm și să cenzurăm o foarte gravă greșeală în care cad unii catolici, care cred că este posibil a se ajunge la salvarea eternă trăind în eroare și în înstrăinare de adevărata credință și de unitatea catolică. O asemenea credință este în mod cert opusă învățăturii catolice. Există, desigur, cei care se luptă cu ignoranța invincibilă asupra preasfintei noastre religii. În mod sincer respectând legea naturală și preceptele ei înscrise de Dumnezeu în orice inimă și gata de a-L asculta pe Domnul, ei trăiesc vieți cinstite și sunt capabili de a atinge viața eternă prin virtuțile eficace ale luminii și grației divine. Fiindcă Dumnezeu cunoaște, caută și înțelege în mod limpede mințile, inimile, gândurile și naturile tuturor, suprema sa bunătate și clemență nu îngăduie nimănui care nu este vinovat de păcat deliberat să sufere pedeapsa eternă.
(....) De fapt, deosebirea dintre cele două variante (interpretări posibile) ale aceleiași dogme EENS se reduce la aceasta: unde se termină ignoranța invincibilă și unde începe ignoranța vinovată. Pentru unii, ignoranță invincibilă înseamnă să nu fi auzit niciodată de Cristos și de Evanghelie. Pentru alții, se extinde și asupra celor care au auzit, dar care nu au avut condiții de a face o alegere liberă în inima lor. Numai Dumnezeu, Care cunoaște inimile, poate da un răspuns perfect la asemenea întrebări.
|
Nu se susțin lucrurile nici așa, în primul rând datorită forumlărilor dogmatice de care am mai pomenit. Nu poate ignoranța invincibilă să îl mântuiască pe un om, iar conform dogmelor catolice nu există mântuire în afara Bisericii Catolice. Papa Bonifaciu VIII a spus foarte clar că în afara Bisericii Catolice nu există iertare de păcate și nici mântuire, iar papa Eugeniu IV a spus foarte clar că nimeni niciodată nu a fost liberat de sub stăpânirea diavolului decât prin credința în Iisus Hristos; prin urmare, toți ceilalți care se află în așa zisa ignoranță invincibilă nu doar că nu sunt mântuiți și eliberați de sub puterea diavolului, dar nici nu pot să fie eliberați și mântuiți, fiind și în afara Bisericii și lipsiți de credința mântuitoare în Iisus. Ba mai mult, după cum am mai spus, ei sunt și sub puterea păcatului originar, și fără ștergerea acelui păcat, conform Conciliului de la Florența, merg drept în iad după moarte. Altfel spus, acea apartenență informală la Biserica lui Hristos nu există și nu este valabilă pentru cei în ignoranță invincibilă, conform dogmelor romano-catolice.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Noi nu putem crede că Dumnezeu cheamă pe cineva la mântuire fără a-i oferi și mijloacele concrete de a se urca în vehicului mântuirii, care este Biserica. Putem noi, oare, crede că Dumnezeu procedează astfel: îi adună pe toți cei care vor fi drepți în Europa și în țările creștine ale lumii (ori, încă și mai și, în alea 6 țări ortodoxe, dacă privim EENS din perspectiva ortodoxă) în vreme ce îi face pe ceilalți să se nască printre islamici, evrei și păgâni ?
|
Nu doar că puteți să credeți, ci asta este credința romano-catolică așa cum au stabilit-o papii voștri infailibili. Și nu doar că au putut ei să creadă așa ceva, ba mai mult au și crezut exact în acel fel în care au spus-o și dogmatizat-o, și chiar s-au mai și comportat pe cale de consecință, această învățătură fiind una dintre bazele intoleranței și agresivității religioase a catolicismului, aspecte pe care catolicii vor să le atenueze după conciliul de la Vatican II. Aceea este credința romano-catolică, cea citată din chiar sursele romano-catolice și pe care Vatican II, Paul VI și Ioan Paul II o contrazic cu obstinație, intrând astfel în erezie.
|