IV
De aici au izvorât acei „intelectualiști” care, într-un snobism apropiat de rasism până la confundare, negau (și neagă!) orice valoare reală și practică folclorului – culturii populare românești. Aceștia nu văd absolut nici o șansă pentru o cultură românească, pentru un stat românesc, pentru o dezvoltare românească, decât prin renunțarea la ceea ce este românesc, prin adoptarea civilizației străine. O parte din intelectualitatea interbelică, dar mai ales cea a secolului XIX, s-a caracterizat la noi prin această gândire anti-românească. Pentru cei care încă mai cred că termenii folosiți de noi sunt prea duri sau exagerați, îi rugăm să aplice această gândire la alte popoare. Dacă cineva zice că rușii n-au nici o șansă de a avea o adevărată cultură, civilizație, istorie etc., decât prin renunțarea la tot ce înseamnă cultură populară și tradiție rusească, nu este rasist? Dacă cineva zice că evreii n-au nici o șansă de a avea o adevărată cultură, civilizație, istorie etc., decât prin renunțarea la tot ce înseamnă cultură populară și tradiție evreiască, nu este rasist? Ba da, este rasist și, totodată, ridicol. Pentru că esența culturii rusești izvorăște din trăirea și exprimarea trăirii populare, adunate în secole de creștere istorică, mai mult sau mai puțin zbuciumată. Același lucru este valabil, desigur, și pentru evrei: cultura populară evreiască și tradițiile evreiești sunt fundamentul pe care se clădește cultura evreiască de astăzi. La fel este la greci, la bulgari, la finlandezi ori la chinezi. Iar dacă cineva ar încerca să conteste rușilor, evreilor, chinezilor sau oricărei alte națiuni dreptul unei asemenea dezvoltări, ar intra îndată, firesc, în rândul rasiștilor. Doar la noi persistă mentalitatea coloni-alistă de secol XVI-XIX, de „civilizație inferioară a băștinași-lor” (românii, la noi), de „civilizație superioară a străini-lor” (indiferent, la noi, de originea lor). De ce persistă? Sunt multe pricini, iar prezentarea lor depășește, cu siguranță, cadrul prezentului articol. Limpede este însă că această gândire de sclavi, inoculată românilor pe multe căi, se manifestă în toată cultura livrescă. Peste tot intelectualul român oscilează între frica și uimirea „primitivului” care accede la sălile nobiliare și revolta semi-rațională împotriva inferiorității în care cel revoltat crede (totuși) că se află. Lipsește, în cea mai mare parte, firescul dezvoltării culturii naționale, abordarea naturală a provocărilor contemporane fiecărei epoci într-o manieră proprie.
|